Hej! Ny här på forumet! Tänkte fråga expertisen här om ni kan rekommendera något bra flussmedel att använda tillsammans med sn100c-lödtenn? Bygger rörförstärkare på lödtorn (som man gjorde förr) och använder använder sn100c vilket fungerar väldigt bra att löda med, men skulle vilja ha något bra flussmedel som är anpassad för elektroniklödning och som funkar bra med detta lödtenn. Flytande eller gel spelar ingen större roll.
Mvh Henric
Flussmedel till sn100c?
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Re: Flussmedel till sn100c?
Någon som testat Topnik rf800?
Ska alltså användas till handlödning, förtenning av kabeländar och löda kablar och komponenter på lödtorn.
/Henric
Ska alltså användas till handlödning, förtenning av kabeländar och löda kablar och komponenter på lödtorn.
/Henric
-
Sn100C verkar ju vara riktigt trevligt.
Men varför kör du som amatör inte vanligt tenn-bly eller tenn-bly-silverlod, enklare och bättre.
OM man har ambitionen att produktifiera det man gör så är nog blyfritt rätt väg att gå.
Men för allt annat är det inte värt jobbet eller nackdelarna tycker jag.
Men varför kör du som amatör inte vanligt tenn-bly eller tenn-bly-silverlod, enklare och bättre.
OM man har ambitionen att produktifiera det man gör så är nog blyfritt rätt väg att gå.
Men för allt annat är det inte värt jobbet eller nackdelarna tycker jag.
-
- Kontakt:
Tack för svar!
Driver företag så jag löder dagligen då jag har det som jobb, exporterar en del gitarrförstärkarbyggen till lite överallt i världen och gör en del reparationsjobb åt musikaffär, så därför kör jag med blyfritt. Har testat en del olika blyfria lödtenn och sn100c har funkat överlägset bäst, precis gjort slut på första halvkilosrullen med sn100c
Men skulle vilja komplettera med ett bra flussmedel.
Driver företag så jag löder dagligen då jag har det som jobb, exporterar en del gitarrförstärkarbyggen till lite överallt i världen och gör en del reparationsjobb åt musikaffär, så därför kör jag med blyfritt. Har testat en del olika blyfria lödtenn och sn100c har funkat överlägset bäst, precis gjort slut på första halvkilosrullen med sn100c

Men skulle vilja komplettera med ett bra flussmedel.
- prototypen
Men varför använder du 100C för handlödning? Jag har det i lödmaskin för det fräter inte hål på lödgrytan men för handlödning har jag andra blyfria legeringar med lägre smältpunkt.
Protte
Protte
-
- Kontakt:
Tycker det blir bäst lödningar med Sn100C, och lödspetsarna håller längre än med andra blyfria lödtenn jag använt.