Jag klurar på att bygga en elvinsch för att dra upp skärmflygare i luften. Den skall fungera i två lägen:
Pay-in: Vinschen är stationär, man drar ut ca 1km lina och ansluter till piloten. Vinschen startar och drar in linan och piloten far upp i luften.
Pay-out: Vinschen monteras på bil eller båt och man kör iväg från piloten, vinschen bromsar utmatningen av lina och piloten far upp i luften.
Det finns massor av modeller för dessa slags byggen, men jag vill byga en elvinsch. Tänkte en elmoppemotor eller liknande. Ca 10 kW (eftersom vi även skall dra tandem-ekipage).
Jag har ganska lite erfarenhet av motorer, särskilt de lite större. Desto mer erfarenhet av programmering & digitalteknik. Jag tänkte därför köpa en motor med trumma och en motor kontroller. Sen ansluter jag motorkontrollern till en egensnickrad logikbox med knappar som tillåter mig att starta, stoppa motorn. Inför varje vinschdrag skall man även kunna styra dragkraft eftersom varje pilot är olika tunga.
Exempel på motor: http://www.alibaba.com/product-detail/1 ... 112.1LvMFv
Någon som har tips på vad för slags kontroller man kan använda till en sån här? Även lämplig hårdvara för en logikbox är av intresse. Vill helst köra Linux på den, eftersom jag längre fram tänkte lägga till en fjärrkontroll så vinschen kan styras av piloten

Jag är också allmänt förvirrad över hur man designar en vinsch egentligen. För oss piloter är det viktigt att draget är jämt, dvs om vi kör in i stigande luft eller flyger in i en vindby så förändras framåtfart väsentligt. Likaså i pay-out läge, om bilen inte håller jämn hastighet upplevs draget ojämnt. Vad är bästa sätt att få ett jämt drag? Det är ju uppenbarligen någon slags reglering, men hur mäter man hur spänd linan är? För det är ju det jag vill se till att den är hela tiden.
Linan är ca 1500m lång.
Här är ett exempel på ungefär vad jag vill bygga: