Trasig CTEK-laddare
Trasig CTEK-laddare
Hej,
Jag fick en trasig CTEK XS25000 (gamla modellen) av en kompis för att den var trasig. "Kan du laga den" var frågan. Jag har öppnat den och konstaterat att nätsäkringen är blåst och den har smältmärken, så det är säkert tvärkortis i switchdelen.
Har någon hållit på med en sådan laddare? Några tips? Jag måste säga att den verkar tämligen avancerad med massor av kraftkomponenter och styrkretsar, se bilder nedan.
Jag fick en trasig CTEK XS25000 (gamla modellen) av en kompis för att den var trasig. "Kan du laga den" var frågan. Jag har öppnat den och konstaterat att nätsäkringen är blåst och den har smältmärken, så det är säkert tvärkortis i switchdelen.
Har någon hållit på med en sådan laddare? Några tips? Jag måste säga att den verkar tämligen avancerad med massor av kraftkomponenter och styrkretsar, se bilder nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Trasig CTEK-laddare
Jag har också en XS25000 som är död, en dag när den stod på underhållsladdning så slutade den att fungera. Nej inga nättransienter var det som tog livet av den för alla sådana loggar jag...
Så jag kommer att följa tråden med stort intresse.
Så jag kommer att följa tråden med stort intresse.
OK Limpan, har du kollat den inlödda 4A-säkringen som sitter vid nätingången? Jag ska ut i verkstan nu och börja mäta lite, återkommer ikväll. /Malawi
Jag vill bara höja ett varningens finger, vissa modeller av dessa är felkonstruerade och saknar urladdning på glättningen av högspänningen. Fungerar inte switchningen så kan farlig spänning ligga kvar i kondingarna länge.
Värt att notera för undvikande av obehag!
Värt att notera för undvikande av obehag!
-
Jag har faktiskt bara lagt den åt sidan...
Köpte på mig en MXS25 som har fått gör det jobbet istället.
Börjat få en hel massa CTEK produkter nu, är väl uppåt 10st (12!!!) om jag räknar efter.
XS 3600 4st (en trasig) (funkar inte året om i permanent inkoppling (underhållsladdning utomhus)).
XS 7000 1st
XS 25000 2st (en trasig)
MXS 5.0 2st
MXS 10 1st
MX 25 1st
XS 0.8 1st
Battery analyzer 1st (funkar riktigt bra, och kan varmt rekommenderas)
Köpte på mig en MXS25 som har fått gör det jobbet istället.
Börjat få en hel massa CTEK produkter nu, är väl uppåt 10st (12!!!) om jag räknar efter.
XS 3600 4st (en trasig) (funkar inte året om i permanent inkoppling (underhållsladdning utomhus)).
XS 7000 1st
XS 25000 2st (en trasig)
MXS 5.0 2st
MXS 10 1st
MX 25 1st
XS 0.8 1st
Battery analyzer 1st (funkar riktigt bra, och kan varmt rekommenderas)
-
Må så vara egentligen.
MEN jag har inte sett en bättre laddare som gör sitt jobb lika enkelt och smidigt till en låg/rimlig kostnad och dessutom är vattentät så den kan vara ute (gäller inte 25A varianterna som jag har).
Koppla in och glöm är bättre än glöm och byt batteri efter vintern!!!
Ett 3000:- batteri som "glöms" över vintern i en traktorn är dyrare än en 900:- laddare som alltid kan vara inkopplad.
Så vad rekommenderar du istället som är billigare/bättre/hållbarare???
MEN jag har inte sett en bättre laddare som gör sitt jobb lika enkelt och smidigt till en låg/rimlig kostnad och dessutom är vattentät så den kan vara ute (gäller inte 25A varianterna som jag har).
Koppla in och glöm är bättre än glöm och byt batteri efter vintern!!!
Ett 3000:- batteri som "glöms" över vintern i en traktorn är dyrare än en 900:- laddare som alltid kan vara inkopplad.
Så vad rekommenderar du istället som är billigare/bättre/hållbarare???
Dessutom kostar ju de enklare laddarna bara några hundra, min första gav jag nog runt en tusenlapp för, min senaste (jag har fyra) kostade 298:- eller nåt på julas rea, då var det iofs en nersnålad modell som inte hade utbytbara batterianslutningar, och inte hade stöd för MC-batterier.
Laddarna är f.ö godkända för utomhusbruk i alla länder utom finland
..det stod det på en lapp som medföljde min senaste 
Laddarna är f.ö godkända för utomhusbruk i alla länder utom finland

Jag har försökt rita ett schema på primärsidan, det är inte komplett och inte helt rätt heller, men det räcker för stunden. Jag ska först prova att byta säkring, det k-a-n ju vara någon nättransient som spökat. Därefter får jag väl byta MOSFETen och de stora kondensatorerna fast de verkar OK vid kontroll. Jag har inte kollat alla småkomponenter heller, det kan ju vara fel i någon liten konding (som inte är med på schemat).
Måste hitta nu hitta en 5x20 mm säkring med lödtrådar.
Måste hitta nu hitta en 5x20 mm säkring med lödtrådar.
När du kopplar in ny säkring och provkör - koppla i serie i strömslingan på strömförsörjningssidan en lämplig stor glödlampa, så tänds den bara om felet är fortfarande kvar och säkringen klarar sig.
om det inte ger egen röksignaleing på vad som är trasigt, så har man med glödlampan brinnande större möjlighet att se och mäta strömslingan i aggregatet
- observera att det fortfarande är 230 Volt Live på apparaten under mätningen och skall man jobba säkrare så skall man ha en 230/230V skyddstransformator som isolerar upp det mot omgivningen.
.
om det inte ger egen röksignaleing på vad som är trasigt, så har man med glödlampan brinnande större möjlighet att se och mäta strömslingan i aggregatet
- observera att det fortfarande är 230 Volt Live på apparaten under mätningen och skall man jobba säkrare så skall man ha en 230/230V skyddstransformator som isolerar upp det mot omgivningen.
.
Ja, det är ett bra knep med en glödlampa. Var köper man säkringar med lödändar? Elfa har inte. /M
Mät mellan + och - på likriktaren, så ser du direkt om du har kortslutning.
Har du det så har troligtvis trissorna gått, och ev likriktare.
Säkringar med lödändar har jag köpt på ebay
Har du det så har troligtvis trissorna gått, och ev likriktare.
Säkringar med lödändar har jag köpt på ebay
Ctec lämnar ingen utspänning utan ett batteri anslutetxxargs skrev:När du kopplar in ny säkring och provkör - koppla i serie i strömslingan på strömförsörjningssidan en lämplig stor glödlampa, så tänds den bara om felet är fortfarande kvar och säkringen klarar sig.
.
Nej, det känner jag till, men primärdelen funkar oberoende av detta. /M
Har nog två sådana i junkboxen,
mätte lite utan att hitta något trasigt.
likriktning - pfc - switchtrissor var ok
Fick dock ingen drivspänning fram till den inringade kretsen, som är drivkrets för switchtrissorna.
Kommer inte ihåg vad den hette.
mätte lite utan att hitta något trasigt.

likriktning - pfc - switchtrissor var ok
Fick dock ingen drivspänning fram till den inringade kretsen, som är drivkrets för switchtrissorna.
Kommer inte ihåg vad den hette.