Använda voltmätning för mAh-mätning? Konstig ide!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Använda voltmätning för mAh-mätning? Konstig ide!

Inlägg av Glattnos »

Jag har en RC-mottagare som kan mäta en spänning och skicka ner till RC-radion via telemetri och undrar om jag på något sätt kan få den att visa hur mycket ström jag förbrukat isället. Det enda jag vill uppnå är att veta när jag förbrukat 1000mAh.

Den kan mäta mellan 0-70 Volt med 0.1 Volt precision.
Sen har jag en Amp-sensor som ger ut 0-5 volt signal beroende på hur mycket ampere det drar.

Jag tycker att på något sätt borde det gå att använda 0-5 volt signalen för att ladda en kondensator och sedan låta RC-mottagaren mäta spänningen på kondensatorn. Säg att 1000mAh kommer att motsvara 3,5 Volt. Då kan man ställa voltvarning på 3,5 volt och på så vis få en varning när man förbrukat 1000mAh.

Dock finns det ett problem att jag inte kan sätta en varning vid "hög volt" bara vid "låg volt". Så det vore ju bättre om spänningen som man mäter sjunker istället för ökar.

Är detta något som skulle gå att genomföra på ett enkelt sätt(motstånd och kondensatorer) eller är det bara att glömma utan att blanda in en microcontroller typ?
Glattnos

Re: Använda voltmätning för mAh-mätning? Konstig ide!

Inlägg av Glattnos »

Som test gjorde jag med en Arduino och det funkade bra med ett RC-filter på utgången till RC-mottagaren.
Här är koden:

Kod: Markera allt

/* ADC 10,35325 unit/Amp (measured and calculated)
 *  
 */
#define debug 1
#define sensor_pin A0 //sensor in-pin for analog reading
#define volt_pin 11
#define interval 100 //interval in ms
int16_t current;
unsigned long timer, timer_target, consumption;

void setup(){
  pinMode(sensor_pin, INPUT);
  pinMode(volt_pin, OUTPUT);
  consumption = 0;
  timer = 0;
  timer_target = 0;
  analogWrite(volt_pin, 255);
  #if debug
  Serial.begin(115200);
  #endif
}

void loop(){
  timer = millis();
  if(timer > timer_target){
    timer_target = timer_target + interval;
    current = analogRead(sensor_pin);
    consumption = consumption + current;
    analogWrite(volt_pin, 255-(consumption/2048));
    #if debug
    Serial.println(consumption);
    Serial.println(255-(consumption/2048));
    #endif
  }

}
svanted

Inlägg av svanted »

dags för lite spräkpolis....
tycker att terminologin är viktig då man lär sig elektronik.

det heter inte votmätning utan spänningsmätning...
energimätning och inte mAh mätning
hög spänning och inte hög volt...
" hur mycket ström den drar" och inte "Hur mycket ampere den drar"
e.t.c.

lika fel att säga:
avståndsmätning eller sträckan och inte milmätning eller milen..
eller,
kilomätning och kilomätare istf vägning och våg.
temperaturmätning och graderna istf celsiusmätning och celsiusen...
:)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Föregående inlägg är ju ett klockrent bevis för att man inte skall kasta sten när man själv sitter i ett jättestort glashus. :shock:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Haha! :wacko:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

svanted skrev:dags för lite spräkpolis....
tycker att terminologin är viktig då man lär sig elektronik.
Det stavas "språkpolis".

Dessutom borde andra meningen börja med "Jag" eller liknande och avslutas med en punkt.
det heter inte votmätning utan spänningsmätning...
Stor bokstav i början av mening, och bara en punkt i slutet.

Det gäller även övriga meningar.

;)

Kan vi övergå till det egentliga ärendet nu ? :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Mätningar. Konstig ide?

Inlägg av Sverige »

Energimätning borde väl vara Wh. mAh -> kapacitet. :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bortser man för de spräkliga fel Glattnos gör, och som till viss del kan irritera mig med (*), vad säger forumet om hans funderingar?

(*) Är man lite rookie kan det vara svårt med begreppen. Jag får ibland fan för att jag frågar om varför fotbollsdomare inte dömer för tripping och icing, men vad 17 vet jag om fotboll ... :foliehatt:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag vet att man mäter spänning i enheten volt och ström i enheten ampere men har hängt på andra forum lite för mycket så jag hade glömt att man måste vara väldigt korrekt här på EF.

Jag mäter strömmen med en ström-sensor och låter Arduinon skapa en spänning som är proportionell mot förbrukningen. Men går det att bygga en analog lösning för detta? Det lite kluriga är ju att helst så ska spänningen minska med ökande förbrukning.

soundbrigade: ", och" :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske inte helt rätt men jag harsett en artikel i Allt om Elektronik där man byggde en effektmätare genom att mäta strömmen genom en tåt och spänningen över förbrukaren och skapade ett effektvärde genom att analogt multiplicera spänning/ström.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Skulle jag kunna använda spänningsmätningen, men dämpa spänningsändringarna rejält?
Jag har suttit och testat lite med en kondensator och några motstånd. Men ja, går det igentligen?
Säg att jag kommer att ha 16.8 V fulladdat. Jag vill att den ska larma om det går under 14.8 V. När jag gasar fullt så får jag ett spännings-dropp till typ 14.0 V och full gas håller jag nog max 2 sek.

Borde man då inte kunna ha en kondensator som laddas upp fort men som laddas ur väldigt långsamt? Då skulle den hålla lite under max-spänningen hela tiden eller hur man nu ska förklara.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Filtrera i mjukvaran. En array som du med jämna mellanrum byter det äldsta mätvärdet i och sedan medelvärdesbildar över.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Du säger att du har en strömgivare som ger 0-5 volt, dock inget om vid vilka strömstyrkor.
Om du vill mäta hur mycket du har förbrukat ur ditt batteri (genom att mäta strömuttaget i Amperesekund eller minut eller timme, välj vilket) så kan du göra det med en integrator som integrerar signalen över tid (summerar den i tiden).
Att göra det med en uC via en ADC är inte svårt för du kan mäta med hög samplingshastighet och få korta tidsincrement och därmed hög noggrannhet.
Att mäta spänningen på batteriet är inte en bra idé för som du säger så varierar den med lasten. Så ska man gå den vägen måste man mäta både ström och spänning och jämföra med urladdningskurvan, vilket är fullt möjligt dock.
Ska detta göras analogt och du vill ha en signal från 5 till 0 volt för "fullt" till "tomt" och att det tar normalt 5 minuter(?)
Så kommer du behöva ha en väldigt stor kondensator i integratorn eller en väldigt högomig resistor (strömgenerator).
Problemet blir då läckströmmen i kondensatorn och i avkänningskretsen.
Analog integrering fungerar normalt bra om signalen är bipolär och över tid symmetrisk för då kanceleras läckströmmarna av olika polaritet (jmf ett filter på en ljudsignal t.ex.)

Så även om det går att göra analogt med endast en quad OP och lite resistorer och en kondensator så skulle jag föreslå en uC lösning om det ska bli bra. Den blir dessutom nog lättare och mindre rent fysiskt vilket kanske är en fördel då jag förmodar att härligheten ska flyga?
Om uC har dubbel ADC kan du mäta både ström och spänning vilket kommer ge dig det mest exakta värdet att skicka ner med telemetri länken.

Men gör gärna ett försök med en integrator! :tumupp:

Lycka till!
Skriv svar