Liten temperaturlogger Arduino Nano DHT22

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
GuruX

Liten temperaturlogger Arduino Nano DHT22

Inlägg av GuruX »

Jag har tänkt mig en liten temperaturlogger byggt på en arduino nano med sensorn DHT22.
Nanon finns redan här hemma, men sensorn är på väg från Kina, så det tar ett tag innan jag kan testa projektet ordentligt.

Jag jobbar utomhus i sommar, med ganska varma kläder. Så tanken är att fästa sensorn på kroppen och sedan ha arduinon och ett batteripack (av typen ladda mobiltelefon), i fickan, för att mäta temperatur och eventuellt fuktighet också. Sensorn klarar av dessa båda.

Min kunskap både när det gäller arduino och programmering, sträcker sig till att ladda ned färdig kod och ladda över till arduinon. Så detta behöver jag lära mig lite.

Tidsangivelsen behövs, men den behöver inte vara helt exakt och behöver inte säga klockan 12 när klockan är 12. Det räcker med att jag vet när jag satte igång enheten.

Jag måste ju också spara datan på något sätt. Vad jag förstår, finns det en liten EEPROM på arduinon som är persistent. Men det minnet är väldigt litet, 512kb. Jag behöver inte klara mig mer än drygt fyra timmar, med loggning var femte eller tionde minut. Jag kan tömma minnet på lunchen och starta om enheten. Finns det möjlighet och tillräckligt med minne på arduinon för detta? Eller måste jag skaffa mig någon form av extern minne också?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Liten temperaturlogger Arduino Nano DHT22

Inlägg av SeniorLemuren »

Skriv svar