Hej!
Tänkte berätta lite om mitt projekt och se om jag skulle kunna få lite hjälp av nån som är duktig inom elektronik.
För ett tag sen så köpte jag mig en liten Cnc fräs som saknade spindel motor. Jag kollade runt lite och till slut så köpte jag ett löpband och tog motorn och styrenheten. Motorn har jag lyckats få ihop med spindeln, dock så får jag den att snurra med den nuvarande styrenheten men det finns två nackdelar jag ser i det hela. Det första är att det inte finns nån möjlighet att reglera varvtalet som önskad och det andra är att jag är tvungen att ha med hela panelen för att kunna starta, höja och sänka hastigheten. Det hela tar för mycket plats och vill helst ha möjligheten att styra varvtalet med en potentiometer men tyvärr så räcker inte till mina kunskaper. Jag har försökt läsa lite i olika böcker och letat runt men har inte förstått det hela. Så nu undrar jag om det finns nån som kan hjälpa och beskriva om det är möjligt att använda den nuvarande enheten och göra små modifieringar och koppla in en potentiometer som styr det hela. Bifogar en bil på enheten. Motorn är en likströmsmotor 4700rpm 180v , 4.5a 1-1.1/2 hp.
Är tacksam för alla svar jag får.
Hälsningar
Bled
Pwm motor styrning
Re: Pwm motor styrning
Jag antar att U3 är en µC som styr. Det går inte att se beteckning pga. dålig bildkvalitet.
Men jag skulle tro att du inte kan ha potentiometer till det, bara knappar.
Eller rättare: i den nuvarande konfiguration.
U2 ser ut att vara någon hybrid-grej som med stor sannolikhet driver motorns PWM och med analys av U1 bör man nog kunde komma fram till hur den bit fungerar.
Så det är nog möjligt att byta till potentiometer med en del extra-bygge - men du får knappast en <reglering> av hastigheten som i "styrning av hastigheten", du kan "bara" få en styrning av effekten till motorn vilket sedan ger en viss hastighet vid en viss belastning.
Men jag skulle tro att du inte kan ha potentiometer till det, bara knappar.
Eller rättare: i den nuvarande konfiguration.
U2 ser ut att vara någon hybrid-grej som med stor sannolikhet driver motorns PWM och med analys av U1 bör man nog kunde komma fram till hur den bit fungerar.
Så det är nog möjligt att byta till potentiometer med en del extra-bygge - men du får knappast en <reglering> av hastigheten som i "styrning av hastigheten", du kan "bara" få en styrning av effekten till motorn vilket sedan ger en viss hastighet vid en viss belastning.
Hej! Tack för hjälpen.
Skulle det kunna vara möjligt att koppla bort styr delen på kortet och använda bara nät delen och sen göra en egen pwm styrning med 555 timer och sen koppla in den till nuvarande transistorn eller vad det nu är för komponent som har av och på funktionen. Som jag nämnde tidigare så är jag riktigt kass vad det gäller sånt här men jag har försökt googla och läsa lite och undrade om det går att göra på det viset eller är det hopplöst?
Med vänliga hälsningar
Skulle det kunna vara möjligt att koppla bort styr delen på kortet och använda bara nät delen och sen göra en egen pwm styrning med 555 timer och sen koppla in den till nuvarande transistorn eller vad det nu är för komponent som har av och på funktionen. Som jag nämnde tidigare så är jag riktigt kass vad det gäller sånt här men jag har försökt googla och läsa lite och undrade om det går att göra på det viset eller är det hopplöst?
Med vänliga hälsningar
Om du tror att det "bara är att koppla" blir du nog besviken.
Men visst är det möjligt, det kräver dock en del kretsloppsanalys innan man kommer i mål.
Men visst är det möjligt, det kräver dock en del kretsloppsanalys innan man kommer i mål.