SIM800L med Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Caniz

SIM800L med Arduino

Inlägg av Caniz »

Tjena!
Fick hem min SIM800L GSM-modul igår och har köpt sim-kort idag men jag får det inte att fungera.
Till att börja med så har jag laddat kortet, jag har testat att skicka och ta emot sms med kortet i en mobil och det funkar utan problem.

Lite grundläggande specs:

GSM-modul: SIM800L (köpt från kina på Ebay)
Arduino: nano
V-Arduino: mini-USB 5V
V-gsm: 3*AA alkalinebatterier i serie (~4,5V)
Sim-kort: Telia

Jag får det inte att funka alls. Jag försökte med den här guiden: http://www.ayomaonline.com/programming/ ... h-arduino/

Den delen där man kan båda skicka kommandon till modulen och läsa från den. Om jag använder Arduino som spänningskälla till gsm-modulen så får jag IBLAND svar från modulen. På at-kommandot AT+CREG? får jag svar som förväntas men sen står det low power - shutting down eller liknande och efter det får jag såklart inga fler svar.
inga andra AT-kommandon har gett några svar alls i detta scenariot.

Använder jag däremot mina 3*AA-batterier så får jag ingen som helst response från modulen till serial monitor. Power-lysdioden lyser på modulen och när den precis har startat så blinkar lysdioden märkt NET 2 gånger och sedan inte mer. Efter några sekunder släcks power-dioden och modulen startar om sig.

Jag kan inte ringa till numret när sim-kortet sitter i modulen (numret kan inte nås för tillfället).

Någon som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Oltronix

Re: SIM800L med Arduino

Inlägg av Oltronix »

Vilket kort är SIM800L monterat på eller har du köpt en naken SIM800L? Jag har ett Adafruit-kort med SIM800L Kraftmatningen var känslig att det var drag i. Vilken SW använder du?
nifelheim
Den första

Re: SIM800L med Arduino

Inlägg av nifelheim »

hur har du kopplat , vilken modul har du?

se tex. pkt 4.1
http://www.seeedstudio.com/wiki/images/ ... _V1.00.pdf
Skriv svar