Philips B4S62A Yvonne
Philips B4S62A Yvonne
Eftersom folk är helt hopplösa på att packa så sitter jag igen med en trasig radio: Philips B4S62A Yvonne...Tydligen så fungerade "allt" när han som sålde den skickade den, men pga transportskador så fungerar inte FM (hur bra AM fungerar vet jag inte, det känns som om skallinan tar i något inne i radion så jag vågar inte vrida så mycket). Hälften av rören satt löst när jag fick den och jag provade den innan jag hade öppnat och sett att hälften var löst.
Jag kopplade in en modern tuner på band-ingången och då fungerar det i alla fall. Men på FM är det helt dött, det brusar inte men vrider man på FM-ratten så kan det komma lite knaster ibland. ECC 85-röret glöder i alla fall men annars vet jag inte...
Jag kopplade in en modern tuner på band-ingången och då fungerar det i alla fall. Men på FM är det helt dött, det brusar inte men vrider man på FM-ratten så kan det komma lite knaster ibland. ECC 85-röret glöder i alla fall men annars vet jag inte...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Philips B4S62A Yvonne
Det räcker tyvärr inte med att kolla glöden på en ECC85.De kan utgå utan att det syns på dem.Ett ganska vanligt fel på FM-radio från de här åren.
Att låna ett ECC85 från en fungerande radio är det lättaste sättet att testa.
Glapp i rörhållare är ju också ganska vanligt.
Att låna ett ECC85 från en fungerande radio är det lättaste sättet att testa.
Glapp i rörhållare är ju också ganska vanligt.
Den fungerade på FM innan den skickades så den dog inte av ålder utan av transportskador. Hälften av rören satt halvt ur socklarna.
Tyvärr har jag ingen annan rörradio med FM, hade en förut men den var förstås också transportskadad fast på ett annat sätt.
Tyvärr har jag ingen annan rörradio med FM, hade en förut men den var förstås också transportskadad fast på ett annat sätt.
Kom på att jag hade lite "militära" rör men inget ECC 85 där tyvärr. Får väl ta ur den ur lådan sen och försöka testa lite bättre.
Alternativt skaffa ett nytt ECC 85-rör men kostar ju som hela radion och inte säkert det ger något...
Alternativt skaffa ett nytt ECC 85-rör men kostar ju som hela radion och inte säkert det ger något...
Om den inte funkar på varken AM eller FM så är det troligtvis något fel som är gemensamt för båda banden.
-
Instämmer.Kanske bäst att prova med att "motionera" rör och rörhållare först.
Även att spraya omkopplare kan vara bra.
Även att spraya omkopplare kan vara bra.
På AM brusar det i alla fall, men jag vill inte vrida för mycket för hjulet eller nålen verkar gå emot något inne i radion.
EM84 verkar inte göra så mycket heller, det ser lika ut på FM och AM.
EM84 verkar inte göra så mycket heller, det ser lika ut på FM och AM.
Sitter rören på sina rätta platser och inga ben avbrutna?
Det är lätt att plocka ut chassit för att se vad som tar emot. Akta högtalarsladdarna.
Det är lätt att plocka ut chassit för att se vad som tar emot. Akta högtalarsladdarna.

Dum fråga men hur gör jag med knapparna i mitten? De verkar ju inte gå att ta loss?
Antar att hela nedre delen ska inåt men den sitter ju fast mellan överdelen och lådan eller?
Radion ser alltså ut så här: eller http://www.radiomuseum.org/r/philips_yv ... _s_62.html
Antar att hela nedre delen ska inåt men den sitter ju fast mellan överdelen och lådan eller?
Radion ser alltså ut så här: eller http://www.radiomuseum.org/r/philips_yv ... _s_62.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Minnet sviker mej en aning nu detta fallet, det är hundra år sedan jag plockade ut en sådan.
Men tror att man gör så här:
Börja med att avlägsna alla bottenskruvarna.
Skruva därefter loss de två skruvarna som sitter på skalan. Därefter tar du loss samtliga rattar (drages rakt ut).
Innanför FM-ratten sitter tre skruvar, skruva loss dem plus den runda ramen som håller skalan på plats.
Notera hur ändläge-stoppen sitter (nedåt).
Avlägsna skalan.
Tryck ner en av tangenterna försiktigt halvvägs så lossnar spärren och samtliga tangenter stannar i "uppläge".
Det behövs då man måste lyfta chassit en aning uppåt i framsidan så att knappsystemet blir fritt från trälådans framkant.
Chassit skall alltså bakåt (inte framåt) det upptäcker du säkert.
Hoppas jag inte glömde något.
Men tror att man gör så här:
Börja med att avlägsna alla bottenskruvarna.
Skruva därefter loss de två skruvarna som sitter på skalan. Därefter tar du loss samtliga rattar (drages rakt ut).
Innanför FM-ratten sitter tre skruvar, skruva loss dem plus den runda ramen som håller skalan på plats.
Notera hur ändläge-stoppen sitter (nedåt).
Avlägsna skalan.
Tryck ner en av tangenterna försiktigt halvvägs så lossnar spärren och samtliga tangenter stannar i "uppläge".
