Från grunden kan du inte få större vinkel på ljuset än den vinkel som ljuset strålar ifrån det lysande chipet, linsen framför tar ju sen och gör denna vinkel till en som är smalare. Så om du slipar ner toppen så du kommer nära chipet så skall också vinkeln bli så stor som möjligt. Räcker sen inte det så är det nog linser som gäller eller en omslipning av lysdiodens topp så att den blir konkav vilket kanske inte blir så lätt. Har dock inte testat detta själv men vinkeln blir större om man slipar ner toppen.
Jag gissar att halvledarmaterialet skulle förstöras av luften (eller föroreningar i luften). Den skulle ju bli väldigt opraktisk att hantera dessutom. Jag vet inte riktigt hur det är med dagens halvledarmaterial, men de som användes för 20-30 år sedan var ofta *väldigt* giftiga...
Halvledarlaserchip jag sett i exempelvis laserpekare har varit helt nakna och tar man en lupp så ser man den tunna tunna tråden som går från chipets mitt, och jag tror nog att vanliga lysdioder skulle funka utan plasten. Men det är ju lite mer praktiskt att ha plast gjutet runtom som skydd och lins.
Arsenik är ett av de ämnen man använder för att dopa kislet till N-typ, dvs att få kislet att ha fler fri elektroner. Andelen sådana atomer är ytterst liten (tusendel - miljontedel) så jag tror inte den lilla mängd arsenik som man möjligen skulle komma i kontakt med på en liten lysdiods chip är speciellt farlig, inte ens om man skulle få för sig att äta det.