Fundering över jordning
Fundering över jordning
Väldigt enkel fråga men skulle vilja ha ett svar.
Som jag har förstått det på min okunniga nivå så sammanstrålar alla jordpunkter om man tex använder såkallad stjärnjordning som jag blivit tipsad om här. Varför har man två jordpunkter ist för bara en på tex ett sånt här kretskort?
Möts inte dessa sen?
Som jag har förstått det på min okunniga nivå så sammanstrålar alla jordpunkter om man tex använder såkallad stjärnjordning som jag blivit tipsad om här. Varför har man två jordpunkter ist för bara en på tex ett sånt här kretskort?
Möts inte dessa sen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Fundering över jordning
Möjligen är in och ut galvaniskt åtskilda och då blir det inte så bra att koppla ihop dem.
-
För att konstryktören har amatörer som kundkategori....
Nåväl, det ser ut att vara ett helt och obrutet jordplan för återmatningen.
OM det inte sitter eller kan kopplas något annat till ut så finns inget att invända mot, (det är faktiskt bara bra).
Nåväl, det ser ut att vara ett helt och obrutet jordplan för återmatningen.
OM det inte sitter eller kan kopplas något annat till ut så finns inget att invända mot, (det är faktiskt bara bra).
Ja det där är ju bara två anslutningar till jordplanet, det är inga "jordpunkter"
Resistansmäter jag över minus in och minus ut blir det noll vilket jag tolkar som om att det går att använda endast ena punkten för båda minuskablar.
Tack för svar!
Tack för svar!
Jo, men varför det? Det är ju enbart opraktiskt.
De två - anslutningarna är för att underlätta inkoppling.
De två - anslutningarna är för att underlätta inkoppling.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Att ha alla jordar jordade in en punkt har att göra med att om du i ett system har flera jordpunkter som sitter ihop lite hursomhaver kan du få strömmar i jordslingorna vilket innebär störningar av olika slag.
Men om du i detta fall ansluter PRYL A där det står IN+ och IN- och PRYL B där det står UT+ och UT- förutsätts ju att PRYL A och B inte har någon annan förbindelse med varandra och då får du inga krypströmmar i olika jordtåtar. Skulle du ha andra förbindelser mellan PRYL A och B vore du däremot tvungen att titta över hela situationen med hur jordkablar skall anslutas.
Men om du i detta fall ansluter PRYL A där det står IN+ och IN- och PRYL B där det står UT+ och UT- förutsätts ju att PRYL A och B inte har någon annan förbindelse med varandra och då får du inga krypströmmar i olika jordtåtar. Skulle du ha andra förbindelser mellan PRYL A och B vore du däremot tvungen att titta över hela situationen med hur jordkablar skall anslutas.
Tror det var du som tipsade mig om stjärnjordning samt att jag behövde rita om en figur över hur jag tänkt koppla ihop lite prylarsoundbrigade skrev:Att ha alla jordar jordade in en punkt har att göra med att om du i ett system har flera jordpunkter som sitter ihop lite hursomhaver kan du få strömmar i jordslingorna vilket innebär störningar av olika slag.

Försökt förenkla det lite nu. Var inte meningen med hoppa mellan trådar. Var två olika frågor.
Såhär har jag tänkt koppla iaf. Hoppas det är lite lättare att förstå denna gången. Man ser varför jag vill slippa ena kabeln då den känns onödig på 16.8v step down enheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I det här fallet ansluter du ju bara din 16.8VDC med EN stump från endera jordpunkten (minus).
Tack! Då har jag läget under kontrollsoundbrigade skrev:I det här fallet ansluter du ju bara din 16.8VDC med EN stump från endera jordpunkten (minus).