
Har efter två husbilar den ena m eget elverk, den andra med skilda start- resp bobatteri har jag nu (efter några års paus) blivit med en liten husvagn.
Har förstått att vanl metoden är att ladda bil- rep husbilsack parallellt. Metoden anv i ena husbilen, men då fanns ju ackarna fysiskt intill varandra.
Vansinne anser jag att anv i husvagn, bil-acken har 50cm kabel från generaton, husv acken 7-8 meter! Korkat i min värld.
Funderar på nån billig DC/DC (12V->15V) från ebay med efterplacerad egendesignad "laddfunktion".
Kräm finns ju i 7 eller 13-poluttaget på bilen.
Detta uttag skall naturl vis enbart vara inkopplat när motorn går (=laddning finns) kopplas via relä.
Tillkommer enkel logik som när tillgång till extern 230V (lämp snodd från camp plats/kupevärmestolpe etc) detekteras skiljs DC/DC från laddenheten som istället inkopplas till nättrafo/likr.
Sk "laddboosters" finns sen länge att tillgå, om än dyrt, 1-3000:- Viss egeninsats kommer även med dem att behövas..
Har jag tänkt fel?
Ska se om jag kan prestera en enkel skiss (ska mont drag på andrabilen idag)
.