Var hittar jag en sån här liten transformator?
Var hittar jag en sån här liten transformator?
Har en 12V adpater som inte funkade och märkte att den här lilla transformatorn har gått varmt och säkringen har gått. Jag har försökt lista ut vad jag kan ersätta den med men får inte fram något vettigt utifrån siffrorna på den.
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
De där är ofta specialtillverkade för varje tillämpning, så chansen att du hittar en som passar är liten. Dessutom vet du ju inte om det var transformatorn som orsakade felet. En ny kanske brinner upp direkt också!
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Ja, du måste felsöka och ta reda på orsaken och inte bara byta komponenter på måfå!
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Vad kostar en ny trafo? Ser ut att vara en typ för för några tior...
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
PeterH: trafon eller hela adaptern?.
Trafon i switchade nätaggregat är till 99.99% specialdesignad av tillverkaren - chansen att hitta sådan hos komponentdistrubitörer är i stort sett noll.
Tittar man på bilden så verkar det vara ett stort brännmärke i kretskortet vid och under trafon (som i sin tur kan bero på varmgång pga. dålig lödning etc. en gång i tiden) och sotningen man ser på trafons tejp på lindningen skulle jag nästan säga kommer från en ljusbåge/överslag på någon tiondel av sekund.
med andra ord kan du troligen utgå att allt är trasigt på kortet och inget att reparera.
---
Är det 2-amperes nätagg till en extern hårddisk så kan man ta vilken som helst av dem, även från annan HD-tillverkare så länge det klarar minimumström (säg 2 Amp) och håller 12 Volt. - där verkar man också ha standardiserat kontakten måttmässigt och polaritetsmässigt för just 12 Volt-matning.
Trafon i switchade nätaggregat är till 99.99% specialdesignad av tillverkaren - chansen att hitta sådan hos komponentdistrubitörer är i stort sett noll.
Tittar man på bilden så verkar det vara ett stort brännmärke i kretskortet vid och under trafon (som i sin tur kan bero på varmgång pga. dålig lödning etc. en gång i tiden) och sotningen man ser på trafons tejp på lindningen skulle jag nästan säga kommer från en ljusbåge/överslag på någon tiondel av sekund.
med andra ord kan du troligen utgå att allt är trasigt på kortet och inget att reparera.
---
Är det 2-amperes nätagg till en extern hårddisk så kan man ta vilken som helst av dem, även från annan HD-tillverkare så länge det klarar minimumström (säg 2 Amp) och håller 12 Volt. - där verkar man också ha standardiserat kontakten måttmässigt och polaritetsmässigt för just 12 Volt-matning.
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Det är tyvärr en billig konstruktion,och den skulle inte ha kommit ut till försäljning heller
En trafo får inte gå så varm som det ser ut på bilden(brandrisken är stor)
Förmodligen så saknar den thermosäkring som skall skydda mot överhättning,måste finnas enligt regler
Det är bara att KASSERA den
En trafo får inte gå så varm som det ser ut på bilden(brandrisken är stor)
Förmodligen så saknar den thermosäkring som skall skydda mot överhättning,måste finnas enligt regler
Det är bara att KASSERA den
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Nä, det måste inte finnas termosäkring, däremot måste det finnas nån form av skydd så att trafon inte blir så varmt att isoleringen skadas. Men det skyddet kan vara en säkring. Det krävs ju en viss ström genom trafon för att den ska bli för varm, med en säkring kan man begränsa strömmen. Ofta har switchregulatorn inbyggt överströmsskydd också.
Men jag tycker det ser mer ut som överslag än att nåt gått varmt. När nåt gått varmt blir det missfärgningar och saker smälter, men när det är en rund fin sotfläck sådär är det nästan alltid överslag.
Åskskada kanske?
Men jag håller med om att det är oftast meningslöst att försöka reparera om trafon är skadad i en switchad nätdel. Även i en väggvårta med konventionell trafo är det svårt att hitta en med rätt mått och märkdata. Köpa en ny väggvårta är oftast det vettigaste. Eller leta i skrotlådan efter nån mer rätt märkdata och eventuellt byta kontakt på den.
Men jag tycker det ser mer ut som överslag än att nåt gått varmt. När nåt gått varmt blir det missfärgningar och saker smälter, men när det är en rund fin sotfläck sådär är det nästan alltid överslag.
Åskskada kanske?
