LM35 visar att vatten kokar vid 110 grader?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

LM35 visar att vatten kokar vid 110 grader?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har byggt en mätare och den visar att vatten kokar vid 110 grader.

Kan detta tyda på att jag har linjäriserat givaren dåligt eller är det uppkopplingen av givaren?

Det är en LM35 som jag har kopplat som Basic i databladet.

Vid 20-40 grader är den OK. Jag har lutningen 500/1024 när jag multiplicerar med det analoga värdet ifrån 10 bits ADC:n.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LM35 visar att vatten kokar vid 110 grader?

Inlägg av TomasL »

Tja, vad använder du för AD, vilken är dess referensspänning, vilken spänning ger fullt skalutslag på ADn osv.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Är vattnet trycksatt? ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och hur räknar du ut skalningen?

Jag är ganska säker på att sensorn är den som visar rätt och att resten beror på tillämpningen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Håller nog med icecap, kretsen gör nog det som lovas i databladet med marginal - det påvisar istället den mätande systemets oexakthet där du kan ha både offsetfel och lutningsfel (tex. om systemet refererar mot 4.9 Volt istället för 5.000 Volt) samt kompression (olinjaritet), speciellt om man närmar sig ändlägena på OP-amp och/eller A/D-omvandlaren nära sina 0 och 5 Volt eller vad det nu är. Hur exakt är din 5V, hur exakt är din eventuella 2.5 Volt referens etc. ?

Detta är inget att bli förvånad över utan det ingår i konstruktörens arbete att identifiera och förstå hur och varför avvikelserna finns och var det introduceras i kretskopplingen och med lite tur kan kalibrera bort dessa tillräckligt bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man ha kokande vatten som 100 graders C referens så gäller det vid 1013 mBar lufttryck

vid 950 mBar så är koktemperaturen 98.178 grader C

vid 1150 mBar så är koktemperaturen 100.98 grader C

Gäller förstås med destillerad och gasfri vatten
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Prova och se vad du får om du ansluter en 0-graders referens och en 100-graders referens så får du svar på din fråga. Trimma in en trimpot med hjälp av multimeter enligt värdena i databladet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:Jag har byggt en mätare och den visar att vatten kokar vid 110 grader.

Kan detta tyda på att jag har linjäriserat givaren dåligt eller är det uppkopplingen av givaren?

Vid 20-40 grader är den OK. Jag har lutningen 500/1024 när jag multiplicerar med det analoga värdet ifrån 10 bits ADC:n.
Vilken nogranhet och upplösning har tempmätaren som du använde när du kalibrerade/mätte vid 20 - 40 grader. Och när kalibrerades den senast?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Tja, vad använder du för AD, vilken är dess referensspänning, vilken spänning ger fullt skalutslag på ADn osv.
Hej. Jag har 10 bits ADC och det är inbyggd i Arduino. Alltså 5 volts referens.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Mindmapper skrev:
Al_Bundy skrev:Jag har byggt en mätare och den visar att vatten kokar vid 110 grader.

Vilken nogranhet och upplösning har tempmätaren som du använde när du kalibrerade/mätte vid 20 - 40 grader. Och när kalibrerades den senast?
Aldrig kalibrerad.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

xxargs skrev:Håller nog med icecap, kretsen gör nog det som lovas i databladet med marginal - det påvisar istället den mätande systemets oexakthet där du kan ha både offsetfel och lutningsfel (tex. om systemet refererar mot 4.9 Volt istället för 5.000 Volt) samt kompression (olinjaritet), speciellt om man närmar sig ändlägena på OP-amp och/eller A/D-omvandlaren nära sina 0 och 5 Volt eller vad det nu är. Hur exakt är din 5V, hur exakt är din eventuella 2.5 Volt referens etc. ?

Detta är inget att bli förvånad över utan det ingår i konstruktörens arbete att identifiera och förstå hur och varför avvikelserna finns och var det introduceras i kretskopplingen och med lite tur kan kalibrera bort dessa tillräckligt bra.
Hej. Jag har 5.03 volt som Vcc och jag delar med analogt värde / 1024 * 5.0 * 100 för att få min temperatur.

Kanske en trimpot löser detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Aldrig kalibrerad.
Då vet du egentligen inte om din lösning visar rätt, din termometer kan ju faktiskt visa 10 grader fel eller så.

Men, hur lång kabel är det till LMen, jag gissar att du har ett spänningsfall mellan analog jord och jorden på din LM35a.
Mät utspänningen direkt på LM35ans ben och även mellan AGND och den analoga ingången på din processor.
Mät även spänningsfallet mellan jord på LM35an och AGND på din processor.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Aldrig kalibrerad.
Då vet du egentligen inte om din lösning visar rätt, din termometer kan ju faktiskt visa 10 grader fel eller så.

Men, hur lång kabel är det till LMen, jag gissar att du har ett spänningsfall mellan analog jord och jorden på din LM35a.
Mät utspänningen direkt på LM35ans ben och även mellan AGND och den analoga ingången på din processor.
Mät även spänningsfallet mellan jord på LM35an och AGND på din processor.
Ca 1.5 meter är kabeln. Du menar spänningsdifferensen? AGND är vanliga GND i detta fall.

Jag ska göra det. Annars så får jag linjärisera med isvatten och kokande vatten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Processorerna brukar ha en särskilld pinne för just AGND, och om du får spänningsfall mellan processorns AGND och LM35 Vss så kommer du att få mätfel, 1K/10mV spänningsfall.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Processorerna brukar ha en särskilld pinne för just AGND, och om du får spänningsfall mellan processorns AGND och LM35 Vss så kommer du att få mätfel, 1K/10mV spänningsfall.
En nyfiken fråga. Visst kan man ta ett variabelt motstånd för att ratta in rätt värde? Jag tänkte om man kopplar in ett variabelt motstånd mellan Vout på givaren och Vcc på uC och sedan vrider man så att den får rätt värde?

Såg att det stod om sånt i databladet. Fast då var det fast motstånd.
Skriv svar