Det behövs då man måste lyfta chassit en aning uppåt i framsidan så att knappsystemet blir fritt från trälådans framkant.
Chassit skall alltså bakåt (inte framåt) det upptäcker du säkert.
Hoppas jag inte glömde något.

Tack Ingvar!
Har öppnat den och sprayat alla potentiometrar och omkopplare. Det var en massa sprak på volymkontrollen men det försvann efter sprayning och lite vridning.
Efter att ha hållit på en bra stund och grejat inkl mätt spänningen på ECC 85 så började det fräsa lite svagt på FM. När jag hade pillat lite mer så började det låta som svag musik så jag ställde in en kanal som gick in bra!
Så FM fungerar, dock är omkopplaren väldigt glapp på FM fortfarande och ofta får man hålla in knappen i ett visst läge för att det ska fungera. Trycker man den i botten låter inget och trycker man inte lite mer själv låter oftast inget heller. Jag har haft på massor med kontaktspray och tryckt upp och ner en massa gånger men det har knappt blivit bättre.
Har öppnat den och sprayat alla potentiometrar och omkopplare. Det var en massa sprak på volymkontrollen men det försvann efter sprayning och lite vridning.
Efter att ha hållit på en bra stund och grejat inkl mätt spänningen på ECC 85 så började det fräsa lite svagt på FM. När jag hade pillat lite mer så började det låta som svag musik så jag ställde in en kanal som gick in bra!
Så FM fungerar, dock är omkopplaren väldigt glapp på FM fortfarande och ofta får man hålla in knappen i ett visst läge för att det ska fungera. Trycker man den i botten låter inget och trycker man inte lite mer själv låter oftast inget heller. Jag har haft på massor med kontaktspray och tryckt upp och ner en massa gånger men det har knappt blivit bättre.
Oxiderade omkopplare kan vara tålamodsprövande för en som är ovan, men med bra sorts kontaktpray och ett envist motionerande efteråt brukar det lösa sig om omkopplaren är mekaniskt OK. Jag är tveksam till att den radion var funktionsduglig när den skickades till dej.
Har du kollat vad som tar emot när man vrider på AM-tuningen?
Har du kollat vad som tar emot när man vrider på AM-tuningen?
Jo den var nog inte helt OK, antagligen är det därför han som sålde den inte svarar på epost längre...
Jag har motionerat den tillräckligt envist för att få ont i handen i alla fall, den är fortfarande så glapp att den kan sluta spela när som helst trots att man inte ens rör bordet som radion står på men det är bättre än tidigare i alla fall.
Nu är det inget som tar emot skallinan, möjligtvis buktar den vita plastskivan som sitter bakom skalan ut lite så den kanske gör att det tar emot med själva skalan. Får se hur det går när jag sätter ihop radion sen.
På AM så har jag tagit in stationer på kortvåg och mellanvåg så det fungerar så långt. På långvåg är det för dåliga konditioner även för de andra apparaterna jag har, sen står den inte på bästa stället heller. Lite besviken att den bara går till 25 meter på KV men det är ju lika med nästan alla Philips-apparater från 60-talet och tidigare så jag får väl skylla mig själv där.
Det surrar en del också, det verkar vara järnkärnetransformatorn. Är det vanligt och går det att göra något åt det? Jag satte spänningsväljaren på 240V också.
Jag har motionerat den tillräckligt envist för att få ont i handen i alla fall, den är fortfarande så glapp att den kan sluta spela när som helst trots att man inte ens rör bordet som radion står på men det är bättre än tidigare i alla fall.
Nu är det inget som tar emot skallinan, möjligtvis buktar den vita plastskivan som sitter bakom skalan ut lite så den kanske gör att det tar emot med själva skalan. Får se hur det går när jag sätter ihop radion sen.
På AM så har jag tagit in stationer på kortvåg och mellanvåg så det fungerar så långt. På långvåg är det för dåliga konditioner även för de andra apparaterna jag har, sen står den inte på bästa stället heller. Lite besviken att den bara går till 25 meter på KV men det är ju lika med nästan alla Philips-apparater från 60-talet och tidigare så jag får väl skylla mig själv där.
Det surrar en del också, det verkar vara järnkärnetransformatorn. Är det vanligt och går det att göra något åt det? Jag satte spänningsväljaren på 240V också.
Tänk på att även GRAM-omkopplingen kan ge problem med dålig kontakt även om kontaktfelet verkar gälla radiodelen!Jag har motionerat den tillräckligt envist för att få ont i handen i alla fall, den är fortfarande så glapp att den kan sluta spela när som helst trots att man inte ens rör bordet som radion står på men det är bättre än tidigare i alla fall.
Det är lätt att bli lurad, så det är säkrast att gå över samtliga sektioner i omkopplaren med spray och motion.
Nättransformatorn är nog svårt att få helt tyst från surr.
Senast redigerad av SM7CZR 15 maj 2016, 22:30:48, redigerad totalt 1 gång.
Det är bara på FM som det är problem, inte på AM-lägena. Men jag har gjort de andra också, bara inte lika mycket.