Jag har tänkt driva ett instrumentkluster fristående från en bil med hjälp av en Arduino.
Motorerna till visarna har 4 anslutningar (2 par) och jag trodde det var vanliga stegmotorer.
Men när jag kopplar in dem som en stegmotor och försöker köra enstaka steg blir det steg om 90°.
Lindningarna har ca 180 ohm resistans.
Kan det vara någon variant där man måste kombinera polvändning och PWM för att få visaren dit man vill?
Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Förmodligen är det bara 0 och 90-graders stator.
kan vara så att det skall drivas med likspänning med olika stor ström beroende på önskad vinkel enlig cos(fi) och sinus(fi) - där 'fi' är önskad vinkel
dvs skall man ha 45 grader visning så är strömmen 0.71 av maximal ström på båda lindningarna och vid 30 grader visning "cos(30) = 0.886" och "sin(30) = 0.5" i av max-strömmen på resp spole.
Man kan heller inte köra med fast ström (säg 0.5 av max-strömmen) på ena spolen och varierande ström på andra spolen då det inte går att ställa visaren ända ut i ändlägena samt synnerligen olinjär visning typ enligt tangens...
Det viktiga är att man matar ström på båda lindningarna samtidigt enligt ovanstående uträknade kvoter och som enligt pythagoras sats alltid tillsammans ger '1' ihopräknat, annars kommer visaren ställa sig fel gentemot invärdet och vrida sig olinjärt mycket över skalan
Om strömmatningen det görs med D/A-omvandlare eller mha. PWM med tillräckligt hög frekvens och är välfiltrerad är egalt så länge man har kontroll på strömmarna - skall visaren kunna vridas över 90 grader så måste ena strömmen kunna polvändas och för valfritt inom 360 graders visning så måste man också kunna polvända båda strömmarna.
kan vara så att det skall drivas med likspänning med olika stor ström beroende på önskad vinkel enlig cos(fi) och sinus(fi) - där 'fi' är önskad vinkel
dvs skall man ha 45 grader visning så är strömmen 0.71 av maximal ström på båda lindningarna och vid 30 grader visning "cos(30) = 0.886" och "sin(30) = 0.5" i av max-strömmen på resp spole.
Man kan heller inte köra med fast ström (säg 0.5 av max-strömmen) på ena spolen och varierande ström på andra spolen då det inte går att ställa visaren ända ut i ändlägena samt synnerligen olinjär visning typ enligt tangens...
Det viktiga är att man matar ström på båda lindningarna samtidigt enligt ovanstående uträknade kvoter och som enligt pythagoras sats alltid tillsammans ger '1' ihopräknat, annars kommer visaren ställa sig fel gentemot invärdet och vrida sig olinjärt mycket över skalan
Om strömmatningen det görs med D/A-omvandlare eller mha. PWM med tillräckligt hög frekvens och är välfiltrerad är egalt så länge man har kontroll på strömmarna - skall visaren kunna vridas över 90 grader så måste ena strömmen kunna polvändas och för valfritt inom 360 graders visning så måste man också kunna polvända båda strömmarna.
Senast redigerad av xxargs 26 februari 2016, 14:50:48, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Kan det inte vara så att det är resolvers? (Fast det kanske kräver 3-fas...?)
Vi pillade med såna i lumpen (sitter i radarn för att överföra antennens rotation till avlänkningen på displayen).
Vi pillade med såna i lumpen (sitter i radarn för att överföra antennens rotation till avlänkningen på displayen).
Re: Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Om det slog 90 grader så är det nog bara 2-fas om man provar en lindning i taget med lite ström, slog det 120 grader så är det nog 3-fas.
som givare kan det ursprungligen vara två potentiometrar på samma axel och med 90 graders vridningförskjutning vid tvåfas-alternativet
som givare kan det ursprungligen vara två potentiometrar på samma axel och med 90 graders vridningförskjutning vid tvåfas-alternativet
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1652
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Det är nog beroende på märke, modell och år av bil om det är stegmotor eller inte på hastighetsmätaren likväl varvtalsmätare...
Re: Mellanting mellan stegmotor och DC-motor
Stegmotorer är vanligt i relativt moderna bilar. Men i Ford Focusen jag plockade mätarna från var det en specialare.
Har experimenterat lite nu och beroende på polaritet på de två lindningarna kan jag få visarna i fasta 45° steg.
Med PWM på en pinne (analogWrite från Arduinon) kan jag flytta visaren 22,5° i snygga mjuka steg.
Så nu ska jag bara bestämma mig om jag vill köra på detta klustret eller byta till ett med stegmotorer.
Har experimenterat lite nu och beroende på polaritet på de två lindningarna kan jag få visarna i fasta 45° steg.
Med PWM på en pinne (analogWrite från Arduinon) kan jag flytta visaren 22,5° i snygga mjuka steg.
Så nu ska jag bara bestämma mig om jag vill köra på detta klustret eller byta till ett med stegmotorer.