Koppla in Nexa lcmd-300

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
random__hero

Koppla in Nexa lcmd-300

Inlägg av random__hero »

Jag ska koppla in en Nexa lcmd-300 på den är det fyra kopplingar
L X N N.
IN OUT IN
När jag skruvade bort strömbrytaren är det endast en svart och en vit kabel hur ska jag koppla för
Nerre

Re: Koppla in Nexa lcmd-300

Inlägg av Nerre »

Den mottagaren kräver nolla (som ska anslutas på N).

De flesta vanliga strömbrytare har ju bara fas och tändtråd, nollan går direkt till lampan. Du har antagligen svart fas och vit tändtråd (ingen garanti dock, mät eller följ ledningarna för att vara säker).

Finns ingen nolla framdragen så får man ta dit en elektriker som ordnar det. Det finns väl tre sätt, men jag vet inte om alla är tillåtna (därför bör man ta dit en elektriker):

1. Dra en nolla från centralen (parallellt med fasen) - detta är väl den enda lösning som är garanterat korrekt.
2. Dra en nolla tillbaka från lampan (parallellt med tändtråden)
3. Om nollan passerar dosan så klipper man upp och skarvar i en extra tåt (toppklämma för tre ledare)

Eventuellt kan det vara så att en nolla passerar för att gå vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren, då kanske man kan dra nolla tillbaka upp där. Den aktuella nollan kommer det ju inte direkt gå nån stor ström genom, den är bara för att ge matning till mottagarens elektronik. Men det får nog anses som ful-lösning eftersom man får två blå ledare i samma rör.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Kanske enklast att välja nåt annat. En WMR-252 ersätter/kompletterar en strömbrytare rakt av.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast de som nöjer sig med två trådar brukar inte riktigt klara lika stor bredd på laster. Framförallt vill jag minnas att de måste ha minst 35 eller 40 W last. Det blir jobbigt om man ska ha det till LED eller lågenergi...

Vi har sån i hallen där den matar 2x 11W lågenergi och det är gränsfall (de flimmrar i flera sekunder när man tänder och släcker). Har funderat på om man kan sätta en X-konding som "dummylast", men inte fått tummen ur att testa.

Det slog mig precis, har den alltså NXLL på anslutningarna? Det vore ju mycket bättre om den hade NNLL för om man då har en nolla som passerar dosan kan man klippa av den och ansluta bägge ändarna till N-plintarna. Har den bara en N-plint åker man som sagt var på att köra toppklämma i ett sånt läge.
random__hero

Inlägg av random__hero »

Wedge skrev:Kanske enklast att välja nåt annat. En WMR-252 ersätter/kompletterar en strömbrytare rakt av.
En WMR-252 vore toppen om jag inte skulle styra en takfläkt så det får inte vara dimmer.
Men andra förslag omtages tacksamt.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Nerre skrev:1. Dra en nolla från centralen (parallellt med fasen) - detta är väl den enda lösning som är garanterat korrekt.
2. Dra en nolla tillbaka från lampan (parallellt med tändtråden)
3. Om nollan passerar dosan så klipper man upp och skarvar i en extra tåt (toppklämma för tre ledare)

Eventuellt kan det vara så att en nolla passerar för att gå vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren, då kanske man kan dra nolla tillbaka upp där. Den aktuella nollan kommer det ju inte direkt gå nån stor ström genom, den är bara för att ge matning till mottagarens elektronik. Men det får nog anses som ful-lösning eftersom man får två blå ledare i samma rör.
1. En neutralledare ska redan vara framdragen (annars lyser inte lampan (såvida det inte är riktigt galet kopplat med t.ex. neutral från en annan grupp)).
2. Är nog den bästa lösningen i de flesta fall.

Om det går neutral genom dosan för tryckknappen ner till ett uttag under så drar man inte i en extra tråd. Man kopplar loss neutrales från uttaget och drar en ny neutral från uttaget upp till tryckknappen och då får man två neutralledare som bara är att koppla in. En uppifrån och en ner till uttaget.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, men nollan går direkt till lampan. Man drar inte nollan ner till brytaren eftersom den inte behövs där.

Tittar jag här hemma så ser man bara en nolla bakom de brytare som också har ett vägguttag nedanför sig (vilket inte är så många).
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

varför inte sätta den i dosan i taket istället då??
Skriv svar