Slipa en lysdiod till vidvinkel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Slipa en lysdiod till vidvinkel?

Inlägg av Fagge »

Jag sitter här & försöker få en 90c lysdiod att sprida ut ljuset i >120c vinkel, men hur fasen ska man göra för att uppnå största möjliga spridning?. :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Från grunden kan du inte få större vinkel på ljuset än den vinkel som ljuset strålar ifrån det lysande chipet, linsen framför tar ju sen och gör denna vinkel till en som är smalare. Så om du slipar ner toppen så du kommer nära chipet så skall också vinkeln bli så stor som möjligt. Räcker sen inte det så är det nog linser som gäller eller en omslipning av lysdiodens topp så att den blir konkav vilket kanske inte blir så lätt. Har dock inte testat detta själv men vinkeln blir större om man slipar ner toppen.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vad händer om man fräser ett hål i toppen? Med en rundad fräs alltså.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

då borde den väl inte funka? för det är väl vakum däri... eller, någon gas skulle ja tro iallafall...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är bara plast.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

äh, ja vet inte om jag ska vara ärlig, men en lysdiod är inte så dyr så varför inte prova? :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ? för det är väl vakum däri... eller, någon gas skulle ja tro iallafall...

LED != glödlampa !!
Virr3

Inlägg av Virr3 »

så det är alltså bara en plastkåpa för att skydda mot att man ska ta på den eller, varför finns det då en plastkåpa på den?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

antar att plastkåpan har flera syften. kan tänka mig: skydd från omvärlden, fokusera ljuset, lättare att montera
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag gissar att halvledarmaterialet skulle förstöras av luften (eller föroreningar i luften). Den skulle ju bli väldigt opraktisk att hantera dessutom. Jag vet inte riktigt hur det är med dagens halvledarmaterial, men de som användes för 20-30 år sedan var ofta *väldigt* giftiga...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Halvledarlaserchip jag sett i exempelvis laserpekare har varit helt nakna och tar man en lupp så ser man den tunna tunna tråden som går från chipets mitt, och jag tror nog att vanliga lysdioder skulle funka utan plasten. Men det är ju lite mer praktiskt att ha plast gjutet runtom som skydd och lins. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man kan se chippet även om det ligger ett glasskikt över, som i UV-EPROM, så att man ser chippet betyder inget i sig.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

I de första lysdioderna så använde man nån blandning som bland annat inehöll arsenik = inte så hälsosamt...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Arsenik är ett av de ämnen man använder för att dopa kislet till N-typ, dvs att få kislet att ha fler fri elektroner. Andelen sådana atomer är ytterst liten (tusendel - miljontedel) så jag tror inte den lilla mängd arsenik som man möjligen skulle komma i kontakt med på en liten lysdiods chip är speciellt farlig, inte ens om man skulle få för sig att äta det.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

hittade en liten bild :D
Bild
Skriv svar