Uppstart av gammal Pentium-4
Uppstart av gammal Pentium-4
Jag har en gammal Siemens-Fuitsu P4 som jag vill ha igång, för att sedan installera WinXP.
Jag får ingen bild överhuvudtaget.
Vid boot är det ett intensivt pipande från datorn.
Hur går jag vidare med detta?
Jag får ingen bild överhuvudtaget.
Vid boot är det ett intensivt pipande från datorn.
Hur går jag vidare med detta?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Uppstart av gammal Pentium-4
Plocka fram manualen, räkna antalet pip och läs vad det betyder.
Och hittar du inte manualen så googla på moderkortets beteckning tillsammans med ordet "beep" så brukar man kunna hitta en lista.
Om det piper brukar det innebära fel i den första delen av datorns självtest, minnesfel och saknat grafikkort är väl de vanligaste. Finns det fungerande minne och grafikkort brukar man få resten av felkoderna på skärmen vid uppstarten.
Det kan också vara nån spänning som är dålig, men jag tror inte ens du hade fått pip då. Alla mina gamla P4-burkar har dött på grund av svällda kondingar på moderkortet eller i nätdelen.
Om det piper brukar det innebära fel i den första delen av datorns självtest, minnesfel och saknat grafikkort är väl de vanligaste. Finns det fungerande minne och grafikkort brukar man få resten av felkoderna på skärmen vid uppstarten.
Det kan också vara nån spänning som är dålig, men jag tror inte ens du hade fått pip då. Alla mina gamla P4-burkar har dött på grund av svällda kondingar på moderkortet eller i nätdelen.
Jag har skrivit med tusch på huven "D1534-C32".
Det borde vara beteckningen på moderkortet.
Det borde vara beteckningen på moderkortet.
Jag hittade en BIOS-manual på nätet.tecno skrev:Plocka fram manualen, räkna antalet pip och läs vad det betyder.
Är det den jag behöver?
Ja det borde finnas en lista i den. Datorn verkar vara en Scenic E600 och Fujitsus supportsida ger en BIOS-manual med pip- och LED koder, om det är rätt vet jag inte 

Här är manualen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo koderna finns på s98 och framåt men diagnosleddarna som troligen sitter någonstans på baksidan ger ett mer exakt svar på vad som är fel.
Jag kan inte hitta några leddar överhuvudtaget.diagnosleddarna som troligen sitter någonstans på baksidan
De kanske bara finns på servrarna då, eller vissa modeller av klienter. BIOS-manualen verkade omfatta många varianter av hårdvara.
Hur lät pipens "morsekod"?
Hur lät pipens "morsekod"?
* *** *** *Hur lät pipens "morsekod"?
Jag läste i manualen att det kunde finnas förregling av huven.
Huven saknas på denna dator.
-
http://support.ts.fujitsu.com/WDB/FAQCo ... arch&LNID=
1-3-3-1 Autosize DRAM
Verkar som något går fel vid detektering av mängden minne.
1-3-3-1 Autosize DRAM
Verkar som något går fel vid detektering av mängden minne.
Titta på kortet och se om det finns någon märkning av bankar för RAM-minnena t.ex. BANK0 och BANK1 om det är 4st platser för minnen. Se till att minnena sitter båda i samma bank och den bank med lägst nummer om det är två- Är det en fådd begagnad burk kanske någon plockat ett par minnen för att uppgradera en annan maskin.
Annars testa om det blir samma fel utan minnen alls i och med andra lämpliga minnen om du har. De är nycklade med skåror i botten.
Annars testa om det blir samma fel utan minnen alls i och med andra lämpliga minnen om du har. De är nycklade med skåror i botten.
Reset av BIOS hade jag testat också även om det borde autodetektera mängden minne och bara skriva ut en varning. Borde vara en jumper på moderkortet du flyttar.
Det var en minnesmodul som inte var helt i tryckt.
Nu försvann pipen.
Däremot får jag ingen bild.
Nu försvann pipen.
Däremot får jag ingen bild.