LM393 TI vs ST

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

LM393 TI vs ST

Inlägg av lillahuset »

Jag har svårt att övertyga en kund om att hans problem troligen inte beror på att LM393 från TI har ersatts med dito från ST. Har kollat databladet.
När det gäller TL431 har jag lärt mig den hårda vägen att olika fabrikat varierar ganska mycket när det gäller stabilitet vid olika lastkapacitanser. Men LM393?

Någon som vet mer än jag?
Användarvisningsbild
SM6XUN

Re: LM393 TI vs ST

Inlägg av SM6XUN »

Man kan aldrig någonsin vara helt tvärsäker :wink:

några saker att kolla:

Är båda kompisarna inkopplade, om bara den ena används, är då den andra terminerad?
-oscillerar den drar den med sig matningspänningen i dansen.

Hur ser avkopplingen ut för matningsspänningen?
10u, 100n, 10n?

Kolla att ledningsbanorna för in respektive ut inte ligger för nära varandra,
likaså med kopplingskondingar för in/ut som ligger parallellt och nära varandra,
kolla även kablage mellan in/ut som buntats ihop eller dragits i samma kabelstam.

Kan det vara någon annan komponent i kretsen som rubbas av LM393 och i själva verket kan vara boven som injicerar oscillation?
skräp från spänningsregulatorer?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: LM393 TI vs ST

Inlägg av lillahuset »

Nja, den oscillerar inte men det kan naturligtvis vara ett layoutproblem. Jag har inte sett layouten. Första svängen gjordes ett litet kort som patchades in i en befintlig konstruktion. Då fungerade 100%. Med TI. När nya kort med ny layout tillverkades med ST fungerar bara ~70%. Det lutar nog åt en dålig layout eller fel i BOMen.

Vid en viss dutycycle på insignalen detekteras inte pulser. Runt 75%.

Båda komparatorerna används. 100nF avkoppling enligt schema. Men det betyder ju inte att han som gjort layouten har placerat den begåvat. Jag har sett layouter med all avkoppling placerad i klump på ett ställe på kortet. :shock:
Skriv svar