Vad fick er o börja med CNC. =)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Vad fick er o börja med CNC. =)

Inlägg av NeoTech »

Så satt o snacka med en kompis här på midnatts kvisten o konstaterade en rolig grej. Vårt gemensamma intresse har blivit att bygga saker i verkstan.
Men det va inte där ngn av oss började intressera oss för en hobby verkstad.

I mitt fall så var det en vilja o kunna bygga egna luftgevär och senare göra custom grejer till jänkebils projekt. Vilket föranledde ett vilt experimenterade
med allsköns teknik, maskiner o annat man plockat upp på vägen. Som i slutänden lett till en 50kvm dedikerad mekanisk verkstad i anslutning till garaget.

Vad fick er o börja och har cnc delen blivit primär intresset för er med?!
Användarvisningsbild
säter

Re: Vad fick er o börja med CNC. =)

Inlägg av säter »

Jag vart erbjuden att köpa en NC-fräs, inklusive arbete.
Sedan har det rullat på.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Morsan var CNC operatör, tyckte maskinerna på hennes jobb var skitcoola när jag var liten :)
Sedan satt man här på EF och vart inspirerad :)
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Jag har alltid haft lust att lära mig svarv och fräs "på riktigt". Efter åren på supporten fick jag äran att jobba med en ytterst duktig verkstadsmekaniker som heter Bruno Cedermark (Roland C:s brorsa). Han blev en stor inspiration. När jag så blev arbetsledig efter fem år på fabriken där han var mekaniker och jag smörjare/operatör hade jag redan bestämt mig vilken väg jag skulle fortsätta på, så vägen till verkstadsmekanikerutbildningen på Utbildning Nordkalotten i Övertorneå blev kort och rak. Där börjar man mer eller mindre från scratch och lär sig först material-lära och ritningsläsning, sen jobbar man med manuella svarvar och fräsar och till slut får man leka med deras CNC-maskiner. Efter detta har jag jobbat lite i branchen och jag trivs utmärkt med det. Vette tusan om det har blivit primärintresset men "it's a nice job" och det är primärt vad jag vill arbeta vidare med. :)

-Sparky-
Skriv svar