kondensator parallellt med mikrofon. hur många mikrofarad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hannes33

kondensator parallellt med mikrofon. hur många mikrofarad?

Inlägg av hannes33 »

Hej jag har en galaxy s3 och vill använda den att spela in med. Dess chip känner bara igen en mikrofon i hörursutaget om den är på minst 1,2kOhm. min mic är antagligen på mycket lägre.
(för den som är intresserad om bakgrunden till detta se denna länk: http://forum.xda-developers.com/showthr ... st36038426)

Jag vill ha bra S/N ratio (Det är en sterio kondensatormikrofon) från mikrofonen helst med tillräcklig amplitud för att inte behöva redigera ljudet i efterhand.
Går det att koppla en kondensator i parallellt med resistorn?
Eller på något annat sätt få det att fungera? :)
Om ja vilken typ och vilket värde ger bra ljudåtergivining fram för allt för tal?
bearing

Re: kondensator parallellt med mikrofon. hur många mikrofara

Inlägg av bearing »

I din länk används en dynamisk mikrofon med resistans på 600 ohm. Din kondensatormikrofon har förmodligen oändligt motstånd, och är antagligen den typ av mikrofon som telefonen förväntar sig. Bara att koppla in, med andra ord.

Stereomikrofon säger du?
Enligt pinout för kontakten i länken finns bara en ingång för mikrofon. Du kommer alltså bara kunna använda ena kanalen. Möjligtvis går det att lägga in några komponenter som blandar kanalerna, men jag är osäker på hur bra det blir.

Om mikrofonen inte fungerar med telefonen gissar jag att mikrofonen har en vanlig stereoplugg, d.v.s får bara kontakt med telefonens hörlurs-signaler.
Skriv svar