Jag har en VW med parkeringsvärmare och den har en separat liten fjärrkontroll som gissningsvis går på 433 MHz. Den har bra räckvidd men jag skulle vilja ha en GSM-styrning i de fall då jag är lite för långt bort. Problemet är att en GSM-modul är väldigt dyr och det verkar inte helt enkelt att koppla in en egen styrning.
Lösningen skulle kunna vara att "spela in" fjärrkontrollens signal och köpa en billig GSM-styrning som triggar en 433 MHz-sändare jag lär upp.
Fungerar detta på något enkelt sätt eller har den knepiga rullande koder eller andra skydd? Fjärrkontrollen är tvåvägs och får bekräftelse från värmaren att signalen kommit fram men det tänkte jag hoppa över eftersom GSM-mottagaren alltid är nära.
Har någon provat detta eller har tips på hur det kan göras?
"Kopiera" fjärrkontroll för dieselvärmare
Re: "Kopiera" fjärrkontroll för dieselvärmare
Ger samma förslag som en annan som också ville styra en värmare.
Lägg fjärren i bilen och styr direkt på knappana. Optokopplare eller reläer funkar fint.
Eventuellt så kanske du vill ha någon logik mellan fjärren och GSM modemet. en arduino kan passa här...
Lägg fjärren i bilen och styr direkt på knappana. Optokopplare eller reläer funkar fint.
Eventuellt så kanske du vill ha någon logik mellan fjärren och GSM modemet. en arduino kan passa här...
Jag frågade precis samma sak för några veckor sedan.. Enklaste vägen är nog att köpa en fjärr extra och "hacka" den med någon gsm modul.
När jag kommer till skott skall jag logga min canbus och se vad som faktiskt händer. Har man tur så är det enkelt att slå på parkeringsvärmaren den vägen.
När jag kommer till skott skall jag logga min canbus och se vad som faktiskt händer. Har man tur så är det enkelt att slå på parkeringsvärmaren den vägen.
Jag insåg själv att det är klart enklast att ta köpa en extra fjärr på Ebay och koppla till en billig GSM-styrning. Det är iofs inte lika utmanande men definitivt enklast!
Det återstående problemet är att GSM-styrningen som kortast kan ge 10 sekunders aktivering av utgången och frågan är om fjärrkontrollen kan spöka om man "trycker" på knappen så länge. Enligt bruksanvisningen verkar det inte som att den går in i något speciellt läge vid långt tryck men det återstår att se.
Om det spökar får jag försöka få till en liten flanktriggad krets som ger 1-2 sekunders puls då GSM-styrningen aktiveras. Jag får väl kolla lite i gamla kursböcker och se hur jag enklast gör det. Nackdelen är att kretsen då måste ha matning.
Det återstående problemet är att GSM-styrningen som kortast kan ge 10 sekunders aktivering av utgången och frågan är om fjärrkontrollen kan spöka om man "trycker" på knappen så länge. Enligt bruksanvisningen verkar det inte som att den går in i något speciellt läge vid långt tryck men det återstår att se.
Om det spökar får jag försöka få till en liten flanktriggad krets som ger 1-2 sekunders puls då GSM-styrningen aktiveras. Jag får väl kolla lite i gamla kursböcker och se hur jag enklast gör det. Nackdelen är att kretsen då måste ha matning.