Kan man mäta upp en säkring?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xoffis
Kontakt:

Kan man mäta upp en säkring?

Inlägg av Xoffis »

Köpte för ett tag sedan några billjudssäkringar på ebay, såg på bilderna att det troligtvis handlade om kopior på Audison Connection säkringar, men stod inget i beskrivningen om att de va audison så det va ju inget försök att sälja kopior...

Men nu till problemet:

Bild

säkringen till höger är en äkta audison, till vänster kina-kopia...

Kan den vänstra på något sätt motsvara 200A? den är ju mer lik min 80A säkring om man säger så...

Har även mätt tjockleken med digital skjutmått, de är lika tjocka...

Så, kan materialet skilja så mycket i värmetålighet att det faktiskt är en 200A säkring? eller har de bara hittat lite plåtbitar de stansat upp och sålt till lättlurade människor?

Går det mäta fram utan att bränna säkringen?

länk till annonsen http://www.ebay.com/itm/301759382524

Ifall någon är nyfiken så skall den säkra av en 50mm2 kabel...
Nerre

Re: Kan man mäta upp en säkring?

Inlägg av Nerre »

Tveksam om det går att mäta utan att bränna säkringen.

När jag jobbade med elsäkerhetsprovning förut och en kund använde säkringar som inte var certifierade så krävde vi in 10 exemplar av varje typ av säkring för brytprov (eftersom det är tillverkningsvariationer).

I teorin skulle man väl kunna mäta uppvärmningen vid olika strömmar, men då måste du veta vid vilken temperatur materialet brinner av. Och då måste du ha specifikation på materialet.

Sen tycker ju jag spontant att den där varianten av säkring knappast kan vara tillförlitlig. Anslutningarnas kylning kommer att troligen inverka enormt på säkringens karaktäristik. Man lär få olika brytström beroende på vad man skruvar fast den i.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan iofs gissa att åtminstonde audison har mätt upp det hela med just sin säkringshållare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, de är alltså avsedda för en specifik hållare? Ja, då är det kanske mer tillförlitligt. Jag trodde de gick att sätta på vilken polskruv som helst.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Audison är väldigt högt aktade så det hoppas jag innerligt att systemet funkar! =)

Men, om man inte kan mäta, kan den säkringen motsvara 200A? eller är det bara båg?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Är inte billjud en riktig skojarbransch? Värre än vanliga audiobranschen. Eller har jag fel?

Om vi tar ett litet räkneexempel. 12V och 150A blir 1800W. Om vi antar 50% verkningsgrad blir det 900W ut i högtalarna. I en bil? Jag vet inte vad en bilgenerator ger men det känns som om batteriet skulle laddas ur på under en timme.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Billjud handlar såvitt jag förstått till 99% om W och dB. Och kanske pengar.

Råkar man nämna distorsion eller brus i billjudssammanhang får man antagligen konstiga blickar.

Stående vågor inne i bilen är tydligen populärt också. Eller att visa hur håret fladdrar av basen.

Nu har ju inte jag hörseln i behåll längre men annars hade det varit intressant att prova t.ex. sån musik som polaren brukar dema sin Nakamichi-anläggning med, ex. Trollflöjten med Londons filharmoniker. Börjar knäpptyst med ett flöjtsolo innan de dånar på med pukor och grejer. Då märker man både brus och hur bra tryck det är i grejerna:) Eftersom det här var på stenåldern (när jag var ung) så var det Sony Metal-band som gällde (CD-skivor hade knappt kommit).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Lite som digitalfoto. Bara pixlar räknas.
A: "Vilken kass bildkalitet."
B: "Men det är ju xxMpixel."
A: "Men bilden är kass, förmodligen ett skitobjektiv."
B: "Men det är ju xxMpixel."
A: "Du ser väl hur dålig bilden är?"
B: "Ja. Men det är ju xxMpixel."
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Billjud handlar såvitt jag förstått till 99% om W och dB. Och kanske pengar.

Råkar man nämna distorsion eller brus i billjudssammanhang får man antagligen konstiga blickar.
Det beror väl på vilken gren av billjud man sysslar med, flera gamla kompisar (som jag förvisso inte har mycket kontakt med numera)
byggde ju billjud för det skulle låta BRA, dom kunde lägga massor av pengar och tid på att plocka ner bilen och fylla alla tomrum med ljuddämpningssmet
och klistra asfaltsmattor osv.

Visserligen kunde man ju spela så öronen höll på att gå sönder, men tittade man på stegen stod det typ 25W på dom, å andra sidan var det nog inga glädjesiffror :)

De som sysslar med välljudande billjud har oftast inte så mycket till övers för dB-folket :)
Nu har ju inte jag hörseln i behåll längre men annars hade det varit intressant att prova t.ex. sån musik som polaren brukar dema sin Nakamichi-anläggning med, ex. Trollflöjten med Londons filharmoniker. Börjar knäpptyst med ett flöjtsolo innan de dånar på med pukor och grejer. Då märker man både brus och hur bra tryck det är i grejerna:) Eftersom det här var på stenåldern (när jag var ung) så var det Sony Metal-band som gällde (CD-skivor hade knappt kommit).
Nakamichi gör ju även billjud, väldigt dyrt där också.

En bekant importerade en japansk sportbil från japan för många år sedan, och ogillade att det satt en kasettbandare i den, så han åkte till nån billjudsfirma och frågade dom vad dom skulle ha för att bygga "modernt" ljud i den, hans tanke var väl att kasta skräpet som satt i, men billjudfirman blev helt lyriska över bandaren som visade sig vara en nakamichi av nån "legendarisk" modell, och det slutade med att dom tog den som delbetalning för det nya ljudbygget, vilket ju var trevligt för min bekant som hade räknat det som skrot :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag var kanske lite otydlig, polaren hade alltså Nakamichi i bilen. Han jobbade en period på Alba Ljud som var generalagent för Nakamichi, Ortofon, Rauna och lite sånt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja går inte att jämföra Välljuds spelarna med DB killarna. Det är ju olika genres.

Och ja du spelar lätt slut på ett batteri i en bil med lite effekt. Har själv haft bilar där man fick spela max 20-30 min innan man torskar och bilen dog.. Och detta var inte ens någon högre effekt.

Ang mäta säkringen. Sätt upp den och tryck igenom x A och se om den smäller. Se bara till att ha köpt flera innan så du har några extra :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Vad är det för material i säkringarna ?
Enligt :

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_resistivitet

Har koppar Koppar 1,72 × 10^8
Medan Stål 1,6 × 10^7

Resistivitet (Ωm)

En skillnad på ca 10x...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Problemet (ett av dem) är väl att ingen vet vad det är för material i säkringarna.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Det är väl bara mäta volymen och väga den för att få ut en densitet och sen jämföra med olika material och hoppas det är något unikt :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja nån jävla legering lär väl stämma. Eller ett tjog...
Skriv svar