Skulle detta schema fungera? AVR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
exos

Skulle detta schema fungera? AVR

Inlägg av exos »

Tjenare, jag är helt ny ang microkontrollers... jag slängde ihop ett schema i eagle,

--------------------------------
Tanken är att jag har en panel med en LCD och 4st microswitchar.
när man trycker på switch_1 ett så skall det stå "switch 1" på LCD samtidigt som relä_1 slår till, sen trycker man på switch_1 igen så slår relät ifrån, samma gäller dom andra switcharna....

jag satte LEDsen på reläerna bara för att ha nåt där, jag är fullt medveten om att det fattas resistorer o annat småplock, men i det stora hela skulle detta fungera?

När man trycker på switch_1 så skickar IC1 lite kod till LCD samt till IC2 som säger till relät att slå till... kan man använda alla I/O på kretsarna som input och output, inte samtidigt då, men vilka pinnar som helst?

schema: (892kb)
http://hem.bredband.net/sebsoh/scheman/schema.jpg
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Någon speciell anledning att ha två AVR ?
Du behöver flera pinnar på LCDn (RS och E).
Du kan köra LCDn i 4-bitars mode för att spara pinnar.
Har du relän som AVR-utgångarna "orkar" dra direkt ?
backemf/freewheeling dioder till reläerna.
Avkoppling
Kristaller (?).
exos

Inlägg av exos »

Anlningen är att det kommer vara en bit emellan dom 2 kretsarna, kanske 1.5-2m, och därför slippa att ha en massa kablar där emellan, men det va en tanke jag hade kanske inte går att göra så alls...

Ok, men om man kör den i 4-bits mode, vilka pinnar försvinner då?
RS = RESET(?), vad står E för?`

ang reläerna , har ingen arning bara tog några för att få en bild, men om man inte har det så kan man väl sätta en kondensator mellan eller nåt?

backemf/freewheeling ?? alltså om det va dioderna som du såg, så satte jag dom bara där, det kommer vara lite tyngre grejer som kommer att drivas.
Avkoppling?... sånt man gör mellan lödningarna?...i kaffe pauserna. :)
kristaller... skall läsa lite mer om dom.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jösses alltså. :D
Men RS = Register Select, och E är Enable, som används för att klocka in data i LCD:n. Utan dessa är den värdelös.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Avkoppling?... sånt man gör mellan lödningarna?...i kaffe pauserna.

Exos:
:lol: Nja, sodjan menar nog avkoppling i form av kondensatorer som tar bort 50Hz nätbrum och diverse störningar från komponenter som t.ex reläer eller mikrokontrollerna. Visst, annan avkoppling är också viktig, så man har "fräscht" huvud hela tiden. Det är lättare då, särskillt i början.

Jovisst, man kan ha två mikrokontrollers, men med detta schema lär det bli lika mycket sladdar iallafall, eftersom reläerna är anslutna till "krets 2". Dessutom blir det (ungefär) dubbelt så mycket att koda jämfört med att bara ha en AVR.

Angående 4bitar: Man använder bara hälften av "databitarna" (D0 - D3) och så skickar man hälften åt gången. Kika på andra LCD-trådar för lite mer diskussioner kring det.
exos

Inlägg av exos »

ok...tackar för alla svaren till o börja med...
så om ni skulle göra ett liknande schema, skulle ni skippat en av kretsarna då? kanske får bli så då...
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Nu har du bara 4 relän, dvs fyra trådar. Inge jobb alls att dra 4 istället för 2 trådar och programeringen blir bra mycket mer komplicerad och jobbig att debugga och felsöka som dom säger. Men ska du ha bortmot 30 relän är det klart värt att kolla lite på I2C bussen för kommunikation mellan processorerna.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

>Angående 4bitar: Man använder bara hälften av "databitarna" (D0 - D3) och så skickar man hälften åt gången.
Man använder D4-D7 om man kör 4-bitarsläget. :D

Sedan så skulle jag (än en gång:)) rekommendera RS485 för kommunikation över längre sträckor... ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

exos>> Gå in på atmels hemsida och sök reda på appnotes AVR040 och AVR042 och läs om hur du skall spänningsförsörja en AVR. Bara ett tips i all enkelhet. :)
Skriv svar