Behöver jag en förstärkare till töjningsgivaren BF350-3AA ?
Behöver jag en förstärkare till töjningsgivaren BF350-3AA ?
Hej!
Töjningsgivaren BF350-3AA är en 350 ohmig givare. Jag undrar om resistansen ökar eller minskar om den töjs. Åt vilket håll räknas töjningen? Hur känsliga är dessa givare? Behöver jag förstärkare om jag ska använda dessa för att plocka ut ett analogt värde om analog in är 3.3 volt?
Jag har aldrig varit i kontakt med dessa förut.
Töjningsgivaren BF350-3AA är en 350 ohmig givare. Jag undrar om resistansen ökar eller minskar om den töjs. Åt vilket håll räknas töjningen? Hur känsliga är dessa givare? Behöver jag förstärkare om jag ska använda dessa för att plocka ut ett analogt värde om analog in är 3.3 volt?
Jag har aldrig varit i kontakt med dessa förut.
Re: Behöver jag en förstärkare till töjningsgivaren BF350-3A
oja
den ökar resistansen när man töjer den
och du kommer behöva en ordentlig förstärkare
ofta så har man fyra trådtöjningsgivare i en brygga och får ut någon millivolt per volt matningsspänning vid fullt utslag
så en fjärdedel av det om du har en enda trådtöjningsgivare
den ökar resistansen när man töjer den
och du kommer behöva en ordentlig förstärkare
ofta så har man fyra trådtöjningsgivare i en brygga och får ut någon millivolt per volt matningsspänning vid fullt utslag
så en fjärdedel av det om du har en enda trådtöjningsgivare
Tackar för svar.
Då kanske det är lika bra att köpa in en modul som har färdig förstärkare.
Eller kan du rekommendera mig något bra kopplingsschema som jag kan löda ihop?
En LM393 + trimmpot?
Då kanske det är lika bra att köpa in en modul som har färdig förstärkare.
Eller kan du rekommendera mig något bra kopplingsschema som jag kan löda ihop?
En LM393 + trimmpot?
en eller två eller fyra trådtöjningsgivare, vad behöver du verkligen göra?
upplösning, temperaturstabilitet?max frekvens?
det finns massor som påverkar hur man gör där och man får fundera på vad man vill, ofta ligger man på gränsen till det möjliga när man håller på med detta
det finns massor som påverkar hur man gör där och man får fundera på vad man vill, ofta ligger man på gränsen till det möjliga när man håller på med detta
Kopplas ofta in i en wheatstone-brygga eftersom det är små signaler.
Jag tänker väga ett kärl för att avgöra nivån. Jag bryr mig mest bara om kg och inte höjden. Upplösningen är 10 bit. Jag tror temperaturen är inte så helt viktig för mig. Jag befinner mig alltid i konstant temperatursområde. Frekvensen vet jag inte vad du pratar om.grym skrev:en eller två eller fyra trådtöjningsgivare, vad behöver du verkligen göra?
- lillahuset
- Gått bort
Om det du mäter på vibrerar får du en frekvens.
Vore det inte enklare att ställa kärlet på en våg?
- SeniorLemuren
Varför krångla till det när det fins färdiga grejor att köpa nästan gratis. Jag använder olika typer av dessa. Funkar perfekt. Testade en 2 kilos givare med att väga en pappersbit stor som ett par frimärken. Det funkade. använder Arduno för att avkoda.
Edit: Du kan ju även köpa förstärkaren separat om du redan köpt lastgivaren.
köp då en lastcell och en färdig förstärkare till detta så slipper du bekymmer
på frekvensen så har jag några sakersom kräver att frstärkaren hanterar signaler upp till tja, 20 khz från trådtöjningsgivaren, då får man offra andra egenskaper istället
på frekvensen så har jag några sakersom kräver att frstärkaren hanterar signaler upp till tja, 20 khz från trådtöjningsgivaren, då får man offra andra egenskaper istället
grym skrev:köp då en lastcell och en färdig förstärkare till detta så slipper du bekymmer
SeniorLemuren skrev:Varför krångla till det när det fins färdiga grejor att köpa nästan gratis. Jag använder olika typer av dessa. Funkar perfekt. Testade en 2 kilos givare med att väga en pappersbit stor som ett par frimärken. Det funkade. använder Arduno för att avkoda.
Hej!
Jag har sökt länge efter en sådan lastcell med förstärkare. Men jag vet inte vad "20 KG" menar. Är det upp till 20 KG från 0 Kg den kan mäta eller är det 20 KG man måste börja på?
Vad är intervallet menar jag.
Jag siktar mer mot 30 Kg som max. Fungerar då denna givare?
Jo. Men jag tänker koppla ihop en våggivare med raspberry PI + en ADC konverterade.säter skrev:Vore det inte enklare att ställa kärlet på en våg?
Nej. Det vibrerar inte. Kanske får köra med ett lågpassfilter annars.lillahuset skrev:Om det du mäter på vibrerar får du en frekvens.
- lillahuset
- Gått bort
Jag bara tänkte att i vissa applikationer, tex det jag brukar hålla på med, är vi intresserade av vibrationers amplitud, frekvens och fas. DC-komponenten gör vi allt vi kan för att slippa.
Finns vågar med kommunikationsport, då får du vikten i form av en textsträng, typ.
TomasL skrev:Finns vågar med kommunikationsport, då får du vikten i form av en textsträng, typ.
Jo. Fast nu måste jag använda mig av MCP3008 ADC för att Codesys har bara stöd för det vid Raspberry PI som PLC.
Däremot kan jag köpa en sådan lastcell
http://www.aliexpress.com/item/Digital- ... 01534.html
Behöver ju exakt 4 stycken så

Okej. Ne nu ska jag bara väga en hink för att avgöra nivån.lillahuset skrev:Jag bara tänkte att i vissa applikationer, tex det jag brukar hålla på med, är vi intresserade av vibrationers amplitud, frekvens och fas. DC-komponenten gör vi allt vi kan för att slippa.
- lillahuset
- Gått bort
grym: Vad pysslar du med som behöver så höga frekvenser? Vad tror du om att ersätta en piezo-accelerometer med trådtöjningsgivare? Går det att få det någorlunda kompakt? Komplicerat?
Anledningen till frågan är att "alla" vill ha hastighet ut och då får man ju integrera signalen från accelerometern vilket blir "sådär" vid låga frekvenser. Tänkte att det kanske skulle bli bättre att derivera signalen från en trådtöjningsgivare.
Anledningen till frågan är att "alla" vill ha hastighet ut och då får man ju integrera signalen från accelerometern vilket blir "sådär" vid låga frekvenser. Tänkte att det kanske skulle bli bättre att derivera signalen från en trådtöjningsgivare.