Andersson-tv med dåliga kondensatorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
antonhkansson

Andersson-tv med dåliga kondensatorer?

Inlägg av antonhkansson »

Hej!
Jag köpte en ny Andersson-tv 2012 på NetOnNet. Den har fungerat klanderfritt till det senaste året då den har börjat spöka lite. Detta tar sig form utav att den ibland blinkar vitt, brusar, ibland stänger av sig, och bara beter sig underligt. Vad jag läst är att dessa "budget" lcd-tv har underdimensionerade kondensatorer, och att det med tiden uppstår ett sådant problem. Snål smålänning som jag är, ser jag hellre att det gick att förlänga tvns livslängd med något år så att det går att budgetera för en lite trevligare tv.
Jag har idag skruvat i den och undersökt lite smått. Vad jag kan se har inga kondensatorer läckt, eller liknande. Bifogar bilder här så att också kan kika och se om ni ser något fel. Mina finelektronikkunskaper är inte fantastiska, och jag behöver därför er vägledning. Om jag förstått rätt bland andra med liknande problem, är det nätdelens kondensatorer som krånglar och är undermåttliga.

Bilder finns här: http://postimg.org/gallery/1lc2xq4k8/

Så vad säger ni? Är det värt att försöka, eller är det bara att kasta den? I så fall är detta inget projekt jag vill ge mig på själv, det kanske finns firmor eller privatpersoner som utför sådant här?

Mycket tacksam för svar,
Mvh Anton
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Andersson-tv med dåliga kondensatorer?

Inlägg av breflabb »

Hej Anton
mycket bra bilder,men jag tror inte att det är kondensatorer enligt din beskrivning
Jag tror mer på mjukvaroproblem,Andersson är kända för det.
Det du skall göra i första hand är att gå in i menyerna ock slå av alla energisparfunktioner
och div.frånslag och fördröjningar.Sedan gör du en FABRIKS återställning och se om
det funkar bättre.
Ta en bild på den vita lappen på bakstycket så man kan se vilken modell det är o lite till
Andersson har massor med modeller
antonhkansson

Re: Andersson-tv med dåliga kondensatorer?

Inlägg av antonhkansson »

Hej! Kul att någon svarade.

Här är bild på ettiketten på baksidan:
Bild
andersson l4222fdc pvr

Bra input! Ska undersöka mjukvaran närmre. Ibland så kan jag titta 30min på tv och det börjar det brusa högt (högre än vad som är inställt) och allt blir vitt med lustiga artefakter. Sen blir det som vanligt, ett tag. Sen kan man höra något som kan liknas vid ett spoltjut när den är igång. Ett högt vinande ljud. Detta såg jag också kunde ha med bakrundsbelysningen att göra.
Skriv svar