Ce märka sin egen produkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Ce märka sin egen produkt?

Inlägg av newbadboy »

Har en pryl jag pysslar me. Kort förklarat är det en 433 MHz batteridriven tx modul för övervakning av tex temp. Modulen är i princip helt avstängd till vissa krav är uppfyllda och då sänder den några bursts.

Mottagaren drar ett relä när den får rätt mottagen "nyckel", denna matas med en laddare eller whatever via usb kabel..

Så min fråga är. Kan jag göra emc/esd tester själv och självcertifiera. Emc kan jag tänka lämna in på labb för att köra svep och därmed få mätresultat men sedan sköta resten själv.

Finns det några guider etc man kan följa?

Finns det ngn på forumet som kan hjälpa med mätningar mot ersättning. Givetvis för lägre kostnad än för ett rikitgt labb.
gkar

Re: Ce märka sin egen produkt?

Inlägg av gkar »

Javisst går det!
Formellt kan man göra allt själv, men det är en del jobb(Om du inte är så insatt i det, så gissar jag på någon eller några månader heltid.), krävs kunskap och jag gissar att du måste köpa in en del utrustning. (Vilket man iof också kan bygga själv. Om man har tiden.)

Du skall antagligen uppfylla ETSI 300 220, ETSI 300 489 samt EN 60950 för elsäkerhet och säkert något mer. (Ja, det är elsäkerhetskrav ner till 0V om det ingår radio).
Radiomättekniskt är det bara att ladda ner ETSI standarderna, de är gratis.
ETSI hänvisar till en del andra standarder som inte är gratis. Räkna med att lägga 10.000sek på standarder. (Vilket är det lilla i sammanhanget)

För de ledningsbundna radiotesterna behöver du minst.
Jag antar att du har en spektrumanalysator som är någorlunda modern med RMS detektor.
En effektmätare av passande typ.
Dämpare och kablar.
Nätverksanalysator för att kalibrera upp allting.
PC mjukvara för att styra allt och få bilder och grafer.

Titta i standarderna, hur tycker du att det känns? Är de begripliga?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Detta är ngt def att starta med. Som sagt kan jag göra en del själv och hyra in mig hos en gammal kollega som startat eget för att mäta esd och kolla med spektrum analysator. Bygga eget eller köpa är inget alternativ. Det jag inte kan mäta själv via min kompis kan jag ta testlabb till.

Det är som sagt första steget o ta reda på vad jag eg ska uppfylla. Kollar genom de stadgarna du hänvisade till så tar jag det därifrån.

Tack så länge.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Vi brukade alltid åka till Liebert i Färjestaden. Inte så mycket pga priset utan mest pga hans erfarenhet. Det gick snabbt och var trevligt. Krånglade något hjälpte han till med att avhjälpa problemen. Den servicen var guld värd.

En gång var jag där med en produkt åt Ericsson i Linköping. Vi kom på kvällen, övernattade och gjorde EMC-proven dagen efter. Ericssons EMC-labb ylade så det hördes över hela kommunen om att det var omöjligt att göra EMC-proven så snabbt och försökte hitta fel. Jag tror tom att de inofficiellt testade grejerna själva. Liebert svarade på insinuanta frågor och njöt. Min kontakt på Ericsson stortrivdes i den villervallan. Till slut fick EMC-labbet ge sig. Jag har för mig att det blev en viss effektisering av deras verksamhet då och sedan såldes det ut.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag lägger dem på minnet. Tack. Ngn som testat labbet utanför Helsingborg. Jag har nära dit men kommer inte ihåg vad de heter
Tekko

Inlägg av Tekko »

Så vitt jag vet så har CE märket stått för "China Export" sen dag ett. Det du tänker på är snarare S-märkning och UL listing.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tekko, sluta löjla dig.
CE-märket betyder att tillverkaren/importören påstår sig ha gjort sin internkontroll till fullo samt att man uppfyller relevanta EU-direktiv, inget annat.
Det har inte ett dyft med produkternas egentliga kvalitet eller egentliga säkerhet att göra.

Vem som helst kan sätta på ett CE-märke och börja sälja en produkt, problemen uppkommer först vid en marknadskontroll, om man inte har gjort sin hemläxa.
Det stora problemet är väl snarare alla individer i Europa som tänker sig tjäna en hacka och köper vad skit som helst och dessutom sätter på ett CE-märke på pryttlarna för att senare kränga dem vidare.

Det är ju rätt många här som köper pryttlar från Ali-Express och Ebay utan en tanke på eventulla EU-direktiv osv, Enbart för att tjäna in några få kronor, troligen ingår även du i den skaran.
Nerre

Inlägg av Nerre »

S-märkning och UL-listning är dessutom väldigt olika saker.

Visst kräver bägge att en tredje part är inblandad, och visst använder man standarder i bägge fallen, men syftet bakom märkena är inte riktigt samma.

S-märket var från början en nationellt certifieringsmärke och hade lagstöd. Idag är det ett frivilligt europeiskt certifieringsmärke där en "tredje part" (Intertek Semko) intygar att produkten uppfyller relevanta elsäkerhetsstandarder och omfattas av en godkänt produktionskontroll.

Här finns en kort summering vad som gäller i USA.
http://www.metlabs.com/blog/product-saf ... ocal-code/

Som synes så krävs NRTL-listning (t.ex. UL-listning, men ETL-listning fungerar lika bra ur juridisk synvinkel) på alla arbetsplatser, enligt federala regler. Men för produkter som används i hem och hushåll är det lokala byggnadsföreskrifter som gäller. Dessa kan vara baserade på NRTL-listning, men en enskild stad kan ha helt egna regler.

Och CE-märkning är en helt annan sak. CE-märkning innebär att tillverkaren intygar (gentemot myndigheterna) att produkten uppfyller relevanta EG-direktiv och får säljas inom EU. Beroende på direktiv så varierar det vad tillverkaren ska ha gjort.

China Export är (som det står på Wikipedia) en myt. Däremot finns det många "förfalskade" eller felaktigt utförda CE-märken (ex. antingen att man inte har komplett underlag att stödja den med eller att man helt enkelt misslyckats med utseendet på CE-märket). Att en del misslyckas med utseendet är rätt fantastiskt eftersom alla CE-märkningsdirektiv innehåller en stor måttbild på hur CE-märket ska se ut.

När det gäller UL så kan man ju också nämna UL Recognized (spegelvänt UR). Det märket betyder egentligen bara att UL utför fabriksinspektioner för att kolla tillverkarens produktionskontroll. Sen måste man kolla i det enskilda godkännandet vad det är UL kollar att tillverkaren ser till att komponenten uppfyller. För t.ex. sladdar så kan det vara flamklass och isolation.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

jag har ju faktiskt tillgång till ESD/EMC och klimat kammmare i helsingborg, hur omfattande tester handlar det om?

klimat och ESD kan jag nog bidra med hjälp...EMC blir svårt då den kammaerna oftast är belamrad.
gkar

Inlägg av gkar »

Utmärkt!
Under förutsättning att ni har vana, har all utrustning och att allt är förberett så att det inte är så mycket att tänka på:

EMC kammartesterna för EMC och radio tar ca 2 dagar lite beroende på.
Typiskt, för EMC en halvdämpad kammare med stålgov och 3 meters mätavstånd med vridbord och höjbar mast upp till 4m.
För radiotesterna (Spurious emission) en heldämpad kammare (absorbenter även på golvet). Även en halvdämpad kammare fungerar, men det tar ytterligare någon dag eller några dagar.

För radio gör man vissa av testerna i klimatskåp, dvs ni behöver ha radiotestutrustningen brevid klimatskåpet när ni utför dem. Tar ca 1 dag.
För elsäkerheten kan de bli fråga om fuktprovning och isolationprovning. Någon eller några dagars skåpskörning.

Sedan är det bara elsäkerhetsgranskning och en rejäl mängd pappersarbete att utföra.
Läs i ETSI 300 220, ETSI 301 489 samt EN 60950, där står många av detaljerna!
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Emp-tronic heter de: http://www.emp-tronic.se/

Hjälpsamma när jag var där senast, vilket i och för sig är över 6 år sedan.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Så hette de ja. Kommer nog att kontakta dem i framtiden ytor jag.

Gällande safety är det 5V eller mindre så det ska jag väl då inte behöva tänka på
gkar

Inlägg av gkar »

Elsäkerhet är inte bara elstötar, brand ingår också.
Iom att du kommer att deklarera produkten för R&TTE eller RED direktivet (Jag antar det, om det inte är något flygande eller marint?) så behöver du påvisa att du uppfyller elsäkerhetskraven ner till 0V.
Du behöver påvisa i din TF att det inte är ett problem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan detta då vara rätt?

INTERNATIONAL ORDERS
Handibot® Smart Power Tool is NOT CE marked at this time.

All duties, tariffs, taxes and border fees MUST be paid by the customer.

To find the plug type for your country, visit http://www.iec.ch/worldplugs/list_bylocation.htm

En ganska användbar lista kanske när det gäller uttag, V och Hz.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En produkt som inte är CE-märkt (men omfattas av CE-märkningsdirektiv) får inte marknadsföras i EU.
Skriv svar