Hjälp med transistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Huezzer

Hjälp med transistor

Inlägg av Huezzer »

Hej jag har försökt att starta en 12V vattenventil via en transistor mem har problem att jag inte får ut tillräckligt med spänning från emittern.

Jag har i dagsläget kopplat det:

Batteri -> Säkringsdosa -> Transistor(in) -> Transistor(ut) -> Diod -> Vattenventil -> Jord

+ Att på transistorn har jag en MC(microcontroller) för att säga till när den ska skicka igenom vatten och inte. När jag mäter på emittern så får jag endast ut 3,7-4,2V. Är det inte rätt att koppla det på detta viset eller måste jag koppla batteri + -> + på Vattenventil och sedan köra minus på ventilen till transistorn och kontrollera ventilen den vägen?

OBS! Det är en NPN-transistor

Tacksam för svar, har sökt runt men hittar inget riktigt bra svar. Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Mvh
svanted

Re: Hjälp med transistor

Inlägg av svanted »

koppla såhär?
12V istf 5 uppe till höger?
och ventilen istf K1
och transistorn måste tåla strömmen som vantilen drar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Okej, tack så mycket, ska försöka med detta! :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

I vissa fall kanske man måste köra med dubbla transistorer i en koppling eller darlington-koppling då om reläet drar mycket ström så kan transistorn begränsa då det i sin tur är beroende på sin förstärkning (typiskt 160 ggr för en BC337) och att logikkretsen som matar transistorn bara kan ge begränsad ström ut

För en BC337 med 0.4 mA matning (max ström ut för TTL-LS utgång) på sin bas så kan den bara sänka 64 mA om den har 160 ggr i förstärkning (kan variera stort mellan exemplaren ur samma förpackning i området 100 - 400 ggr förstärkning) och vill reläet ge mer ström än så innan den drar, så kommer det bli stort spänningsfall över transistorn och den blir varm och reläet drar inte eftersom strömmen går inte över 64 mA även om man höjer spänningen ytterligare lite.

transistor är en strömstyrd strömgenerator, inte att förglömma

Ofta kan man använd de visade typkopplingarna rakt av - men är reläet lite kraftigare (typ bilrelä som inte är kända för att vara strömsnåla i jämförelse med tex. kretskort telecom-relä med 15 mA (12 Volt) i förbrukning) så kan man råka ut för att man måste dimensionera om både drivningen till trissan och trissan i sig för att hantera de högre strömstyrkorna - och då måste man kunna tänka lite analogdesign och mäta strömmar, läsa datablad för att hitta en lösning som fungerar.

börja med att mäta strömmen på reläspolen när den är tillslagen så att man vet om det är några 10-tal mA som behöver hanteras eller om det är över 100 mA då det kräver olika dimensioneringar för trissa och det som driver denna.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Skulle jag kunna köra så här när det gäller dioden eller är det för sent på kretsen? Se bild
Dvs den som ska skyddar ventilen vid "bakfall"

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att röd är +12V - vilket då vill betyda att kopplingen är korrekt.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Japp det stämmer! Tack för snabbt svar! :)
Skriv svar