ETA vem var där?
ETA vem var där?
Idag så spenderade man då hela dagen på chalmers och ropade hem skatter:)
Vem var där och vad hittade ni?
Vem var där och vad hittade ni?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Undrade vad en whetstone-brygga var för något, och hittade inte mycket alls. Men det berodde ju på att det heter Wheatstone 
http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge
Används för att mäta en okänd elektrisk resistans... Exakt när har man nytta av det? Mäta ESR?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge
Används för att mäta en okänd elektrisk resistans... Exakt när har man nytta av det? Mäta ESR?
>"Exakt när har man nytta av det?"
I stort sätt alltid, det är den mest noggranna metoden för att mäta resistans. Vilket har gjort att den använd nästan överallt. Med lite modifikation kan man även mäta kapacitans och induktans också.
Kort sagt så används till att, allt från att mäta resistansen på en PT100 prob till att mäta resistansen på pendeln i en IC-accelerometer.
I stort sätt alltid, det är den mest noggranna metoden för att mäta resistans. Vilket har gjort att den använd nästan överallt. Med lite modifikation kan man även mäta kapacitans och induktans också.
Kort sagt så används till att, allt från att mäta resistansen på en PT100 prob till att mäta resistansen på pendeln i en IC-accelerometer.
Det fungerar precis som en vanlig brygga fast man använder växelspänning,
och byter ut komponenter enligt följande:
Bild
R3->C3(variabel) + R3c (pot)
Rx->Cx + Rxc
Resistansen R3c är till för att kompensera för Rxc (Realdelen av impedansen hos Rx), i det ideala fallet räcker det med en variabel kondensator istället för R3.
och byter ut komponenter enligt följande:
Bild
R3->C3(variabel) + R3c (pot)
Rx->Cx + Rxc
Resistansen R3c är till för att kompensera för Rxc (Realdelen av impedansen hos Rx), i det ideala fallet räcker det med en variabel kondensator istället för R3.
-
- Kontakt:
Jag var där och köpte ett tektronix 502a och en hp 59500a för en tia(!) styck. Det är så man skäms, men det var ingen annan som bjöd, hade väntat mig iallafall lite mothugg på såna skambud... Sen blev det lite småkrafs från komponentbaren, väldigt prisvärt om man har såna böjelser 
Skopet är jag väldigt nöjd med och det kommer komma till användning.
HP-burken hade jag tänkt bygga om till preamp/delningsfilter, men jag har lite beslutsångest, det känns inte bra i maggropen att slakta den...
Hur länge höll det på förresten? Jag gav upp strax efter elva. Var det nåt skojigt som gick på sluttampen? Köpte någon monsteraggregatet som stod i mittgången?
/Andreas

Skopet är jag väldigt nöjd med och det kommer komma till användning.
HP-burken hade jag tänkt bygga om till preamp/delningsfilter, men jag har lite beslutsångest, det känns inte bra i maggropen att slakta den...
Hur länge höll det på förresten? Jag gav upp strax efter elva. Var det nåt skojigt som gick på sluttampen? Köpte någon monsteraggregatet som stod i mittgången?
/Andreas
Barry_Lyndon
Jag hade nog bjudit på skopet om jag hade haft mer plats i bilen iaf, fick avstå från en massa grejjer tyvärr:(
Monsteragget verkade ge ut pulsad Hv i 0-40kv klassen om jag förstog det rätt, Hade inte tvekat att köpa det om jag hade haft ett garage det tog ju upp drygt en lastpall:)
Fyllde bilen iaf:)
Jag hade nog bjudit på skopet om jag hade haft mer plats i bilen iaf, fick avstå från en massa grejjer tyvärr:(
Monsteragget verkade ge ut pulsad Hv i 0-40kv klassen om jag förstog det rätt, Hade inte tvekat att köpa det om jag hade haft ett garage det tog ju upp drygt en lastpall:)
Fyllde bilen iaf:)
-
- Kontakt: