Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wirrepirre
Inlägg: 41
Blev medlem: 2 november 2015, 22:11:19

Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Wirrepirre »

Hej.
Idag skulle en kollega ladda ett bilbatteri och något hände för 12v kablarna smälte.
Han kasserade laddaren men jag tänkte att den kanske gick att rädda.
Jag klippte dom smälta kablarna och mätte om den laddade något och visst gjorde den det, 14v.
Kollegan påstår att han kopplade allt rätt och det bara small till, men han måste väl ha kortslutit laddningskablarna eller kan det vara något annat?
Mvh Viktor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av SM6XUN »

Det fanns säkert ett gott skäl till att kablarna rök, lek inte med risken för brand och personskador, kasta skiten!

Köp nu inte en ny Biltema skitladdare för över 500 spänn när man får en pålitlig CTEK kvalitetsladdare för samma pengar.. tipsa kollegan om CTEK :wink:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3540
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av breflabb »

CTEK :shock: Inte ett dugg bättre bara dyrare
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av SM6XUN »

Menar du att CTEK har en sämre konstruktion och lägre kvalitetsnivå än Biltema's dito?

CTEK Zafir45 för MC och vanliga bilbatterier upp till 90Ah kostar under 500.-
för under 800.- får du en MSX 5.0 som jag varmt rekommenderar.
Biltema-laddaren på bilden TS lade upp kostar 549.- och eldar tydligen upp kablar som extrafunktion :humm:
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av SM6XUN »

TS, lägg gärna upp en bild på innehållet i lådan, det kanske syns någon bränt gojs :?:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6123
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Biker »

Skulle inte förvåna mig om kablaarna var underdimensionerade för att spara koppar...sett sånt
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7091
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Teknikern »

SM6XUN skrev:Menar du att CTEK har en sämre konstruktion och lägre kvalitetsnivå än Biltema's dito?

CTEK Zafir45 för MC och vanliga bilbatterier upp till 90Ah kostar under 500.-
för under 800.- får du en MSX 5.0 som jag varmt rekommenderar.
Biltema-laddaren på bilden TS lade upp kostar 549.- och eldar tydligen upp kablar som extrafunktion :humm:
Jag har både lagat en CTEC och en från LIDL för 200 spänn,,,,,dom var identiska inuti och samma fel, klickströmbrytaren hade slutat fungera och byttes och så gick dom igen. En skitströmbrytare blir inte bättre bara för att den sitter i en låda med CTEC-dekaler utanpå och kostar mycket mera. Undrar hur många CTEC som ligger i garagen och som slutat funka av samma orsak?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7091
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Teknikern »

Biker skrev:Skulle inte förvåna mig om kablaarna var underdimensionerade för att spara koppar...sett sånt
Samma här, och att isoleringen var av den "miljövänliga" typen med total avsaknad av all form av mjukgörare som mer liknar ståltråd när tempen kryper under +10 grader. Jag gissar på att det var kortis nånstans mellan kablarna så batteriet eldat upp kablarna, den laddaren eldar inte upp nånting.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Anders Olsson »

CTEK har också haft problem med kablarna.
Dels var det för några år sedan kvalitetsproblem (om jag minns rätt) på kablarna för fast montering i bilar som ledde till risk för brand då dom ju är kopplade direkt till batteriet.

Sedan har kontakten som sitter på kablarna på vissa modeller för att enkelt kunna byta mellan klämmor och fasta kabelskor varit problematiskt också.
Glappkontakt hindrar laddaren att starta, eller kan rent av få kontakten att gå varm.
Jag har klippt bort minst en sådan kontakt och lött ihop kablarna istället för att få laddaren att fungera.
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Fossingarna »

Hej,

Har använt Ctek sen åtminstone början på 2000-talet, en ligger konstant inkopplad på MC vintertid för batteriets skull.
Har en handfull Ctek till av varierande storlek, än så långe har alla fungerat. :D

Har ett par stycken på jobbet, som också bara fungerar. Tyvärr tyckte någon inköpare de var för dyra på jobb, så de senaste inköpen har blivit billigare "kvalitets" laddare, där vi redan bytt ut ett par stycken på garantin.
Mindmapper
Inlägg: 6471
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Mindmapper »

Har en trasig CTEK hemma.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Wedge »

Teknikern skrev: Jag gissar på att det var kortis nånstans mellan kablarna så batteriet eldat upp kablarna, den laddaren eldar inte upp nånting.
+1
Sättet som isoleringen smält på vid bussningens utsida ... ser ut som om plasten haft en skada där. Och på sidan som varit inuti laddaren ser isoleringen helt fräsch ut.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 602
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av Berrabongo »

Rekommenderar också CTEK MSX-5 som har 5 års garanti
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2493
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av bit96 »

Jag har haft flera CTEK MXS 5.0 i några år nu, ca 10 st tror jag.

Fördelen med dom är att de behåller inställningen även om de lossas från både bilbatteri och vägguttag.
Så nåt tryck på knappen förekommer inte ofta. Vilket ju är bra om de slits.

På två fordon med 24 volt har jag haft två st inkopplade/fordon hela vintern och de håller batterierna skick.
På en gammal Volvo 740 med urkasst batteri har jag "återställt/förlängt livstiden" med nästan två år.

MC-batteriet underhålls på vintern, likaså åkgräsklipparens batteri.

Så en CTEK inkopplad till fordon så fort de står still verkar vara en mycket bra lösning.

Hittills har i alla fall ingen krånglat. Peppar, peppar...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3540
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Biltema batteriladdare, kablarna smälte

Inlägg av breflabb »

Fossingarna skrev:Hej,

Har använt Ctek sen åtminstone början på 2000-talet, en ligger konstant inkopplad på MC vintertid för batteriets skull.
Har en handfull Ctek till av varierande storlek, än så långe har alla fungerat. :D

Har ett par stycken på jobbet, som också bara fungerar. Tyvärr tyckte någon inköpare de var för dyra på jobb, så de senaste inköpen har blivit billigare "kvalitets" laddare, där vi redan bytt ut ett par stycken på garantin.
Hej,har en från biltema som jag använt i 15 ÅR och går som tåget.
Så man behöver inte köpa en CTEK laddare med samma innehåll som biltema
Skriv svar