(Ursäkta om jag hamnar fel nu men det kändes inte riktigt övrigt > övrigt.)
Försöker laga min köksmaskin, en Kenwood Major Titanium (KMM020). Det smällde till och stannade, varvid jag stängde av och när jag sedan provade att köra igen så hackade det till, gick något eller några varv och fastnade i igen. Misstänker växellådan. När jag öppnar stöter jag på en och annan skruv som sitter löst så det förvånar mig inte att den gick sönder när jag körde en lite (för) tung deg.
Har dock stött på patrull. Jag får inte loss planetväxeln och för att dela växellådan behöver jag lossa en sista skruv som sitter under det gröna kugghjulet. Som jag inte får loss. Hittills har jag brukat milt våld men vill ju inte råka ta sönder något.
Har någon förslag på hur jag ska fortsätta? Har någon varit inne i en sån här maskin och fixat förut?
Reparation av Kenwood Major Titanium (KMM020)
Reparation av Kenwood Major Titanium (KMM020)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av Kenwood Major Titanium (KMM020)
planetväxlen sitter ju i delen på sista bilden, alltsåd en du sätter verktyget i, och den ska man kunna dra loss neråt utan problem när man lossat på centrummuttern, i alla fall gäller den lillebror chef, jag har bytt planetäxellådan på en sådan.
Jag är inte s¨säker på att man kan ta det gröna tandremsdrevet uppåt faktiskt, men det finns nåt brittiskt företag som har sprängskisser online, och även säljer nya och beg delar, jag köpte en beg planetväxellåda av dom
Men lådan kan vara överjävlig att få isär, jag har misslyckats på vår äldsta maskin, den skulle nog mest behöva nytt fett i sej..
Just nu har vi tre kenwoodmaskiner hemma..
chef '72 - ger radiostörningar och låter illa i växellåda (detta är maskinen mina föräldrar köpte när dom flyttade ihop typ)
chef '86 - varvtalsstyrningen her gett upp (loppisfynd, då funkade den)
major '05(ca) - oanvänd men saknar verktyg, mellanmodellen med nya axeln och gamla låsningen.. (demoex köpt på konkursrea, utan tillbehör)
..Ska nog försöka laga nummer två på listan, om jag inte får tag verktyg till nummer tre..
Jag är inte s¨säker på att man kan ta det gröna tandremsdrevet uppåt faktiskt, men det finns nåt brittiskt företag som har sprängskisser online, och även säljer nya och beg delar, jag köpte en beg planetväxellåda av dom

Men lådan kan vara överjävlig att få isär, jag har misslyckats på vår äldsta maskin, den skulle nog mest behöva nytt fett i sej..
Just nu har vi tre kenwoodmaskiner hemma..
chef '72 - ger radiostörningar och låter illa i växellåda (detta är maskinen mina föräldrar köpte när dom flyttade ihop typ)
chef '86 - varvtalsstyrningen her gett upp (loppisfynd, då funkade den)
major '05(ca) - oanvänd men saknar verktyg, mellanmodellen med nya axeln och gamla låsningen.. (demoex köpt på konkursrea, utan tillbehör)
..Ska nog försöka laga nummer två på listan, om jag inte får tag verktyg till nummer tre..
Planetväxeln känns och ser hel ut. Däremot verkar växellådan innan vara rätt körd. (Delen jag inte kommer in i.) Det förvånar mig inte med tanke på hur löst en del skruvar satt.
Verkar som att hela växellådespaketet inklusive planetväxel finns att köpa som reservdel.
Verkar som att hela växellådespaketet inklusive planetväxel finns att köpa som reservdel.
japp, alla delar finns som reservdel, mycket finns även till de riktigt gamla maskinerna, men en major titanium lär ju vara max 10 år.
Mycket riktigt verkar det finnas gott om reservdelar. Denna maskin är 6-7 år eller så. Verkar ligga runt 1000 kronor för hela växellådsassemblyn från gröna kugghjulet till verktyget. De flesta andra reservdelar verkar ligga runt 100-200 kronor. Även om en sån här maskin är dyr i inköp så går de att laga och till överkomliga priser. Mycket trevligt!
Får väl borra hål i det gröna kugghjulet så jag kan öppna och se hur det ser ut.
Får väl borra hål i det gröna kugghjulet så jag kan öppna och se hur det ser ut.
-
Om ni har länkar till leverantörer av reservdelar så lägg gärna in dom i tråden.