Problem med RFID vid GSM-sändning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
WeirDoc
Kontakt:

Problem med RFID vid GSM-sändning

Inlägg av WeirDoc »

Hej på er!

Jag har nu slitit mitt hår lite...men det hjälpte inte!

Behöver desperat hjälp. Jag har ett projekt med en GSM-modul LoNet SIM800 (http://www.lawicel-shop.se/prod/LoNet-8 ... 29/SWE/SEK) och en RFID-läsare (RDM-660,http://www.electrokit.com/rfid-modul-125khz-uart.47191).

Dessa drivs just nu på en 12V stabiliserad adapter som är inkopplad till två separata linjära spänningsstabbar (LM317), den ena till 5V (driver ATMEGA2560 och RFID) och den andra till 4.0V (driver GSM-modul).

Problemet är att när jag sänder via GSM så fungerar inte RFID. Från början trodde jag att GSM-sändaren helt enkelt störde ut RFID-läsaren men sen fick jag tipset om att det kunde vara så att det var switchregulatorn (jag drev GSM-modulen med en LM2596 innan) som var problemet så då provade jag att driva Atmegan och RFID via en USB-serieadapter från datorn och då funkade allt klockrent. Så när jag drev "intelligensen" via datorn och GSM-modulen via adaptern och LM2596 så fungerade det. Så jag tänkte att det säkert skulle fungera med en linjär regulator istället, men nu visar det sig att det blir samma resultat.

Alltså, så fort jag driver GSM och RFID via samma matning så funkar det inte, även om de har varsina regulatorer.

Tips och idéer mottages tacksamt!
xxargs

Re: Problem med RFID vid GSM-sändning

Inlägg av xxargs »

Var har du antennen till GSM-modulen - fungerar det bättre när antennen är en bit bort mha koaxial-kabel ett antal meter bort.

Om GSM-signal från antenn fångas in av kretskort och ledare till och ifrån denna, är synnerligen jobbig när det gäller LF-detektering i olika halvledare som tex. regulatorer och förstärkarkretsar. - därav att prova med antennen en bit bort.

- åtgärd om så, är att sätta ferritklumpar på ledare till och ifrån dina förbrukare, bygga så kompakt som möjligt - ha kretskort med riktig jordplan. Antennen för RFID kan behöva specialarrangemang så att det blockerar för 900 MHz men släpper igenom för RF-ID i önskad frekvensområde.

Skall utrustningen CE-märkas i framtiden så kollar de sådana påverkan av bla. just GSM-telefon med olika specifierade fältstyrkor beroende vilken klass det godkänns för.

En gyllende regel är att om utrustningen lätt störs av tex. GSM-telefon i närheten - så brukar utrustningen också sända ut mycket störningar från tex. switchade kretsar, processorer, ramminnen mm. att det inte passerar en senare CE-test och godkännande...

dvs. är systemet störtålig så brukar det inte läcka ut så mycket, är den känslig så brukar också mycket störningar läcka ut...

Andra problemet om inte närheten av antenn påverkar kan vara att GSM-modulen drar mycket ström var gång den sänder och din spänning helt enkelt gungar för mycket hos förbrukarna.
qx5

Inlägg av qx5 »

Sätt faradaysburar och filtrering runt de olika delarna? (Matning, RFID, GSM osv) Precis som en hel del mobiltelefoner är konstruerade.
WeirDoc
Kontakt:

Inlägg av WeirDoc »

Ja fast jag upplever inte att det har med strålningen att göra. När jag drev resten av elektroniken separat så kunde jag liksom lägga GSM-antennen på rfid-antennen och det fungerade ändå.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det verkar destruktivt eller inte beror helt på hur kablarna runtom ligger i 3D och fångar in signalen.

Till detta så måste du försäkra dig om låg signalnivå från basstation så att GSM-modulen verkligen kör ut högsta effekten (2 Watt i peak)

Det är många faktorer som påverkar och inte alltid lätt att hitta läget som stör på beställning, men inträffar med högre sannolikhet ju viktigare det är att det absolut bara måste fungera till 100% ala murphy..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

GSM-moduler drar ganska mycket puls-ström vid sändning varför stora kondensatorer på matningen är ett måste.
WeirDoc
Kontakt:

Inlägg av WeirDoc »

Icecap skrev:GSM-moduler drar ganska mycket puls-ström vid sändning varför stora kondensatorer på matningen är ett måste.
Jag måste testa att sätta dit en större, jag kom på nu att det bara sitter en stor på 5V matningen men ingen till GSM-modulen. Alltså, det sitter en, men en liten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jeps, det måste du. Gärna ett par och gärna låg-ESR. 470µF eller mer bör summan vara, mindre kan kanske fungera rimligt också man går det att få plats är stort bra.
Skriv svar