Detta med elstandarder...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

En grej jag ofta funderat över är varför det inte finns någon egentlig standard för var fas ligger på och vilken som är nollan i våra system.

Inledningsvis skall sägas att jag anser att Schuko är en bra standard, kanske den bästa av de vanligast förekommande, så det är inte det jag undrar över, men i tex Amerikansk standard är ofta en halva märkt och nollan har en litet annan struktur på kabelhöljet, osv. (här använder vi ju färgkoder i stället).

Naturligtvis skall nollan alltid behandlas som om den vore strömförande i installationer, men när man pluggar i ett vägguttag för enfas tex så ser man ju inte vad som är vad, till skillnad mot om man pluggar i ett industri uttag för trefas tex. men i Staterna ser man detta även på hushålls uttagen vad det verkar (trodde att de också var vändbara först, men inte all tydligen).

På tal om detta, säga vad man vill om norrmännen (fast egentligen var det väl Tyskarnas fel att de fick sitt fas system), men jag saknar ofta den möjligheten här att kunna belasta faserna lika hårt utan att säkra upp. I Norge är det ju tex en smal sak att driva en 32 Ampere direktvärmare för varmvatten, men här måste man ju säkra upp ordentligt mot vanlig standard, dock är vårt system smidigare för saker som större elmotorer och liknande. så jag tror de tär en kompromiss vi får leva med då vårt system ger flera fördelar, och ännu fler fördelar gentemot Jänkarnas 110V system..
Vi hade samma system men med lägre frekvens för gamla SJ standarden tidigare, ännu tidigare fans även den högre frekvensen som standard parralellt även här enligt samma princip som hos Jänkarna, men det blev dock ingen stor framgång här och den försvann rätt fort när det moderna 380V trefas systemet kom i början av 1900 talet, alla större kraftverk här som fortfarande hade äldre standard byggdes då om (generatorerna lindades om så att man kunde återanvända stora delar av dem, tror det främst var Bullerforsen som berördes (generatorerna moderniserades där år 1926 till 50 perioder växelström istället för som tidigare 60 perioder, idag är det museum och man kan se interiören) och frekvensen sänktes något till nuvarande standard.

Anledningen till de olika systemen har historiska orsaker.

Edit, jag hittade detta nu, på tal om saken när jag sökte på årtal, kanske någon här som gjort den sidan? :D
Bra jobbat i så fall må jag säga, sidan verkade riktigt bra om man är intresserad av sådant. :tumupp:

http://www.elmuseum.se/
Nerre
Inlägg: 26798
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Nerre »

I ledningsdragningen finns det ju standard för att identifiera fas och nolla, men inte i uttagen.

Anledningen till att man i vissa fall har polariserad stickpropp i USA har att göra med att de där har krav på att t.ex. enpolig strömbrytare ska sitta på fasen, i en lampsockel ska gängan vara nolla och mitten fas. För säkringshållare som man skruvar ut så är det också olika krav för fas och nolla.

De har alltså att "omodernare" system i USA och därför har de mer krav på identifiering av fas och nolla i apparater.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mindmapper »

Visst finns det uttag. Enfas CEE-uttag, blåa fina.
blå cee uttag.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag hade glömt dedär, de är mycket användbara i industri standard samt i garaget, osv (tror de även är det på en del husbilsintag och liknande idag).
När man kan nyinstallera fasta uttag tycker jag även om det råder delade meningar om saken vad det verkar.