Men jag håller med om att det är oftast meningslöst att försöka reparera om trafon är skadad i en switchad nätdel. Även i en väggvårta med konventionell trafo är det svårt att hitta en med rätt mått och märkdata. Köpa en ny väggvårta är oftast det vettigaste. Eller leta i skrotlådan efter nån mer rätt märkdata och eventuellt byta kontakt på den.
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Om termosäkring saknas så har det uppenbarligen inte skuddat trafon med
enbart vanlig säkring.O det är en jävla skillnad på termosäkring och vanlig
säkring tidsmässigt innan det löser ut. Eller är på svag is?
enbart vanlig säkring.O det är en jävla skillnad på termosäkring och vanlig
säkring tidsmässigt innan det löser ut. Eller är på svag is?
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Jag har jobbat 15 år med elsäkerhetsprovning så jag tror jag har rätt bra koll:)
När man provar en power supply så kör man dels temperaturmätningar vid normal drift (då kör man tills temperaturen blivit stabil, och sen brukar man extrapolera fram till vad det hade blivit för temperatur i max specificerad omgivningstemperatur). Om prylen är specad för max 50 graders omgivning och trafon blir 60 grader i 25 graders rumstemperatur så räknar man med att den blir 85 grader som max (stegringen är 60-25=35 grader, 50+35=85).
Sen kör man dessutom temperaturmätningar vid överlast.
Där beror det lite på, men är det en vanlig säkring så lastar man baserat på säkringens karaktäristik. Ex. enligt IEC 60127 så ska en 1 A säkring lösa inom 30 minuter vid 2,1 A. Då lastar man strömförsörjningen så det går 2,1 A genom säkringen (säkringen byter man ut mot en bygel, man vill ju prova worst case och en riktig säkring kanske löser tidigare än worst case) och sen kollar man hur varmt det blivit efter 30 minuter.
Är det inte vanlig säkring så får man göra lite annorlunda.
Med PTC så får man oftast öka lasten lite i taget tills PTCn bryter. Man ökar lasten med 0.5 A, väntar tills temperaturen stabiliserat sig, ökar 0.5 A igen osv (tar alltså mycket mer tid).
Liknande gör man om det finns ett överströmsskydd som stänger ner. Då provar man sig fram till vilken ström den stänger ner vid och sen kör man med en ström precis under den gränsens tills man uppnåt temperaturstabilitet.
Sitter det övertemperaturskydd i trafon så överlastar man oftast så hårt man kan tills skyddet löser (eftersom skyddet är trögt så är det worst case att lasta så hårt som möjligt, lindningarna hinner blir varmast då).
Temperaturen på en konventionell trafo mäter man oftast med resistansmetoden. Man tittar på hur lindningens resistans ändrat sig och baserat på materialets temperaturkoefficient kan man räkna ut hur mycket temperaturen ändrade sig. Finns särskild utrustning som mäter resistansen kontinuerligt under drift (den mäter resistansen med DC och sen har man stor konding i serie med växelströmmen som blockerar DC). Denna måste man använda om det sitter övertemperaturskydd i trafon eftersom när det brutit går det inte längre att mäta lindningens resistans. Om det inte sitter övertemperaturskydd drar man oftast ut sladdar till en plint och mäter snabbt efter att ha brutit strömmen (man mäter då dessutom två gånger för att extrapolera avsvalningskurvan).
På switchad trafo är det oftast så höga frekvenser att det inte går att göra så, där är man låst till att försöka pilla in termoelement på varmaste stället.
Egentligen gör man först kortslutningsprov före överlast. Kortslutning är ju den "högsta" lasten, men då brukar ju säkringen lösa eller överströmsskyddet stänga ner. Så om det händer får man köra överlastprovet (för att hitta vad som är worst case).
När man provar en power supply så kör man dels temperaturmätningar vid normal drift (då kör man tills temperaturen blivit stabil, och sen brukar man extrapolera fram till vad det hade blivit för temperatur i max specificerad omgivningstemperatur). Om prylen är specad för max 50 graders omgivning och trafon blir 60 grader i 25 graders rumstemperatur så räknar man med att den blir 85 grader som max (stegringen är 60-25=35 grader, 50+35=85).
Sen kör man dessutom temperaturmätningar vid överlast.
Där beror det lite på, men är det en vanlig säkring så lastar man baserat på säkringens karaktäristik. Ex. enligt IEC 60127 så ska en 1 A säkring lösa inom 30 minuter vid 2,1 A. Då lastar man strömförsörjningen så det går 2,1 A genom säkringen (säkringen byter man ut mot en bygel, man vill ju prova worst case och en riktig säkring kanske löser tidigare än worst case) och sen kollar man hur varmt det blivit efter 30 minuter.
