Frågor ang parallellkoppling, regulator mm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayovac

Frågor ang parallellkoppling, regulator mm.

Inlägg av Rayovac »

Hej

Jag ska parallellkoppla tre 9V batterier och jag har tre frågor:

1. Var hittar jag kontakter, kablar och krokodilklämmor? ELFA:s hemsida är rena grekiskan för mig så skulle uppskatta om någon kunde länka.
2. Finns det någon pryl som jag kan leda strömmen genom som kan reglera strömmen från 0 till max med en ratt el dyl?
3. Om jag vill förhindra att strömmen ut blir större än normalt vid t.ex. urladdning av batterierna kan man använda sig av något slags kortslutningsskydd eller liknande?

Hälsningar Rayovac
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Frågor ang parallellkoppling, regulator mm.

Inlägg av adent »

Hej!

1. Knata till Kjell & Co om du har möjlighet, de kan hjälpa dig!
2. Antagligen ja, men det beror lite på vad du menar, du får nog förtydliga vad du vill driva och vad du vill uppnå med regleringen.
3. En säkring är ganska vanligt, finns även "polyfuses" som inte brinner upp.

4. 9V-batterier är generellt ganska dåliga till mycket (men bra ibland, dock ganska sällan :), säg gärna vad du ska göra så kanske du kan få en bättre lösning!

MVH. Mikael
opampen

Re: Frågor ang parallellkoppling, regulator mm.

Inlägg av opampen »

1: Elfa har mycket att välja på men du kan ju också ringa dit om du inte hittar på hemsidan och tala med tekniska support. Som tidigare sagts kan Kjell funka också.

Varför vill du parallell koppla batterierna? För att få ut högre ström? Du menar inte seriekoppla? Att parallell koppla batterier år ej att rekommendera eftersom varje batteri kan ha lite olika spänning och då kan det gå strömmar in i batterierna, obalans i belastningen.

2: Du kan ju ansluta en transistor som strömbegränsare på ungefär samma sätt som i nätaggregat. Där du kan med en pott på basen styra transistorn hur mycket ström som ska gå igenom. Det krävs naturligtvis att du kan räkna ut när transistorn ska strypa eller switcha om som en "elektronisk säkring". I det fallet krävs två transistorer.

3: Samma lösning som nummer 2.

Titta på länken, där finns flera exempel på hur du kan bygga ström begränsare: https://www.google.se/search?q=str%C3%B ... 80&bih=923
Skriv svar