Nerre skrev:Billjud handlar såvitt jag förstått till 99% om W och dB. Och kanske pengar.
Råkar man nämna distorsion eller brus i billjudssammanhang får man antagligen konstiga blickar.
Det beror väl på vilken gren av billjud man sysslar med, flera gamla kompisar (som jag förvisso inte har mycket kontakt med numera)
byggde ju billjud för det skulle låta BRA, dom kunde lägga massor av pengar och tid på att plocka ner bilen och fylla alla tomrum med ljuddämpningssmet
och klistra asfaltsmattor osv.
Visserligen kunde man ju spela så öronen höll på att gå sönder, men tittade man på stegen stod det typ 25W på dom, å andra sidan var det nog inga glädjesiffror
De som sysslar med välljudande billjud har oftast inte så mycket till övers för dB-folket
Nu har ju inte jag hörseln i behåll längre men annars hade det varit intressant att prova t.ex. sån musik som polaren brukar dema sin Nakamichi-anläggning med, ex. Trollflöjten med Londons filharmoniker. Börjar knäpptyst med ett flöjtsolo innan de dånar på med pukor och grejer. Då märker man både brus och hur bra tryck det är i grejerna:) Eftersom det här var på stenåldern (när jag var ung) så var det Sony Metal-band som gällde (CD-skivor hade knappt kommit).
Nakamichi gör ju även billjud, väldigt dyrt där också.
En bekant importerade en japansk sportbil från japan för många år sedan, och ogillade att det satt en kasettbandare i den, så han åkte till nån billjudsfirma och frågade dom vad dom skulle ha för att bygga "modernt" ljud i den, hans tanke var väl att kasta skräpet som satt i, men billjudfirman blev helt lyriska över bandaren som visade sig vara en nakamichi av nån "legendarisk" modell, och det slutade med att dom tog den som delbetalning för det nya ljudbygget, vilket ju var trevligt för min bekant som hade räknat det som skrot