Strömtransformator, öpen utgång vilken spänning?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
limpan4all

Strömtransformator, öpen utgång vilken spänning?

Inlägg av limpan4all »

Jag är helt på det klara med att en strömtransformator får en hög spänning på sin utgång när den inte har en last. Men att den inte blir oändlig är ju uppenbart, det finns alltid något som begränsar (för mättransformatorer är det inte genomslagsspänningar mellan ledningarna utan något annat).

Men hur räknar man ut den?

Jag har sett formler för det för några år sedan men kan inte hitta tillbaka till dessa eller komma på vart jag såg dom.

T.ex på en sådan
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... aA&cad=rja

För att ta ett annat "snarlikt" exempel.
En spänningstransformator får ju i teorin oändlig ström över sin utgång om man kortsluter den. I det fallet så begränsas kortslutningsströmen av dels den magnetiska fluxen (transformatorn mättas) och av serieresistansen i sekundärlindningen.
Som exempel: En liten 5VA kretskortsmonterad skittransformator kommer INTE att ha >>1000A eller mera om man kortsluter den eller hur...
Motsvarande fenomen måste existera även för strömtransformatorer.

Någon som har en länk eller har koll på formlerna som inte bara omfattar den ideala transformatormodellen??? :humm:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Re: Strömtransformator, öpen utgång vilken spänning?

Inlägg av RDX* »

Edit: Mitt svar svarade ideal fallet: Usek=1500xUprimär.
Senast redigerad av RDX* 23 mars 2016, 17:09:33, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ooops: oklart beskrivet från mig. Primärsidan är en ström på några Ampere men oansluten sekundärsida.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Strömtransformatorns utspänning på sekundären ges av dfi/dt, eller tidsderivatan av magnetflödet.
Flödet ges av primärströmmen gånger kärnans magnetiska ledningförmågam dvs. ytan/längden gånger magnetiska permeabiliteten. Nu kan det hända att en bra mättransformator om den är liten till formatet är gjord av mymetall med väldigt hög permeabilitet, och då blir utspänningen ganska hög.
Om kärnan är stor till formatet är den antagligen gjord av plåtklipp, men storleken ger mycket flöde och stor uspänningen. Men oändlig blir den inte som du helt korrekt påpekar.
Den du hänvisar till är möjligen gjord av ferrit.
Den har 1500 varv och 35H på sekundärlindnigen. Om primärströmmen är 1.5 A, så blir kortsluten sekundärström 1 mA.
Spänninen vid öppen utgång blir då 2*pi*50Hz*35H*1mA = 11V.
Alltså inte så farligt!
Skriv svar