12v till 6v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sgtPancake

12v till 6v

Inlägg av sgtPancake »

Hej

Jag håller på med ett modellprojekt och min inriktning är modellerande och snickeri - inte elektronik. I vilket fall som helst blev jag väldigt lockad
att prova på denna gren oxå så jag bygger in lite simpel (enligt många..) elektronik. Det jag bygger är en RC-pryl.

Problemet som jag har och som jag inte riktigt får grepp om är att hela systemet är kopplat till ett 12v batteri men jag har en servo som bara pallar 6v som mest.
Jag kan ju visst koppla 12v till servon men den kommer väl gå utav H-vete och sluta i en eldboll.

Har googlat mig fram till resistorer, voltregulatorer men sen då? Vad ska man ha, hur ska det kopplas? Jag fattar ingenting.

En annan idé jag hade var att koppla ett 6v batteri separat till servon, men det enda som kommer ut ur servon är 3 sladdar som är kopplad till en liten kontakt. Och den går ju direkt till Mottagaren.

Har bifogat en liten bild så som det är kopplat.
Hoppas någon kan hjälpa mig att komma på rätt väg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Re: 12v till 6v

Inlägg av limpan4all »

Du är inne på rätt väg själv. Koppla in 6V till mottagaren så löser allt sig. Dvs ett separat batteri. Inte billigast men enklast och säkrast.
sgtPancake

Inlägg av sgtPancake »

jaha, ja den största barriären är väl osäkerheten och fegheten. Tack för pushen!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Använd en UBEC, t ex:

http://www.ebay.com/itm/281680661178

Bild
Skriv svar