Elmotor - Dc motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xefyros

Elmotor - Dc motor

Inlägg av xefyros »

Hej!

Ska köpa en DC motor vilket ska driva en hyfsat stor roterande borste som sitter på en maskin (likt en dammsugare) Bild på liknande ses i länken. borstens hastighet ska gå att styras och variera, antagligen med en potentiometer och den ska va rätt stark men köras sakta och därför kanske nedväxlas rätt mycket. Borsten körs på marken.

Finns det något speciellt man ska kolla på vid köp av dessa eller är det lite "elmotor som elmotor" . T.ex skillnad mellan egen magnetiserad och separatmagnetiserad och även shunt och serie, vad som kan tänkas bäst för denna applikation. Samt om växelström kan vara någon ide vid dessa mindre system?

Eller finns det andra typer av motorer än dc motorer som rekommenderas?

Borsten påminner om en sån här, borste fast lite större
Cirka 250 mm lång och 35 mm i diameter , 70 i D räknat med stråna

Edit: för att undvika förvirring, idag används en dc motor som matas med 42 V ->

Hastighet på borste idag är (idag används dc motor):
Motorn ger 182 varv/min och vi har en växel på 66:1 => 182/66=2.76 varv/min och volt
Vi matar med 42 V => 116 varv/min max.
Senast redigerad av xefyros 14 april 2016, 12:29:42, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elmotor - Dc motor

Inlägg av Icecap »

Att skicka PM och be om att jag skulle kolla i denna tråd tycker jag närmar sig ohyfs!

Men OK, denna ena gången då.

* För att styra hastigheten ska det en del mer än ett potentiometer till. Då det är en DC-motor är en PWM-styrning det rätta, den har högst verkningsgrad.
* Vilken motor beror på vad som ska göras. Man börjar med att definiera vilket varvtal borsten ska varieras mellan (eg. högsta och lägsta hastighet) och kraften som kan behövas som mest för att dra runt borsten. Då får man räkna på utväxling och komma till en effekt som ska finnas och sedan väljer man motor efter det. En nerväxling kan ge mycket vridmoment så man kan få fel om man gissar.

Har du inte data för vad som behövs får du hitta dom och/eller göra kvalificerade gissningar. Utan de data är det inte möjligt att hitta optimal motor och utväxling.
xefyros

Inlägg av xefyros »

Sorry, ny på forumet ville inte va otrevlig :)

Tack :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

>El kommer ur vägguttaget ,230 V

Sök på 230v single phase vfd

Är standard nuförtiden......
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skulle också säga att om du nu ändå kör 230v så varför inte ta en sådan motor?

Sedan tar du en VFD kopplat till en 230v motor med växellåda.

Du har dock inte nämt vilken kraft som åtgår? Ska du borsta på marken eller ska den rulla i tomme?

http://www.alfredssonsmaskin.com/am_pag ... =22&sida=2

Finns t ex en del enklare motorer med växlar kopplade till.
xefyros

Inlägg av xefyros »

GFEF skrev:>El kommer ur vägguttaget ,230 V

Sök på 230v single phase vfd

Är standard nuförtiden......
Okej men som jag förstår det så är dessa system för att styra växelströmsmotorer?
Vad är det som gör att dessa är standard idag, alltså vilka fördelar (resp nackdelar) finns för detta system?
xefyros

Inlägg av xefyros »

danielr112 skrev:Skulle också säga att om du nu ändå kör 230v så varför inte ta en sådan motor?

Sedan tar du en VFD kopplat till en 230v motor med växellåda.

Du har dock inte nämt vilken kraft som åtgår? Ska du borsta på marken eller ska den rulla i tomme?

http://www.alfredssonsmaskin.com/am_pag ... =22&sida=2

Finns t ex en del enklare motorer med växlar kopplade till.
Hej jag tror de du länka verka lite stora.
Hastighet på borste idag är (idag används dc motor):
Motorn ger 182 varv/min och vi har en växel på 66:1 => 182/66=2.76 varv/min och volt

Och nya motorn bör ligga i ungefär samma område.
Borsten ska borsta på marken för att ta bort smuts :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

idag används dc motor
Är den befintliga motorn trasig?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ah ok en handhållern borstare? Isåfall kan det vara bättre med en liten mindre dc motor då de i regel blir mindre. Dock kan tilläggas att det finns gått om 230v motorer modell mindre också.
xefyros

Inlägg av xefyros »

säter skrev:
idag används dc motor
Är den befintliga motorn trasig?
Nej, det är för en ny maskin, kollar om det finsn bättre alternativ men inte så bra på motorerna. Så tänkte kolla fördelar anckdelar med att använda växelströmsmotor resp likströmsmotor
Samt skillnad mellan shunt och serie vad som verkar va bsät för de här ändåmålet :)
xefyros

Inlägg av xefyros »

danielr112 skrev:Ah ok en handhållern borstare? Isåfall kan det vara bättre med en liten mindre dc motor då de i regel blir mindre. Dock kan tilläggas att det finns gått om 230v motorer modell mindre också.
Borsten sitter alltså på maskinen likt bilden jag länkade över i tråden :)
Det är idag en dc motor som driver borsten som matas med 42 Volt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ahh. sorry hade missat den länken helt så fantiserade villt här 8)
xefyros

Inlägg av xefyros »

Jag har skrivit lite förvirrat märkte jag så jag gjorde en dit i första inlägget :)
xefyros

Inlägg av xefyros »

Icecap skrev:Att skicka PM och be om att jag skulle kolla i denna tråd tycker jag närmar sig ohyfs!

Men OK, denna ena gången då.

* För att styra hastigheten ska det en del mer än ett potentiometer till. Då det är en DC-motor är en PWM-styrning det rätta, den har högst verkningsgrad.
* Vilken motor beror på vad som ska göras. Man börjar med att definiera vilket varvtal borsten ska varieras mellan (eg. högsta och lägsta hastighet) och kraften som kan behövas som mest för att dra runt borsten. Då får man räkna på utväxling och komma till en effekt som ska finnas och sedan väljer man motor efter det. En nerväxling kan ge mycket vridmoment så man kan få fel om man gissar.

Har du inte data för vad som behövs får du hitta dom och/eller göra kvalificerade gissningar. Utan de data är det inte möjligt att hitta optimal motor och utväxling.
Detta används idag. men frågan är också lite vilken typ av dc motor som är rätt val.
xefyros

Inlägg av xefyros »

danielr112 skrev:Ahh. sorry hade missat den länken helt så fantiserade villt här 8)
Vad tror du då med tanke på de? :) vad för typ av dc motor och styrning? icecap nämnde att Pulsbreddsmodulering är den rätta vägen för dc motorer :)
Skriv svar