Seriekoppla tre lysrör (18W)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gusmarmic
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:47:06

Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av gusmarmic »

Jag håller på med ett projekt som skall innehålla tre lysrör (18W). Det smidigaste vore att seriekoppla dessa för att slippa flera reaktorer och mängden sladdar. Jag är relativt novis när det kommer till att koppla lysrör men har en förståelse för att man behöver en lysrörsreaktor, glimtändare samt lysrör. Har några funderingar på hur jag skall gå till väga. Tänkte jag kastar ut lite frågor och funderingar och hoppas på att kompetensen och välviljan finns på detta forum.
  • Skall jag använda en reaktor som passar med summan av alla tre lysrören (54W)?

    Vad händer om reaktorn är avsedd för säg 60W och jag använder lysrör vars sammanlagda W ej kommer upp i 60W?

    Finns det speciella reaktorer som är avsedda för seriekoppling eller fungerar vilken lysrörsreaktor som helst i en seriekoppling?

    Har sett att det finns glimtändare som är speciellt avsedda för seriekoppling. Vad är skillnaden med dom och glimtändare som är avsedda för singelkoppling?

Lär fylla på med fler funderingar då dom dyker upp. Tacksam för upplysningar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av TomasL »

Det går inte att seriekoppla tre rör, två är max.
gusmarmic
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:47:06

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av gusmarmic »

Attans då, då får det väl bli till att singelkoppla vardera lysrören. Blir en herrans massa sladdar. Tack så mycket för upplysningen!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av TomasL »

Du kan ju köra 2+1, dvs seriekoppla två rör och köra det tredje separat.
Dock behöver du en drossel som är avsedd för seriekoppling samt dito tändare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av mrfrenzy »

Finns ju numera elektroniska drivdon. Glimtändare behövs ej, rören tänder snabbare, drar mindre effekt och håller för fler starter.

Dessutom slipper man 50Hz-flimret. Förr brukade man sprida ut rören på olika faser för att minska flimret.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av lillahuset »

Ursäkta trådkapning. Jag har gnytt här på forumet om att min dassbelysning efter ca två år behöver ca 40 sekunder för att tändas vilket i vissa lägen känns som två evigheter vilket naturligtvis är detsamma som en evighet. Har du någon pekare till lämpliga prylar för min belysning som består av två 18W lysrör?
gusmarmic
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:47:06

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av gusmarmic »

TomasL, du har såklart helt rätt. Det blir mindre sladdar och enklare.

mrfrenzy, tack för informationen. Det låter mycket intressant. Hade varit fantastiskt att slippa glimtändare. Det är en stor armatur för en teater jag håller på med. Det finns ingen plats i armaturen där jag kan dölja glimtändarna så jag är tvungen att placera dom i taket där armaturen hänger om jag måste ha dom.

Tänkte passa på att fråga om du vet någonstans man kan inköpa dessa elektroniskt drivdon och om det är möjligt att seriekoppla med dessa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av TomasL »

Elektroniska drivdon finns för ett eller två rör, du kan köpa dem hos närmaste elgrossist till exempel.
Dock, de kan bli ordentligt varma 80 grader är ingen ovanlighet.
Finns även styrbara sådana, både digitalt och analogt. (dvs dimma dem)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av mrfrenzy »

Conrad har till hyfsade priser. För snabb leverans finns elfa och för ännu bättre pris ebay.de
Osram QT är ett bra sökord.
gusmarmic
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:47:06

Re: Seriekoppla tre lysrör (18W)

Inlägg av gusmarmic »

Tack så hemskt mycket TomasL och mrfrenzy! Det är verkligen till stor hjälp. Satt precis och kollade på osrams elektroniska driftdon. Skulle nog passa utmärkt.
Skriv svar