Nu har soprummet gett mig en takfläkt som jag senare tänkte använda som grund för ett vindgeneratorbygge, men som jag vill prova nu om den fungerar. Anledningen bakom min förvirring är att det vid ström in till fläkten, finns fyra kablar. Tre hade för mig känts logiskt, men fyra förvirrar. Därtill kommer de alla ut i andra änden, utan att till synes vara inkopplade till någonting, och där finns dessutom fyra tunna kablar till.
Är det någon som har några tips på hur dessa skall kopplas? Jag gissar på att strömmen från uttaget går rakt igenom, för att sedan kopplas på något vänster via de två startkondensatorerna och sedan tillbaka via de tunna kablarna in till spolarna i statorn?
Här kommer några bilder:
Så som den var kopplad när jag fann den. Fyra kablar in i själva fläkten, den röda oanvänd.

Alla kablar ut på andra sidan, de jag håller i är sannolikt samma fyra som går in. De övriga fyra går ingenstans. Där skall jag skicka in ström till rotorn antar jag.

Här är de två startkondensatorerna, som jag inte riktigt vet hur de skall kopplas. De vänstra känns enklare, men vadan behovet av två och varför har den högra två ut?