Bra eller dålig Laser skär/gravyr maskin?
- Anahka1975
Bra eller dålig Laser skär/gravyr maskin?
Spinner vidare på Tercos koncept. Har sett att dessa Kina laser maskinerna gått ner typ denna.
Är de nått och ha för hemmabruk?
Är det mycket meck med att "skriva" ut?
Reglerar man laserstyrkan med ratt eller via utskriften (filen), dvs kan man skära och gravera i samma svep?
När priset inte är högre kan man ju iof köpa och testa, men vet att flera här köpt liknande och jag har läst tråden om dem.
Men tänkte lite omdömen nu när ni haft era flera år, plus och minus?
Är de nått och ha för hemmabruk?
Är det mycket meck med att "skriva" ut?
Reglerar man laserstyrkan med ratt eller via utskriften (filen), dvs kan man skära och gravera i samma svep?
När priset inte är högre kan man ju iof köpa och testa, men vet att flera här köpt liknande och jag har läst tråden om dem.
Men tänkte lite omdömen nu när ni haft era flera år, plus och minus?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bra eller dålig Laser skär/gravyr maskin?

En befogad frågeställning och hoppas att detta reder ut VAD som går att göra med en sådan liten effekt.
Mitt mål är att kunna 'etsa' så en diskussion om detta hur man löser det problemet vore bra.
- Anahka1975
Sorry för namnmixup'en, skyller på trötthet.
Åter till ämnet, Ingen som vill dela erfarenheter av sin Kina laser?

Åter till ämnet, Ingen som vill dela erfarenheter av sin Kina laser?
Jag har precis skaffat en 60w 700x500 , du bor ju inte så långt bort så du får göra ett studiebesök nedåt.
/DeVille
/DeVille
Jag tycker det, men det beror ju på vad man skall göra.Anahka1975 skrev: Är de nått och ha för hemmabruk?
Räkna med att kunna skära 2mm-4mm Akryl som mest och kanske 2mm-3mm masonit/MDF/plyfa som mest.
Det går att kliva upp lite i tjocklek men då får man sänka farten så pass att man får kerning problem.
Ett alternativ är då istället flera pass.
Det inbyggda styrsystemet fungerar enbart med den Kinesiska programvaran (Moshidraw) som man får med. Man både CAD'ar och och styr lasern i samma prog.Anahka1975 skrev: Är det mycket meck med att "skriva" ut?
Den är i mina ögon helkass. Det finns en importfunktion till Coreldraw (hookar med API i programvaran) men
min dator gillade inte en så gammal Corel version.
Styrkan kan regleras både i Moshidraw gränssnittet och med ratten.Anahka1975 skrev: Reglerar man laserstyrkan med ratt eller via utskriften (filen), dvs kan man skära och gravera i samma svep?
Man kan inte gravera i samma svep som skärningen, men det går ju bra att köra två program utan att flytta objektet.
Inbyggda styrsystemet (Moshiboard eller vad det heter) är känt för att hänga sig ibland.
Jag tog beslutet att byta hela styrsystemet mot Awc708c Lite (LÄNK.
Ganska dyrt men i mina ögon vart det en helt ny maskin. Från leksak till något man kan lita på typ.
Med det styrsystemet kan man bland annat:
- Importera kända filformat såsom DXF etc. och bearbeta filen "offline" i en programvara som heter Lasercad.
Resultatet kan sedan tas på USB pinner eller över nätverket direkt till lasern för bearbetning.
- Helt andra möjligheter att ställa nollägen mot objektet och hastigheter osv.
- Gravera och skära i olika pass i samma fil.
- Lagra filer intern om man vill köra samma sak fler gånger.
- Stöd för att automatiskt köra flera pass.
- Stöd för att styra höj/sänkbart bord och autofocusera på objektet (obs detta kräver givetvis att man har sådant bord och utrustning)
Systemet kan använda PPM teknik vilket bygger på att den pulsar lasern väldigt fort och reglerar förhållandet pulser till förflyttning.
Det innebär att när laser tvingas bromsa (hörn exempelvis) eller accelerera så justeras pulsen automatiskt vilket i praktiken innebär att man kommer ifrån brända hörn som man får om man har konstant effekt, men varierad hastighet.
Har säker glömt någon mer bra feature.
Jag är inte riktigt med på vad du avser med etsa.tecno skrev:Mitt mål är att kunna 'etsa' så en diskussion om detta hur man löser det problemet vore bra.
Är det att bränna bort fotoresist i syfte att "etsa" kretskort ?
Är det att gravera trä typ ?
Är det att gravera i eloxerad Aluminium ?
Är det att lasergravera stål ?
Om vi reder ut vad du menar kanske jag kan göra en demo/test med ditt tänkta område.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det att bränna bort fotoresist i syfte att "etsa" kretskort ?
Inte fotoresist utan hellre någon lämplig spray lack och sedan etsa.
- Anahka1975
Har du länk till den du köpt?DeVille skrev:Jag har precis skaffat en 60w 700x500 , du bor ju inte så långt bort så du får göra ett studiebesök nedåt.
/DeVille
Denna var det jag köpte.
http://www.ebay.co.uk/itm/111912777343? ... EBIDX%3AIT
Jag förhandlade dock med priset och har köpt till bland annat rundmatningsbord.
Är som vanligt en del inställningar. Jag fick maskinen i Tisdags, idag har jag fått hyfsad ordning på den.
Men då var jag helt novis på lasermaskiner, även om jag byggt en CNC sedan tidigare.
Skriv ett PM om du vill kika förbi Håverud.
/DeVille
http://www.ebay.co.uk/itm/111912777343? ... EBIDX%3AIT
Jag förhandlade dock med priset och har köpt till bland annat rundmatningsbord.
Är som vanligt en del inställningar. Jag fick maskinen i Tisdags, idag har jag fått hyfsad ordning på den.
Men då var jag helt novis på lasermaskiner, även om jag byggt en CNC sedan tidigare.
Skriv ett PM om du vill kika förbi Håverud.
/DeVille