Inledningsvis skall sägas att jag anser att Schuko är en bra standard, kanske den bästa av de vanligast förekommande, så det är inte det jag undrar över, men i tex Amerikansk standard är ofta en halva märkt och nollan har en litet annan struktur på kabelhöljet, osv. (här använder vi ju färgkoder i stället).
Naturligtvis skall nollan alltid behandlas som om den vore strömförande i installationer, men när man pluggar i ett vägguttag för enfas tex så ser man ju inte vad som är vad, till skillnad mot om man pluggar i ett industri uttag för trefas tex. men i Staterna ser man detta även på hushålls uttagen vad det verkar (trodde att de också var vändbara först, men inte all tydligen).
På tal om detta, säga vad man vill om norrmännen (fast egentligen var det väl Tyskarnas fel att de fick sitt fas system), men jag saknar ofta den möjligheten här att kunna belasta faserna lika hårt utan att säkra upp. I Norge är det ju tex en smal sak att driva en 32 Ampere direktvärmare för varmvatten, men här måste man ju säkra upp ordentligt mot vanlig standard, dock är vårt system smidigare för saker som större elmotorer och liknande. så jag tror de tär en kompromiss vi får leva med då vårt system ger flera fördelar, och ännu fler fördelar gentemot Jänkarnas 110V system..
Vi hade samma system men med lägre frekvens för gamla SJ standarden tidigare, ännu tidigare fans även den högre frekvensen som standard parralellt även här enligt samma princip som hos Jänkarna, men det blev dock ingen stor framgång här och den försvann rätt fort när det moderna 380V trefas systemet kom i början av 1900 talet, alla större kraftverk här som fortfarande hade äldre standard byggdes då om (generatorerna lindades om så att man kunde återanvända stora delar av dem, tror det främst var Bullerforsen som berördes (generatorerna moderniserades där år 1926 till 50 perioder växelström istället för som tidigare 60 perioder, idag är det museum och man kan se interiören) och frekvensen sänktes något till nuvarande standard.
Anledningen till de olika systemen har historiska orsaker.
Edit, jag hittade detta nu, på tal om saken när jag sökte på årtal, kanske någon här som gjort den sidan?

Bra jobbat i så fall må jag säga, sidan verkade riktigt bra om man är intresserad av sådant.

http://www.elmuseum.se/