Fiberinstallation, hitta änden på ett kabelskyddsrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Fiberinstallation, hitta änden på ett kabelskyddsrör

Inlägg av Knut »

Fibersnubbarna kommer och ska dra in fiber i min villa.

Jag vet att jag har ett tomrör från huset nääästan fram till tomtgräns. Jag vet ungefär var änden är men inte exakt. Änden är under min uppfart av marksten. Ytan där den skulle kunna vara är ca 3-4kvm och det är lite för mycket att chansa på. (För jobbigt att återställa)

Hur finner man alltså änden på slangen. Änden vid huset kommer jag åt så jag kan skicka ner något där tills det tar stopp.

I kontraktet med Fibersnubbarna så ingår endast uppgrävning och installation inte återställning av ytskikt. :-(

Parallellt med den tomma slangen ligger två andra slangar med elmatning och telefonkabel. Men tyvärr visar det ju inte exakt var den tomma slangen har sin ände.

Köpa någon utrustning/hyra/bygga själv. Har fibersnubbarna utrustning för detta jobb?

/Knut
Nerre

Re: Fiberinstallation, hitta änden på ett kabelskyddsrör

Inlägg av Nerre »

Vad är det för dimension på röret?

Det skulle kanske funka att trycka i en kabel mha en dragfjäder och sen använda en kabelsökare.

Är det tillräckligt grovt kanske man kan stoppa i nåt som piper högt och lyssna?

Men sen är det väl lite opraktiskt att ha ett rör liggande utan sökband ovanpå, det är stor risk att det blir avgrävt i framtiden eftersom det inte går att hitta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kanske kan fästa en metallklump på en kabel och trycka ner och följa den med metalldetektor ut till änden.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Att klämma in en "antenn"kabel och använda kabelsökare tänkte jag också på.

Sen litet EF-kreativitet och brainstorming på litet andra udda diy-idéer. Om det går att få in en lämplig tvåledare så kunde man löda på en liten spole, för att skicka t.ex. en audiosignal till. Borde gå att hitta med lämplig sökspole plus förstärkare.

En helt annan idé... Är den fria änden öppen eller hermetiskt tilsluten? Om den är öppen kunde man trycksätta röret innifrån och se var det börjar "bubbla". En dammsugare på blås ger ca 0,5 bar med bra volym.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Av dom som vi köper fiber av hemma i byn ingår att all slang ska läggas med sökband över slangen.
Kolla vid brunnen om inte andra änden av sökbandet är där. I så fall är det en smal sak att hitta med rätt utrustning.
Knut

Inlägg av Knut »

Det var främst forumets förmåga att "brainstorma" fram en okonventionell lösning jag var ute efter.

Men det blev en konventionell lösning. (Som jag hoppas ska fungera)
Jag har via ledningskollen begärt att få min elkabel utsatt och hoppas att det i kombination med att mäta längden av slangen (gul kabelskyddsslang ca 50mm.) med en "dragfjäder" komma fram till den lite mer exakta positionen av änden. Detta då den tomma slangen ligger tillsammans med slangen som elkabeln ligger i.

Stort tack för alla idéer. EF kan man lita på... :-)

/Knut
grottan

Inlägg av grottan »

Har gjort i princip samma sak men då för att hitta ett rörstopp på en optoslang med hjälp av en dragfjäder + FK 2.5mm och en kabelsökare av den typ kabelutsättarna använder sig av - inga större problem att hitta sträckningen och var det ungefär tar stopp. På en uppfart torde det vara så att man kommer inom halvmetern när.

Visade sig i efterhand att dragfjädern (80m lång på vagn) hade inbyggd metallkärna just för denna tillämpning så man hade kunnat skippa FK'n och ansluta tonsändaren till vagnen som matade ut dragfjädern.
Skriv svar