Filter till högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Filter till högtalare

Inlägg av robertr81 »

Hej,
Har en fundering. Jag har två baselement och två separata tillhörande diskanter samt delningsfilter som hör till dessa.
Av detta fabrikat:
http://www.hertzaudiovideo.com/wp-conte ... 5_tech.pdf

Jag vill endast använda ett baselement men med två diskanter. Jag har ett monosteg till basen och ett annat litet stereosteg till diskanterna. Behöver jag fortfarande låg och högpassfilter till bas och diskanter?

Är det ok att båda förstärkarna delar på signal in?

Även funderat på om jag kan koppla bas och två diskanter direkt till monosteget men antar att det inte är bra om diskanterna kopplas till samma delningsfilter avsett för en diskant?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Filter till högtalare

Inlägg av Retroperra »

> Behöver jag fortfarande låg och högpassfilter till bas och diskanter?

För diskanterna ja, dom kan ta stryk av lägre frekvenser och ev. DC som steget "släpper ut" vid till- och avslag.
För basen ja jo, det är bättre med än utan men inte livsavgörande för elementet som det är för diskanterna.

> Är det ok att båda förstärkarna delar på signal in?

Yepp, det är ovanligt att det blir några problem med en enkel split. Du kan få öka på signalen in till stegen en bit men det är allt.

> men antar att det inte är bra om diskanterna kopplas till samma delningsfilter avsett för en diskant?

Det som händer är att du när du parallellkopplar diskanterna sänks impedansen från förmodade 8 till 4 ohm, då ändras även gränsfrekvensen i diskanternas delning vilket i sin tur gör att delningen som basen har och den som diskanterna har inte blir vid samma frekvens. Delningen kommer att alltså att skeva. Men du kan absolut prova och lyssna, inget kommer att gå sönder.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Retroperra skrev:> Behöver jag fortfarande låg och högpassfilter till bas och diskanter?

För diskanterna ja, dom kan ta stryk av lägre frekvenser och ev. DC som steget "släpper ut" vid till- och avslag.
För basen ja jo, det är bättre med än utan men inte livsavgörande för elementet som det är för diskanterna.

> Är det ok att båda förstärkarna delar på signal in?

Yepp, det är ovanligt att det blir några problem med en enkel split. Du kan få öka på signalen in till stegen en bit men det är allt.

> men antar att det inte är bra om diskanterna kopplas till samma delningsfilter avsett för en diskant?

Det som händer är att du när du parallellkopplar diskanterna sänks impedansen från förmodade 8 till 4 ohm, då ändras även gränsfrekvensen i diskanternas delning vilket i sin tur gör att delningen som basen har och den som diskanterna har inte blir vid samma frekvens. Delningen kommer att alltså att skeva. Men du kan absolut prova och lyssna, inget kommer att gå sönder.
Tack för så utförliga svar!
Om inget tar skada ska jag testa.
Hur gör jag filter anpassade till bas och diskant för grejerna ovan. Är det så enkelt som kondensator till diskanterna och någon spole till basen? Hur räknar jag ut så det blir rätt?

Samt hur ökar jag på signalen in till stegen?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja en kondensator i serie till diskanten och ja en spole i serie till basen.
Spolen ger lågpassfilter och kondensatorn ger ett högpassfilter.

Om du antar att diskanten har impedansen 8 ohm
fås brytfrekvensen där kondensatorn har impedansen 8 ohm.

XC = 1/2/pi/f/C = 8

Om basen är 8 ohm fås brytfrekvensen när spolen har värdet 8 ohm.

XL = 2*pi*f*L = 8

Ex) L=1500uH => f = 800 Hz

Ex) C=10uF => f = 2kHz
robertr81

Inlägg av robertr81 »

4kTRB skrev:Ja en kondensator i serie till diskanten och ja en spole i serie till basen.
Spolen ger lågpassfilter och kondensatorn ger ett högpassfilter.

Om du antar att diskanten har impedansen 8 ohm
fås brytfrekvensen där kondensatorn har impedansen 8 ohm.

XC = 1/2/pi/f/C = 8

Om basen är 8 ohm fås brytfrekvensen när spolen har värdet 8 ohm.

