Hjälp med styra AC-motor, reglera varval

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Hjälp med styra AC-motor, reglera varval

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Jag sitter och spånar på ett problem som jag inte lyckas lista ut själv. Jag har nyligen köpt en liten metallsvarv, fungerar fint. Men jag hade en liten fundering om, att unna reglera varvtalet något med mer än bara drivremmen och remskivor.

Motorn är en gammal gammal ASEA, vänligen se bilder för beteckning etc. Den är på 220volt, 0.15kW/Hk? Liten iaf, Väger dock som jag vet inte vad...

Misstänker detta är en Asynkronmotor? med lindningar som magnet, ej permanentmagnet...

Någon som har lite koll på hur man kan styra varvalet eller om det ens går? Misstänker att ej går att styra som en motor med permanentmagneter, alltså med en vanlig triacstyrning/dimmer. Utan det måste till något mer än så?

Har kikat på en varvtalsreglering på ebay men blir inte klok på om den passar eller ej... http://www.ebay.co.uk/itm/AC-220V-200W- ... Sw7FRWXX4U

Någon som vet??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp med styra AC-motor, reglera varval

Inlägg av grym »

det går uselt att styra dom

men eftersom det är en remmaskin så skulle jag

bytt motorn till en trefasare och kört med en frekvensomformare

ta en större motor så kan man nyttja den lägre ner i hastighet utan att tappa för mycket effekt

en trefasmotor kan man kör på 230v med en lämplig frekvensomformare som går på enfas
Skriv svar