En liten felkod på Deckel Mahon
En liten felkod på Deckel Mahon
Vi fick en liten felkod Deckeln årgång 2000 Heidenhahn styrsystem.
Kan det vara ett minne som gått ? Se bild.
Kan det vara ett minne som gått ? Se bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: En liten felkod på Deckel Mahon
Jag har en Deckel Maho som är något äldre än du (1998) med Mill Plus som det där ser ut att vara. Det kan vara biosbatteriet på moderkortet som håller på att ta slut. De första symptomen på det för mig var att jag fick ladda om maskinparametrarna ibland. Det blev oftare och oftare och till slut gick det inte alls. Hör med någon på DMG. Helst fort, innan batteriet tar slut helt. Och jag hoppas att du har en backup på maskinparametrarna. Det är lätt att ladda in dem. Betydligt svårare att sätta upp biosparametrarna. Det är inte som en vanlig windows-pc utan korten som är anslutna måste ställas in på rätt sätt.
Batteriet är nyss bytt, kanske var ett dåligt sånt.
Det hände efter att maskinen stått avstängd i två dagar så det kanske är så.
Det är också en LED som lyser rött för Power fail på Heidenhain-burken.
Det hände efter att maskinen stått avstängd i två dagar så det kanske är så.
Det är också en LED som lyser rött för Power fail på Heidenhain-burken.
Om jag minns rätt så tyder felmeddelandet på att det har blivit knas i maskinparametrarna. Har du dem på fil så är det bara att ladda in dem. Annars har du lite bekymmer.
Vad är det för batteri du har bytt? Jag trodde inte att det fanns något batteri i maskinen förrän det hände mig. Jag har för mig att det var något i stil med CR2032 eller liknande.
Vad är det för batteri du har bytt? Jag trodde inte att det fanns något batteri i maskinen förrän det hände mig. Jag har för mig att det var något i stil med CR2032 eller liknande.
Det är nog ett sånt batteri, det är inte jag som bytt det.
Jag tror alla maskinparametrar finns i en häfte och på fil.
Jag får mäta på batteriet imorgon.
Jag tror alla maskinparametrar finns i en häfte och på fil.
Jag får mäta på batteriet imorgon.
Ta lite bilder så är det lättare att hjälpa till. Vad är det för maskin?
Det var som du sa, den hade tappat lite maskinparametrar, nu funkar den igen 

Kul att höra att det fungerar. Ett tips är att spara parameterfilen både på maskinens hårddisk och utanför. Har du den i maskinen är det lätt att köra in den igen om det skulle behövas. Vad är det för maskin? Min är en 5-axlig DMU 50 evolution från 1998 och går som en klocka.