Nerre, Aha, då faller bitarna på plats, har alltid undrat över varför de jag hade hemma av US stickproppar varit olika, en jag har är vändbar (Jag använder dem för lågvolt för att inte kunna förväxla med europeiska 230V uttag, en del använder samma som 230V uttagen, men jag bytte till Jänkarstandard innan dedär extrasmå som ser ut som riktiga kom för att förhindra olyckor (dessutom är US kontakterna billigare än dedär fina från byggnadsvårdsbutikerna (jag använder så klart andra kontakter för det som är under 48V för att förhindra att någon tex pluggar in grejer i ett gammalt linjeuttag eller liknande, idag är val den chansen liten, men förr fans de kvar på många platser, de hade 110 (byggstandard) eller 127 Volt, vilket jänkarkontakterna ju klarar.)). Därför brukar jag tex använda cirkulärdon till äkta lågvolt (upp till 48V), en grej dock många glömmer är att man då även ofta måste öka ledar arean om man sänker volt talet med samma förbrukning (tex bil lampor och liknande).
Nerre
Inlägg: 26798
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Nerre »

Det finns ganska mycket som påverkar, men generellt idag så har väldigt många länder harmoniserat sig genom IEC-standarder.

Det som skiljer är ju dock hur elnäten ser ut och dessutom hur ansvarsfrågan vid elolyckor ser ut.

USA är speciellt i bägge fallen.

Dels har de sitt mittjordade 120 V-system (d.v.s. 2x120 V med mittnolla), som förr var 115 V. Dels så har ansvaret för elolyckor traditionellt legat på elleverantören. Ja, du läser rätt, när elnäten började byggas fanns det en stor rädsla för elbränder och man sa då "För att ni ska få bygga ett elnät i den här staden måste ni ta ansvar för olyckorna som elen orsakar". Elleverantörerna blev ju då noga med att de fick ställa krav på vilken anslutning som får anslutas till deras elnät.

Det här har fått konsekvensen att elleverantörerna har inspektörer som åker runt och kollar och om de hittar en icke godkänd apparat ansluten i en byggnad kan de stänga av elleveransen till den byggnaden. De kopplar alltså inte bara bort apparaten, kunden har ju brutit mot avtalet så de kan stänga av elen.

I USA byggde man då också mycket med trä, vilket gjorde att elleverantörerna fick förhandla med byggnadsindustrin väldigt mycket för att man skulle få "rimliga" regler.

USA har också andra färger på ledare. Nollan är vit, skyddsjord är helgrön. Anslutningsskruvar för nolla brukar vara av "vitmetall", medans andra skruvar är "gulmetall".


De flesta andra länder har produktansvar istället och skiljer sig mest med vilken spänning/frekvens man har och vilka stickproppar man använder. Storbritannien har ju sin grej med säkring i stickpropparna, men i övrigt rätt harmoniserat. Deras stickproppar är ju polariserade dock (det hänger ju ihop med att säkringen sitter där, säkrar man av nollan funkar ju inte skyddsjord som den ska, så för att kunna ha bara en säkring måste det vara polariserat).

Vi säkrar ju av gruppen med en säkring som tar hand om överledning till skyddsjord. Säkringen i apparaten är oftast bara till för brandskydd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av TomasL »

Orsaken till att man i GB har säkringen i stickproppen är att man säkrar inte av vägguttag (eller andra förbrukare), utan alla uttag och förbrukare matas i princip direkt från mätarsäkringen, dvs uttagen är avsäkrade med kanske 25A eller så.
Ett av de husen jag hyrde när jag bodde där hade i princip två säkringar, en per våning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jag har ibland undrat om detdär bara var en skröna, men Engelsmännen är speciella (har säkert "alltid" sett ut så och då vågar ingen ändra)... :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Purre »

och arbetsplatserna/byggena i England kör 115V istället för 230V som dom har hemma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av TomasL »

Så är det, gula transformatorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, fast det kan jag köpa att man betraktar som en säkerhetsfråga, vi hade väl 127 respektive 110V till ganska nyligen för vissa sammanhang, tex på järnvägen, industriella våtrum och liknande (minns dock ej exakt varför, men tippar på tekniska orsaker, tåglinjerna gav väl 10 000 Volt vad jag mins, sedan satt det en sugtransformator till fast uttagsposter (tex banvaktarstugor och annat) frekvensen fick nog i praktiken bli vad den låg på dock gissar jag... Men sedan hade en del vagnar en egen transformator som gav 110V (verkar som många förbrukar apparater opererade mellan 110-127V spannet, så tippar på 110, 115 samt 127 Volt således om jag inte mins fel så det gällde att ställa om rakapparater och annat när man bytte till standardspänning som då var 220V... (eller 380V om man räknade över odelad trefas)).

