RC-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

RC-krets

Inlägg av henketobbe »

har för mig att det heter RC-krets, när typ ett motstånd och en konding är kopplade till en fördröjningskrets typ? hur räknar man ut värderna på motståndet, kondingen? och hur ska man koppla, om man tex vill han en lampa som först lyser och sedan typ fadear ner?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Uppladdningen av en kondensator med seriemotstånd är enligt:
U(t) = U0*e^(-t/(RC))

där
U är spänningen över kondensatorn [Volt]
t är tid [sekunder]
U0 är spänningen över RC-nätet [Volt]
e är basen för den naturliga logaritmen
R är resistansen i RC-nätet Ω
C är kapacitansen i RC-nätet [Farad]

En krets som tonar ner buffrar du lämpligtvis med en tranasitor. Tar du en fälteffekttransistor har du dessutom kapacitansen direkt på gaten!
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

förlåt, men jag förstår inte så mycket av det där.. :oops:
"e är basen för den naturliga logaritmen" ???

kan du ge nåt exempel med några värden?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Uppladdning: U(t) = U0*(1-e^(-t/(RC)))
Urladdning: U(t) = U0*e^(-t/(RC))

t är tid och börjar på noll och blir större.

Har du likspänning? T.ex. 12V i en bil.
Om du parallellkopplar kondensatorn med lampan så laddas kondensatorn upp när du ansluter 12V till kretsen. Om du bryter kretsen och tar bort spänningsmatningen (med en strömbrytare) kommer kondensatorn att laddas ur genom lampan och spänningen över kondensatorn och lampan följer då ekvationen för urladdning enligt ovan. R är lampans resistans (som iochförsig kan variera med spänning/temperatur). C är kondensatorns kapacitans. Genom att variera kondensatorns kapacitans kan man ändra urladdningstiden. U0 är matningsspänningen, dvs 12V.

Hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte, jag har aldrig testat.

Att se upp med, om det är en stor kondensator du har kan det bli en hög ström när du ansluter spänningen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det underlättar kanske att veta vad "e" är, men annars är det väll bara att räkna på räknaren.

En förenklad tumregel är att R*C ger den tiden då spänningen har blivit ca en tredjedel av startvärdet (63.21 % har försvunnit, vilket även = 1/e, för övrigt...).

Ett datablad till en 555's har nog en hel del R/C beräkningar.

Men varför inte helt enklet fråga Google ?
En sökning på "RC constant" gav > 5 miljoner träffar, de två första var :

http://othello.mech.northwestern.edu/ea ... ec5/RC.htm (all teori du behöver)

http://www.cvs1.uklinux.net/cgi-bin/cal ... _const.cgi (en trevlig online kalkylator)

Sen är det en annan sak att för att "fadea" en lampa behövs det en del andra prylar, och i dag fixar man det kanske med en liten mikrokontroller...
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

ska kondingen parallell eller seriekopplas?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Parallell eller seriekopplas till vad ?
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

batteri, lampa, motstånd..?
ny börjare

Inlägg av ny börjare »

$tiff sa: "U(t) = U0*e^(-t/(RC))"
Jag undrar bara, vilken nivå av matte är det där? Matte E på gymnasiet?
Jag håller på med Matte A, än så länge...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det beror väll helt på vad som skall uppnås. Skall det vara en fördröjning vid tillslag eller frånslag ?
Det verkar lite opraktiskt att använda en konding direkt för dimning
av en lampa. Tiden kommer bl.a att bero på typen av lampa (effekt/strömförbrukning).
För tider över ett par sekunder så börjar kondingen bli ganska stor, och då
får man andra problem med strömrusning vid tillslag.

Notera också att det igentligen inte blir en "fördröjning" utan nedtoningen börjar omedelbart när spänningen försvinner, och det går rellativt snabbt i början.

Jag tror inte att det blir något praktiskt användbart utan några fler aktiva komponenter också. Exakt hur det skall se ut vet jag inte, men applikationen verkar väll inte så ovanlig, så lite googling borde ge en del exempel.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> $tiff sa: "U(t) = U0*e^(-t/(RC))"
> Jag undrar bara, vilken nivå av matte är det där? Matte E på gymnasiet?

Du menar "upphöjt till" ? Det övriga är bara multiplikation och division, och det går man väll igenom ganska tidigt.

Sen så spelar det ju inte så stor roll, det är bara att knappa på miniräknaren... :-)

Att det står "e" i formeln behöver man inte bekymra sig så mycket om, de flesta miniräknare har en knapp för att få fram "e" direkt.

Dessutom kan man använda RxC som en enkel tumregel för att få ca 2/3 av spänningsfallet, som också nämndes.
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

krävs det en mindre konding om man använder en lysdiod?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kondingen i ett sådant schema har bara till uppgift att skapa själva tonings effekten. Om lampan sen är på 10W eller är en liten lysdiod skall i princip inte spela någon roll.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För samma tidskonstant (föutsatt att lampan eller LEDen utgör "R" i "RC") så spelar det väll en himla roll om det är en lampa som drar 1 A eller en LED som drar ett par 10-tals mA...

För det var väll meningen att kondingen skall utladdas genom lampan/LEDen för att på det sättet ge en "nedtoning", eller ?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att ha en konding som strömreserv direkt till en lampa är mest dumt, man behöver onödigt stor kapacitans då!

Som jag sa från början: Duffra med en fälteffekttransistor, den har ju en kapacitans på gaten! Allt man behöver är ett motstånd för att ställa tidskonstanten. Här får man äver toning vid uppstart, vill man inte ha det så får man göra nån halvful lösning med en diod för att ladda upp gaten eller så.

> Jag undrar bara, vilken nivå av matte är det där? Matte E på gymnasiet?

MatteD på gymnasienivå borde det väl vara om jag inte minns helt fel.
Skriv svar