Ersätta termistor med styrbar krets
Ersätta termistor med styrbar krets
Jag har en IVT värmepump där en option är att ha en rumstemperatursensor i form av en 4k7 termistor. Denna sensor används för små justeringar när den interna styrningen som i huvudsak styrs av temperaturen utomhus inte riktigt stämmer med den inställda inomhustemperaturen. Värmepumpen står inte på en lysande plats för att kunna dra en ledning till lämplig plats för sensorn. Jag har redan ett par sensorer som rapporterar in sin temperatur till en server via MQTT som jag skulle kunna använda. Jag skulle alltså vilja ha en krets som kan kopplas till en arduino där jag kan simulera mellan 3000 och 7500 ohms motstånd till värmepumpen. Jag har 5v över pumpens anslutning för sensorn. Finns det några alternativ för att få till detta?
/Calle
/Calle
Re: Ersätta termistor med styrbar krets
ett motstånd på 3K i serie med en digital pot kanske skulle fungera, beror kanske på hur poten ser ut inuti mht ingångens matningsspänning
rug: Självklart går det att lösa.
Avläsningen av en NTC sker "alltid" vid att det dras en känd ström genom den och spänningen mäts. Alltså är det inte ett givet motstånd som är värdet men spänningen som är avgörande.
Problemet är att man ska veta ström och polaritet osv. innan man kan simulera med en spänning, något som dock relativt enkelt kan mätas fram.
Men vill man ha en enkel lösning är ett fast motstånd + ett digitalt potentiometer nog vägen fram, man ska bara se till att mätsignalen ligger rent spänningsmässigt inom arbetsområdet på potentiometern.
Jag kan komma på ett par andra sätt att lösa detta på men frågan är ju vilket nivå du vill ha lösning på.
Avläsningen av en NTC sker "alltid" vid att det dras en känd ström genom den och spänningen mäts. Alltså är det inte ett givet motstånd som är värdet men spänningen som är avgörande.
Problemet är att man ska veta ström och polaritet osv. innan man kan simulera med en spänning, något som dock relativt enkelt kan mätas fram.
Men vill man ha en enkel lösning är ett fast motstånd + ett digitalt potentiometer nog vägen fram, man ska bara se till att mätsignalen ligger rent spänningsmässigt inom arbetsområdet på potentiometern.
Jag kan komma på ett par andra sätt att lösa detta på men frågan är ju vilket nivå du vill ha lösning på.
Jag har en eller två digitala potentiometrar liggande (MCP41010) som jag skulle kunna koppla parallellt tillsammans med ~3k ohm i serie för att få bra upplösning mellan 3k och 8k (ca 20 Ohm per steg). Hur ligger det till med isolation mellan kretsarna dock? Hur ser jag till att jag inte har sönder något med olika strömkällor på min arduino+styrkrets och värmepumpens? Det här är ett område jag känner mig väldigt osäker på då jag mest hobbymekar kring enklare självstående kretsar.
Jag ser också att man borde kunna styra spänningen med PWM på något sätt men även här är jag osäker på hur det går till när man har två kretsar med egna strömkällor.
Polaritet på anslutningen på värmepumpen har jag dock koll på! Den ena är märkt "common" tillsammans med flera anslutningsplatser och går till jord. Den andra anslutningen mäter jag 5v på mot jord.
Tack på förhand! Kul att ha något att fundera på medans man är pappaledig
/Calle
Jag ser också att man borde kunna styra spänningen med PWM på något sätt men även här är jag osäker på hur det går till när man har två kretsar med egna strömkällor.
Polaritet på anslutningen på värmepumpen har jag dock koll på! Den ena är märkt "common" tillsammans med flera anslutningsplatser och går till jord. Den andra anslutningen mäter jag 5v på mot jord.
Tack på förhand! Kul att ha något att fundera på medans man är pappaledig

/Calle
rug: jag ids inte leta datablad men om de digitala pot'ar du ha är med SPI eller liknande kan di ju montera ett par optokopplare mellan, då får du en barriär som borde vara ganska säker.
De kör SPI så optokopplare för signal bör fungera bra. Men om jag förstår rätt måste jag hitta en källa för 5v från värmepumpen för att driva digitala potarna? Dvs potarna hamnar på värmepannans sida och arduinon på "drivsidan". Eller?
/Calle
/Calle
Borde jag inte kunna köra en optokopplare med pwm? I brist på bra ritning typ nedan om den går att förstå. Borde inte pwm från arduinon variera spänningen och lura värmepumpen? Om pumpen inte gillar pwm så kanske det räcker att lägga till ett enkelt filter. Är jag ute och cyklar?
Arduino pin ---resistor-----opto -------------- pump 5v
Arduino gnd ---------------opto ---resistor-- pump gnd
/Calle
Arduino pin ---resistor-----opto -------------- pump 5v
Arduino gnd ---------------opto ---resistor-- pump gnd
/Calle
Det finns en annan lösning - men då ingen av oss ju vet mätström eller spänning på thermistorn är allt ju som att sia.
HCNR200 eller IL300. Där kan du spegla en ström med optoisolering.
HCNR200 eller IL300. Där kan du spegla en ström med optoisolering.
- prototypen
Ett antal relän eller optokopplare och binärt viktade motstånd, helt okritiskt konstruktion.
Kan dock stupa på upplösningen. 8 relän ger 256 steg.
Protte
Kan dock stupa på upplösningen. 8 relän ger 256 steg.
Protte