Nöd stop och usb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Nöd stop och usb

Inlägg av teljemo »

Ska koppla ett nöd stop till en 3d skrivare..
Den får även lite kräm till styrkortet via usb..

Så för att få ett riktigt snabbt stop så måste jag ju bryta där direkt oxå inte bara 230v

Vilken tråd ska jag koppla via nöd stoppen?
Om man bryter röd så måste det stanna väll.. Signalerar på data trådarna kan inte driva nåt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av Klas-Kenny »

USB'n driver väl inget? I alla fall inga rörelser.
Tar det en stund att stanna lär det bero på att det tar en stund att ladda ur kondensatorer i nätagget eller liknande. Jag hade nog brutit någon 12V-matning efter nätagget istället.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av Nerre »

Man brukar säga att nödstopp ska stoppa allt som kan vara farligt. På de flesta maskiner är det t.ex. alla rörliga delar. Så drivspänningen till motorerna (tvåpoligt relä på utgången på nätdelen skulle jag sikta på) är väl det primära. Möjligen bör även värmen till skrivhuvudet och eventuell heatbed brytas också.

Sen ska man ju tänka på vad som händer när nödstoppet återställs, hoppar grejerna igång helt plötsligt så kan ju det bli ännu farligare.


Värt att notera att på stora maskiner räcker det kanske inte att bryta spänningen, om grejerna fortsätter snurra av tröghet så kan det bli farligt. Där brukar det alltså krävas att motorerna har broms som slår till när spänningen bryts.

I vissa fall så bryter nödstoppet ingenting utan aktiverar istället en broms, det är dock oerhört mycket svårare att få tillräckligt hög integritet på en sån lösning (så den alltid fungerar).

Nödstopp är "stopp", inte "bryt".
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av teljemo »

Kanke är så... kopplar jag helt enkelt bara all 12v matning från styrkortet genom nödstoppet.. och nätagget på en vanlig huvudströmbrytare istället..
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av Nerre »

Ja, är det en 3D-skrivare så räcker antagligen det.

Jag vet att när det gäller vissa grejer så finns det t.ex. krav på max "overtravel" efter aktiverat nödstopp (t.ex. att grejen får röra sig max 25 mm till efter att nödstoppet har aktiverats).

Sen kan det ju vara så att en motor faktiskt håller nånting upplyft. Om den motorn tappar sin matning så får man nåt som faller ner och det kanske är värre än om motorn fortfarande hade haft drivning.

Så man kan alltså behöva tänka till lite. Vad får inte ske?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av tecno »

Är inte detta ett 'icke-problem'?

Overkill som jag ser det, finns ju inga 'krafter' som kan skada en förutom ev. heatbed och där hjälper inget nödstopp.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av teljemo »

Om man av nån anledning råkat sätta Z offset för lågt så dyker nozzlen ner i bedden.. Så vill man bryta snabbt..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av tecno »

Ändlägesbrytare och fjädrande bädd = ser fortfarande inte 'problemet'.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av Mindmapper »

teljemo skrev:Om man av nån anledning råkat sätta Z offset för lågt så dyker nozzlen ner i bedden.. Så vill man bryta snabbt..
Räcker det inte då att bryta kraften till motorn? Inte får väl motorn kraft vi USB anslutningen.
Man brukar dock låta styrsystemet få information om att en NS är nedtryckt. Styrsystemet ska inte få grejor att börja röra på sig om strömmen kommer tillbaka utan att någon med överblick över maskinen startar den.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av rawsezx »

Det du beskriver som du vill göra är inte en nödstopp avsedd för. Kalla det för en huvudbrytare istället.

Gör en riskanalys av maskinen och dess konstruktion, utvärdera sedan vilken stoppkategori som är lämplig (0=omedelbart stopp utan att tillämpa stoppsträckor å dyl pa motorer).

Sen som fler har påpekat så får inte maskin automatiskt starta när nödstopp återställs.

Med andra ord så krävs det en hållkrets som bryts när nödstopp trycks in.

Lämpligtvis så köper du ett färdigt säkerhetsrelä som uppfyller ditt säkerhetskrav som du ställt genom din dokumenterade riskanalys.

Men återigen, den funktion som du eftersträvar sköts/regleras inte av en nodstoppsfunktion.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Nöd stop och usb

Inlägg av teljemo »

Endstop givaren kan vara placerad så att nozzlen ligger under beddens nivå på många skrivare.. sen programmerar man in var bed nivån ligger i efterhand..

Jag har dock givaren så om den stannar på den är den lite för högt upp så jag måste skriva att jag vill att den går ner lite för att den ska komma i rätt skriv höjd..
har heller ingen fjädrande bed.. den e fast.. :)

använder en lätt åtkommlig nödstop knapp för att kunna bryta spänningen snabbt istället för att behöva stå med finget på knappen på grendosan..

så jag den blir som en huvud brytare fast med nödstop look och för att kunna slå till snabbt när man behöver stanna snabbt..
Skriv svar