Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Om man har ett elcykelbatteri som man använder vid pendling, där batterikapaciteten räcker fram och tillbaka och en bit till;
Är det bättre för batteriet att fylla på efter varje resa eller är det bättre att köra djupare cykler?
Jag har inte loggat energiförbrukningen, men jag noterar att den tregradiga batterimätningen(full, halv, tom) kommer ner till typ halv (avläst när motorn inte går), halv till tom om man kör hårt, fram och tillbaka utan att ladda.
På enkel resa ligger den kvar på full varje gång.
Är det bättre för batteriet att fylla på efter varje resa eller är det bättre att köra djupare cykler?
Jag har inte loggat energiförbrukningen, men jag noterar att den tregradiga batterimätningen(full, halv, tom) kommer ner till typ halv (avläst när motorn inte går), halv till tom om man kör hårt, fram och tillbaka utan att ladda.
På enkel resa ligger den kvar på full varje gång.
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
I stort sätt alla batterier utom Ncd och Ni-mh mår bättre av att laddas ofta
och inte urladda för hårt.
och inte urladda för hårt.
Senast redigerad av breflabb 11 februari 2016, 11:43:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Enkelt förklarat mår litiumbatterier dåligt av att laddas ur mer än nödvändigt, så ladda dem så ofta du kan. De är inte som gamla Nickelbaserade kemier med minneseffekt om man inte laddade ur dem helt innan man laddade dem.
Edit: tvåa på bollen
Edit: tvåa på bollen
-
- Inlägg: 8481
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Om du bara laddar till 90% istället för 100% så får du avsevärt flera laddcykler innan det är slut.
Samma sak om du inte laddar ur mer än till 40-50% innan du laddar och du skall ladda så fort som möjligt.
Om du håller dig mellan 40% och 90% så kan du få ut 1000 laddcykler. Mellan 5% och 100% kanske 200 cykler, mellan 0% (BMS cut off) och 100% (BMS cut off) kanske 50 cykler...
Så ladda omedelbart när du kommer till jobbet och hemma med en bra laddare...
Samma sak om du inte laddar ur mer än till 40-50% innan du laddar och du skall ladda så fort som möjligt.
Om du håller dig mellan 40% och 90% så kan du få ut 1000 laddcykler. Mellan 5% och 100% kanske 200 cykler, mellan 0% (BMS cut off) och 100% (BMS cut off) kanske 50 cykler...
Så ladda omedelbart när du kommer till jobbet och hemma med en bra laddare...
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Tack! Då återstår bara att försöka modda ner spänningen i laddaren.
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Fast det behöver man inte göra varje gång, bara med jämna mellanrum.De är inte som gamla Nickelbaserade kemier med minneseffekt om man inte laddade ur dem helt innan man laddade dem.
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Till detta är det varierande hur bra batterierna är i kvalitet och hur dom passar för tänkta applikationen...
Att kunna köra batteriet 1250 ggr innan det gått ned till 80% kapacitet som i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=79625 skulle jag nog säga är sällsynt bra batterier och hittas nog inte i majoriteten av elcyklarna...
Att kunna köra batteriet 1250 ggr innan det gått ned till 80% kapacitet som i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=79625 skulle jag nog säga är sällsynt bra batterier och hittas nog inte i majoriteten av elcyklarna...
Re: Li-Ion till cykel: Fylla helt eller köra djupare cykler?
Som ett kort svar på:
Fylla helt eller köra djupare cykler?
Så är det nej och nej för bäst livslängd.
Ladda ett 4.2V litiumbatteri till 4.1V så tjänar man mycket på livslängden, 4.2V är absoluta max vad det klarar för hyfsad livslängd. För varje tiondels volt lägre än max man laddar desto mer tjänar man i livslängd och kapacitetsbehåll. Från 4.2V till 4.1V förlorar man sedan inte så värst mycket kapacitet heller och sedan laddar man inte ur det till mycket under 3.5V så kommer det att hålla länge och bra kapacitet under många laddcykler, är normalt så folk brukar göra med cykelbatterier de själva gjort.
Fylla helt eller köra djupare cykler?
Så är det nej och nej för bäst livslängd.
Ladda ett 4.2V litiumbatteri till 4.1V så tjänar man mycket på livslängden, 4.2V är absoluta max vad det klarar för hyfsad livslängd. För varje tiondels volt lägre än max man laddar desto mer tjänar man i livslängd och kapacitetsbehåll. Från 4.2V till 4.1V förlorar man sedan inte så värst mycket kapacitet heller och sedan laddar man inte ur det till mycket under 3.5V så kommer det att hålla länge och bra kapacitet under många laddcykler, är normalt så folk brukar göra med cykelbatterier de själva gjort.