Har någon gammal miniatyrborrmaskin som är märkt för detta och svensktillverkad.
:)

(Edit, Norge har 220V faser för er som inte känner till det, vilket jag har för mig har att göra med att deras största kraftverk hade denna standard på 1940 talet och Tyskarna förbättrade systemet och byggde ut vattenkraften bland annat för deras tungvatten experiment (som i själva verket var ett civilt projekt för kärnbränsleforskning kring elkraftsframställning på deras hemmaplan, men de allierade antog att det var för ett atomvapenprojekt därför försökte man att värva motståndsrörelsen att utföra sabotage på anläggningen, vilket delvis lyckades (blan annat sänkte man en inrikesfärja som man antog fraktade tungt vatten (någonting som naturligtvis skapade mycket skriverier då det medförde att civila passagerare drunkande, men i senare tid har bekräftats av dykare när man bärgat och analyserat några av faten, så britterna hade tydligen rätt på den punkten även om målet primärt inte var en tysk atombomb, visade det sig efter kriget) Sådant är dock kanske lättare att förstå om man också vet om att Norska motståndsmän i praktiken ofta blev skjutna efter tillfångatagande (Jag har själv sett kulhålen på plats så jag tror deffinitivt på det, jag fann det djupt obehagligt att veta att det var vanliga Norrmän som stod fastbundna vid pålarna där på fästningen, med andra ord krig drabbar oss alla, oavsett vem eller vad man är. (Litet kuriosa är att Sverige vid denna tid faktiskt hade Amerikanska krigsfångar i form av två piloter från en nödlandad B-17, dock verkar det mest ha varit en formalitet och piloterna blev vad det verkar närmast betraktade som filmstjärnor på reglementet där de hamnade och tilläts till och med att låna flygplanen på flottiljen, vilket blev den ene pilotens död då han krachade under en mycket farlig manöver han gjorde på eget bevåg, den andre fick åka hem när pappers exercisen var avklarad. ).).
Senast redigerad av Mizzarrogh 2 juni 2016, 19:57:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MadModder »

Nej, sugtransformatorerna minskar problemen med vagabonderade strömmar mellan fasen (kontaktledningen) och nollan (rälsen/återledare) och har inget att göra med belysningselen man tappade av till banvaktsstugor. Morfar och mormor hade länge el från järnvägen då de bodde i en utbyggd banvaktsstuga, men den elen togs från den 11/22kV trefas som sitter längst upp på stolparna (hjälpkraftledningen) som bl.a är till för drivning av diverse teknikbodar längs med banan. Transformatorerna till detta är vanliga trefastransformatorer. :)

[edit]
Man ja, det är inte en speciellt jämn spänning om man säger så. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

Du har rätt!
Jag som är trött idag... :doh:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av TomasL »

48V var (och är fortfarande tror jag) väl kravet för vissa typer av arbete.
Just 110/127V har jag personligen inte hör talas om (förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet).
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Purre »

SKF i Katrineholm har kört 127V (eller om det var 110/115) men även 500V (290 enfas vill jag ha för mig) på vissa uttag.
48V eller ännu mer 24V är krav inne i sisterner osv då 230V inte får förekomma i metallutrymmen.


Förutom uttag där man inte kan förväxla fas och nolla så önskar jag att man hade haft 2/4-poliga säkringar så man bryter både fas(er) och nolla. Även huvudbrytaren skulle kunna vara 4-polig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av TomasL »

Varför skall du bryta nollan i centralen, det ökar knappast säkerheten.
Skriv svar