Hej.
Jag har en arduino nano som klarar max 40mA 5v på sina i/0
Jag tänkte använda någon av de analoga ingångarna för att mäta spänningen.
Vad jag vet så fungerar en AC-omvandlare med hjälp av OpAmpar och kör därför inte någon ström genom sig MEN i och med att i/o inte enbart är en AC-omvanldare så undrar jag om jag kan förstöra porten om jag inte har någon resistor innan. För måste jag det så kommer jag få ett oönskat spänningsfall, men jag vill ju inte paja min controller.
Jag har googlat mycket om detta och är förvånad att jag inte kan hitta något.
Ha det fint!
Fråga om AC-omvandlaren i Arduino
-
Re: Fråga om AC-omvandlaren i Arduino
Det låter som du vill använda AD-omvandlaren (Analog to Digital converter, ibland skrivet: ADC).
Just eftersom det i princip inte går någon ström in i en ingång oavsett om det är en digital ingång eller
ingången till ADC:n så fungerar det i princip lika bra oavsett om du har ett seriemotstånd eller inte.
Processorn kommer se rätt spänning. Man brukar lägga in kanske 470ohm i serie för att skydda processorn
ifall det händer något (t.ex. om du sätter pinnen till utgång).
Så länge du ser till att spänningen in till processorn inte är högre än vad den tål kommer det fungera både
med och utan seriemotstånd.
MVH: Mikael
Just eftersom det i princip inte går någon ström in i en ingång oavsett om det är en digital ingång eller
ingången till ADC:n så fungerar det i princip lika bra oavsett om du har ett seriemotstånd eller inte.
Processorn kommer se rätt spänning. Man brukar lägga in kanske 470ohm i serie för att skydda processorn
ifall det händer något (t.ex. om du sätter pinnen till utgång).
Så länge du ser till att spänningen in till processorn inte är högre än vad den tål kommer det fungera både
med och utan seriemotstånd.
MVH: Mikael
-
Ah, ok.
Gött! Tack så mycket!
4700 var ett bra tips! Tackar!
Gött! Tack så mycket!
4700 var ett bra tips! Tackar!
40mA är absolut max också, du bör inte köra det under längre tid.
20mA är Rekommenderat max på I/O för AVR, den krets som Arduino bygger på.
Inga klagomål, bara att du tänker på det.. de små rackarna är känsliga
20mA är Rekommenderat max på I/O för AVR, den krets som Arduino bygger på.
Inga klagomål, bara att du tänker på det.. de små rackarna är känsliga