MIL-HDBK-217F

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheLoser

MIL-HDBK-217F

Inlägg av TheLoser »

Är det någon som har arbetat med standarden för reliability beräkningar?

Förstår jag det riktigt med att man i part count metoden bara summerar alla part failure rates för att få hela systemets FPMH?
Är lite fundersam över det med quality factor. Skall man gå igenom alla 1000 componenter i en existerande product för att finna ut vilken quality factor som kan appliceras på varje eller brukar man mer generellt välja en quality factor som man sätter som minsta standard? Är väl visserligen lite sent när produkten redan existerar.
Samtidigt skall standarden vara väldigt konservativ jämfört med verkligenheten så kanske att man borde välja ganska hög standard på komponenterna?
limpan4all

Re: MIL-HDBK-217F

Inlägg av limpan4all »

Jo, jag har gjort det visserligen på 80-talet för ett militärt ljudmätsystem (LJM-6) och för en fartlogg civilt på 90-talet (SAL R-1) men metoderna har inte förändrats och Excel hade varit underbart att ha tillgång till då.
Jo, det funkar utmärkt att bara summera dessa oftast mycket små tal. LJM-6 systemet har jag ingen feedback på hur det var i verkligheten för antalet drifttimmar vart för lågt. Men för den civila fartloggen så stämde det förvånansvärt väl (sedan man rensat för "yttre omständigheter").
Quality faktor är en extremt viktig parameter då den avgör vart en komponent befinner sig i "badkarskurvan" vad gällande dess felutfall. Japp det skall göras för varje komponent(typ) och man måste ha exakt inköpsparametrar och gå in varje jäkla datablad. Men för de flesta produkter numera så köps det bara Com(ercial) i detta avseende (finns i stort sett inget annat). Man kan som tillverkare justera sina MTBF-data genom att "bränna in" sina produkter under 100-200 timmar i rumstemperatur eller 24h i förhöjd temperatur (typ 50 grader). Då tar man sig ur de initiala felen (framkanten på badkarskurvan).
Vad som däremot är problematiskt är större CPU´en och t.ex FLASH minnen. Enligt de senaste siffrorna relaterat till transistor count så skulle de flesta komponenter av dessa >>10E6 transistor (ca 300E6 i Intel E6700 t.ex) få livslängder i storleksordningen 1 minut. Så modellen stämmer inte längre för dessa.
Men för passivt och enkla komponenter så stämmer det. SPECIELLT stressdelarna, parametrarna för temperatur, spänning, ström och effektstress är rätt och ofattbart viktiga för livslängd.
För att sammanfatta, konstruktionsregler om man vill ha bra (läs lång) livslängd och lite strul hos kunden.
50% av max spänning.
50% av max ström
50% av max effekt
50% av maxtemp-ambient temp.
200% av behövd kapacitans på elyter.
Följ dessa 5 enkla tumregler slaviskt och produkterna kommer att hålla i >>10 år.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Tack!
Fantastiskt vilken kunskap det finns på forumet.
Men det är gällande denna quality factorn som jag står lite frågandes. Inser vikten av den iom att den dominerar ekvationen. Men om man tittar på t.ex. resistorer så har de följande alternativ till quality factor.
  • S - 0.03
  • R - 0.1
  • P - 0.3
  • M - 1.0
  • --------
  • Mil Spec - 3.0
  • Lower - 10
Men jag förstår inte skillnaden mellan de. Förstår att S är "bäst" men vad står det för egentligen? Förmår liksom inte översätta ett datablad till en klass eftersom jag inte vet vad som definierar klassen. :doh:
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

För den som är sugen på att börja med det så finns standarden gratis här:
http://quicksearch.dla.mil/qsDocDetails ... mber=53939
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja helt lätt är det inte. Om jag inte minns helt fel så beror det på hur dom är tillverkade och hur mycket mekanisk stress samt hur tåliga dom är mot den typen av stress. Att notera detta gäller bara hålmonterade komponenter så även hur benbockning är gjord (utförande) och hur den genomförs påverka väldigt mycket. Men vanliga 0603 skulle jag lägga på nivå Mil-Spec med blyfri lödning och nivå M eller möjligen P vid blyad lödning. Även en så pass låg blyblandning som 1% gör fantastiskt mycket för livslängd (förmågan att tåla mekanisk stress).
Du behöver egentligen inte bry dig så mycket. När du kommer längre i dina beräkningar så inser du att motstånden står för ett extremt litet felutfall även om du skulle välja "Lower".
För normala ytmonterade komponenter så är det väl 9.4 Resistors, Network, Fixed, Film som är närmast och då har du bara parametrarna 1 och 3 att välja mellan.
Skriv svar