Fundering över jordning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Fundering över jordning

Inlägg av robertr81 »

Väldigt enkel fråga men skulle vilja ha ett svar.
Som jag har förstått det på min okunniga nivå så sammanstrålar alla jordpunkter om man tex använder såkallad stjärnjordning som jag blivit tipsad om här. Varför har man två jordpunkter ist för bara en på tex ett sånt här kretskort?
Möts inte dessa sen?
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Fundering över jordning

Inlägg av MadModder »

Möjligen är in och ut galvaniskt åtskilda och då blir det inte så bra att koppla ihop dem.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För att konstryktören har amatörer som kundkategori....
Nåväl, det ser ut att vara ett helt och obrutet jordplan för återmatningen.
OM det inte sitter eller kan kopplas något annat till ut så finns inget att invända mot, (det är faktiskt bara bra).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jordplanet ser ju helt ut. Kollade inte så noga. :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det där är ju bara två anslutningar till jordplanet, det är inga "jordpunkter"
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Resistansmäter jag över minus in och minus ut blir det noll vilket jag tolkar som om att det går att använda endast ena punkten för båda minuskablar.

Tack för svar!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, men varför det? Det är ju enbart opraktiskt.
De två - anslutningarna är för att underlätta inkoppling.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att ha alla jordar jordade in en punkt har att göra med att om du i ett system har flera jordpunkter som sitter ihop lite hursomhaver kan du få strömmar i jordslingorna vilket innebär störningar av olika slag.
Men om du i detta fall ansluter PRYL A där det står IN+ och IN- och PRYL B där det står UT+ och UT- förutsätts ju att PRYL A och B inte har någon annan förbindelse med varandra och då får du inga krypströmmar i olika jordtåtar. Skulle du ha andra förbindelser mellan PRYL A och B vore du däremot tvungen att titta över hela situationen med hur jordkablar skall anslutas.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:Att ha alla jordar jordade in en punkt har att göra med att om du i ett system har flera jordpunkter som sitter ihop lite hursomhaver kan du få strömmar i jordslingorna vilket innebär störningar av olika slag.
Men om du i detta fall ansluter PRYL A där det står IN+ och IN- och PRYL B där det står UT+ och UT- förutsätts ju att PRYL A och B inte har någon annan förbindelse med varandra och då får du inga krypströmmar i olika jordtåtar. Skulle du ha andra förbindelser mellan PRYL A och B vore du däremot tvungen att titta över hela situationen med hur jordkablar skall anslutas.
Tror det var du som tipsade mig om stjärnjordning samt att jag behövde rita om en figur över hur jag tänkt koppla ihop lite prylar :)
Försökt förenkla det lite nu. Var inte meningen med hoppa mellan trådar. Var två olika frågor.
Såhär har jag tänkt koppla iaf. Hoppas det är lite lättare att förstå denna gången. Man ser varför jag vill slippa ena kabeln då den känns onödig på 16.8v step down enheten.
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I det här fallet ansluter du ju bara din 16.8VDC med EN stump från endera jordpunkten (minus).
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:I det här fallet ansluter du ju bara din 16.8VDC med EN stump från endera jordpunkten (minus).
Tack! Då har jag läget under kontroll :)
Skriv svar