Är det inte vanlig säkring så får man göra lite annorlunda.
Med PTC så får man oftast öka lasten lite i taget tills PTCn bryter. Man ökar lasten med 0.5 A, väntar tills temperaturen stabiliserat sig, ökar 0.5 A igen osv (tar alltså mycket mer tid).
Liknande gör man om det finns ett överströmsskydd som stänger ner. Då provar man sig fram till vilken ström den stänger ner vid och sen kör man med en ström precis under den gränsens tills man uppnåt temperaturstabilitet.
Sitter det övertemperaturskydd i trafon så överlastar man oftast så hårt man kan tills skyddet löser (eftersom skyddet är trögt så är det worst case att lasta så hårt som möjligt, lindningarna hinner blir varmast då).
Temperaturen på en konventionell trafo mäter man oftast med resistansmetoden. Man tittar på hur lindningens resistans ändrat sig och baserat på materialets temperaturkoefficient kan man räkna ut hur mycket temperaturen ändrade sig. Finns särskild utrustning som mäter resistansen kontinuerligt under drift (den mäter resistansen med DC och sen har man stor konding i serie med växelströmmen som blockerar DC). Denna måste man använda om det sitter övertemperaturskydd i trafon eftersom när det brutit går det inte längre att mäta lindningens resistans. Om det inte sitter övertemperaturskydd drar man oftast ut sladdar till en plint och mäter snabbt efter att ha brutit strömmen (man mäter då dessutom två gånger för att extrapolera avsvalningskurvan).
På switchad trafo är det oftast så höga frekvenser att det inte går att göra så, där är man låst till att försöka pilla in termoelement på varmaste stället.
Egentligen gör man först kortslutningsprov före överlast. Kortslutning är ju den "högsta" lasten, men då brukar ju säkringen lösa eller överströmsskyddet stänga ner. Så om det händer får man köra överlastprovet (för att hitta vad som är worst case).
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Du är duktig på att skriva långa utkast.Men jag fattar mig kort
Jag har arbetat i 40 ÅR med elektronik och fortvarande arbetar med det
Så lite humm om hur det skall vara o inte vara har jag.
Och dom flesta trafos jag felsökt på har haft inbyggd termosäkring.
Om det är nya regler som gäller på senare tid då har jag missat det eftersom jag inte jobbar
på någon provningsannstallt .
Jag har arbetat i 40 ÅR med elektronik och fortvarande arbetar med det
Så lite humm om hur det skall vara o inte vara har jag.
Och dom flesta trafos jag felsökt på har haft inbyggd termosäkring.
Om det är nya regler som gäller på senare tid då har jag missat det eftersom jag inte jobbar
på någon provningsannstallt .
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
undrar hur det ser ut från sida och under kortet 

Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Jag tror mest på lödfel på undersidan eller lödfel där tråden från trafo är fäst
Har sätt några sådana dåliga tådinfästningar ,eller har dråden varit för mycket spänd
och gått av vid fästet
Har sätt några sådana dåliga tådinfästningar ,eller har dråden varit för mycket spänd
och gått av vid fästet
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Det är samma regler idag som det varit de senaste 30 åren i alla fall. Trafon behöver vara skyddad från att bli för varm, men det kan man som sagt var lösa på flera olika sätt. Övertemperaturskydd är en metod, men inte den enda. Den metoden är dessutom relativt ovanlig eftersom det skydded bara skyddar transformatorn från att bli för varm. Säkringar å sin sida skyddar även andra komponenter (t.ex. drossnar och mönsterkortsbanor) från att bli för varma.breflabb skrev: Om det är nya regler som gäller på senare tid då har jag missat det eftersom jag inte jobbar
på någon provningsannstallt .
Det jag beskrev ovan är så som man testar i princip alla transformatorer. Jag har kortslutnings- och överlastprovat hundratals transformatorer.
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Instämmer. Det är dessutom inte ens säkert att trafon är elektrisk trasig.breflabb skrev:Jag tror mest på lödfel på undersidan eller lödfel där tråden från trafo är fäst
Har sätt några sådana dåliga tådinfästningar ,eller har dråden varit för mycket spänd
och gått av vid fästet
Det ser ju bara bränt ut kring ett ben. Lödfel vid det benet.