24v psu felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ontop

24v psu felsökning

Inlägg av Ontop »

En 24v psu jag använder till min 3d skrivare gav upp idag, det inträffade utan belastning då den plötsligt gav 47v. Märkte att något var galet då fläkten drog igång utan anledning. Inget verkar bränt och potentiometern påverkar inte spänningen. Tips på felsökning mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 24v psu felsökning

Inlägg av prototypen »

Optokopplaren med tillhörande kretsar i motkopplingen.

Protte
Användarvisningsbild
weelox

Inlägg av weelox »

Jag har nyligen felsökt ett trasigt nätaggregat till en förstärkare. Dock hade jag ett helt annat fel men jag körde helt enkelt från grunden. Jag mätte mig fram från primär sidan till sekundärsidan med multimetern och till sist hittade jag 2 transistorer som läckte. Så bytte dom och efter det så fungerade det utmärkt!

Känner du dig osäker på hur du felsöker och vad du ska leta efter posta lite bilder på kretskortet här så kan jag eventuellt guida dig!
Ontop

Inlägg av Ontop »

Det blev min metod också, märkligt nog började den fungera en bit in i felsökningen.
Något är nog skadat då det knäpper lite i transformatorn vid spänningsjustering. Skall tillägga att psun var pwm-reglerad vilket den förmodligen inte klarat av.
Användarvisningsbild
weelox

Inlägg av weelox »

Toppen!
Då gäller det bara att den fortsätter fungera, :)
Du kan ju alltid nöd lösa med en enkel stepdown regulator o problemet uppstår igen. Kanske inte är den bästa lösningen men en lösning är det i alla fall :)
Skriv svar