Jag har ett projekt där jag behöver konfigurera en krets mha I2C. Av någon anledning tog jag en av mina kina-nanos till detta istället för tex en PIC som jag är lite mer bekant med.
Nanon ska enbart användas för konfigurering och jag undrar om någon kan hjälpa mig få ordning på detta så jag kan fortsätta med resten? Det kliar i kroppen och jag vill bara få resten att funka, arduinon är mer ett sidoprojekt till någon annan kväll.
cosmox skrev:Förresten, varför visar i2cdetect att adressen är 38,39 etc när den bör vara 7x?
Det beror lite på hur man ser på det. När adressen skickas över bussen är den i de 7 högsta bitarna. Den lägsta biten visar read eller write. Så skiftar du upp 0x38 till exempel får du 0x70 och 0x39 blir 0x72. Så det är viktigt att veta om adressen är i skiftat läge eller inte.
Jag satt och slet med det inatt och fick inte ordning på det. Tyvärr har jag inte tillgång till koden på den här datorn men jag kan posta den senare.
Wire.xxx lib är sjukt buggigt och jag satt och slet med skitsaker ganska länge. Jag kan inte läsa register eftersom att man inte kan (eller jag vet inte hur iaf) ha kontroll över start/stopp/ R/W- kommandon.
Read from one control register:
■ Start signal
■ Slave address byte (R/W bit = low)
■ Base address byte
■ Start signal
■ Slave address byte (R/W bit = high)
■ Data byte from base address
■ Stop signal