XL = 2*pi*f*L = 8

Ex) L=1500uH => f = 800 Hz

Ex) C=10uF => f = 2kHz
Enligt databladet ovan är impendansen 4ohm.
Förstår inte formeln riktigt och vilken sorts spole och kondensator ska man köpa?
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Man få laborera tills det låter bra.
Men med formeln fås C till 11uF och L till 425uH (3500Hz och 1500Hz)
Men i specen står att det ska vara 12dB filter så då får du använda LC-filter
och inte som nu RC och RL-filter för de dämpar bara 6dB/oktav.
Då blir det andra formler men det fungerar med -6dB också.
http://www.the12volt.com/caraudio/cross12db.asp
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Medföljande delningsfilter ser ut såhär. Kan man inte bara köpa samma komponenter. En spole för basen och en sån konding för varje diskant?
Vad är det för sorts spole?
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja det är ju det som är svårt att veta, du kan möjligen mäta upp den då.

Tänk även på att kondensatorn är en opolariserad variant (Det syns på dubbla "midjor", men det skulle inte funka bra i den applikationen med en polariserad elyt.)
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tack ska kolla efter det med kondensatorn. Kan tyvärr inte mäta spolen då min multimeter inte klarar sådant.

Använda spolen tillsammans med komdensatorn även för diskanterna. Tyckte jag såg någon sådan kombination för 12db? Eller är den ensam för diskanten? Isåfall kan jag skaffa två sånna kondingar och använda endast spolen i delningsfiltret som jag redan har
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Först och främst, det finns ju bra online-program på nätet, alltså sajter som räknar fram rätt värden. Googla på crossover eller x-over och online.

Sedan grubblar jag på något annat. Du ska använda EN förstärkare till basen och EN ANNAN till diskanten. Då är det overkill att låta dessa jobba med hela registret. Det går att göra ett enkelt delningsfilter med billiga motstånd och kondensatorer och sätta på ingången på förstärkarna. Lite så här (fan vet om detta funkar; skriver på iPlattan): LÄNK. Notera att där det står active sätter man givetvis det passiva.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:Först och främst, det finns ju bra online-program på nätet, alltså sajter som räknar fram rätt värden. Googla på crossover eller x-over och online.

Sedan grubblar jag på något annat. Du ska använda EN förstärkare till basen och EN ANNAN till diskanten. Då är det overkill att låta dessa jobba med hela registret. Det går att göra ett enkelt delningsfilter med billiga motstånd och kondensatorer och sätta på ingången på förstärkarna. Lite så här (fan vet om detta funkar; skriver på iPlattan): LÄNK. Notera att där det står active sätter man givetvis det passiva.
Hej!
Här kan jag fylla i värden:
http://www.the12volt.com/caraudio/crosscalc.asp#ccc

Bas 12 dB per Octave:
4 ohm och 1500hz
Spole L2: 0.60014 Millihenries (mHy)
Kondensator C2: 18.75431 Microfarads (µfd)

Diskant 12 dB per Octave:
4 ohm och 3500hz
Spole L2: 0.2572 Millihenries (mHy)
Kondensator C2: 8.03756 Microfarads (µfd)

Är det tolkat rätt? Och sen koppla enligt bilden för.
Bas:
Bild
Diskant:
Bild

Att använda två förstärkare var bara en idé men kan ju såklart köra bas plus två diskanter på monosteget med.
Drar ett sådant aktivt filter mycket ström?

Tack för hjälp
Senast redigerad av robertr81 12 maj 2016, 21:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är rätt skissat!

Ska du köra passivt på högtalarelementen, köp lagom bra/billiga komponenter på HiFi-kit eller Ljudia.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Filtret som hör till högtalarsetet är ett 12dB vid 3,5 kHz.De kallar det Hi-pass.
Alltså är bara diskanten filtrerad-inte basen.

http://www.hertzaudiovideo.com/car-audi ... -dsk165_3/
robertr81

Inlägg av robertr81 »

dock lite skumt att det står 4.7uf på bilden på kondingen och att framräknade värden är något helt annat
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Rolf Zetterberg skrev:Filtret som hör till högtalarsetet är ett 12dB vid 3,5 kHz.De kallar det Hi-pass.
Alltså är bara diskanten filtrerad-inte basen.

http://www.hertzaudiovideo.com/car-audi ... -dsk165_3/
Det tolkar jag som att basen kan kopplas direkt med sladd till förstärkaren? I så fall kan jag göra så och använda medföljande två delningsfilter till diskanterna separat?

Hur fungerar det med impedansen med ett 4ohms baselement och en 4ohms diskant. Blir det inte antingen parallell eller seriekopplat? 2 eller 8ohm? Högtalarna är ju specade på 4ohm och det är vad förstärkaren vill ha.
Skriv svar